Nocne pokazy lotnicze na plaży miejskiej w Gdyni

Grob G-109b zespołu Aerosparx Display Team w nocnym pokazie (fot. LOTOS Gdynia Aerobaltic)

Jednym ze znaków rozpoznawczych LOTOS Gdynia Aerobaltic są pokazy wieczorno-nocne odbywające się nad plażą miejską. Samoloty z pirotechniką na skrzydłach wykonują akrobacje już po zachodzie słońca. Publiczność nie widzi sylwetki samolotu, a jedynie zapierające dech w piersiach efekty świetlne.

W programie 13 występów na niebie oraz pokaz audiowizualny. Publiczność będzie podziwiać polskie i zagraniczne grupy lotniczych, a także spadochroniarzy. W programie m.in.:

CAVALON
Wiatrakowiec Auto Gyro CAVALON to flagowy model niemieckiego producenta, który wyróżnia się samonośną kabiną i solidną, dopracowaną niemiecką konstrukcją.

Sky Magic S3 WAT
Grupę tworzą prawdziwi miłośnicy skoków spadochronowych, których kilka lat temu połączyło ich doświadczenie i kreatywność. Do swojej pracy podchodzą z ogromnym zaangażowaniem, a ich pokazy to nie tylko umiejętności, skoki i kilkunastokilogramowy spadochron na plecach, ale też dodatkowe, magiczne atrakcje. W nocy zobaczymy ich z pirotechniką i specjalnie oświetlonym kombinezonem. W tym roku również można liczyć zarówno na ich dzienny pokaz na lotnisku, jak i nocny pokaz na plaży w Gdyni.

Hatz Classic + Tercel
Początki Hatza Classic to późne lata sześćdziesiąte, kiedy to powstał pierwszy projekt Hatza CB-1 wykonany przez Johna Hatza z Wisconsin. Jako cel postawił on sobie skonstruowanie dobrze zachowującego się w locie, niedrogiego dwupłata, który będzie mógł zastąpić jego starszy samolot. Dopiero trzeci projekt odnowionego CB-1 znany jest nam dzisiaj jako Hatz Classic. Dzięki wielu poprawkom wyposażony był w wygodne fotele i przestrzenne tablice przyrządów, a specjalnie zaprojektowane wiatrochrony zapewniały wysoki komfort podróży powietrznych. Zamieniono również linki na popychacze, pojawiły się aluminiowe lotki, a kształty stały się nieco zaokrąglone. Prędkość przelotowa wynosi 185 km/h co sprawia, że Hatz Classic może być śmiało porównywalny z potężniejszymi dwupłatami, jak chociażby Boeing Stearman. Kadłub Hatza wykonany jest ze stali, podczas gdy jego skrzydła są konstrukcji drewnianej pokrytej płótnem. Hatz jest w stanie wykonywać podstawowe figury akrobacyjne, w tym pętle i beczki.

W pokazie będzie uczestniczył także wiatrakowiec Tercel.

Żelazny Aerobatic Team
Grupa Akrobacyjna Żelazny to jedni z najbardziej rozpoznawalnych uczestników pokazów lotniczych w Polsce. Jeszcze kilka lat temu byli jedyną polską cywilną formacją. Ich akrobacje są wynikiem ogromnego doświadczenia pilotów i wielu godzin treningów. Ich znakiem rozpoznawczym są nie tylko czerwone samoloty, ale i niezwykła precyzja. Już od samego początku istnienia grupa latała w składzie trzech, czterech lub sześciu samolotów. Nie są to samoloty tego samego typu – wymaga to od pilotów ogromnych umiejętności i świadomości, aby wykonać wspólny pokaz, sterując maszynami o różnych osiągach. Obecny trzon zespołu stanowią Wojciech Krupa, Piotr Haberland, Paweł Antkowiak i Wojciech Muszyński, a samoloty, na których wykonują swój pokaz to Zlin 50LS, Zlin 50LX oraz Extra 330LC.

W3 Warm Anakonda
W-3WARM Anakonda to śmigłowiec polskiej konstrukcji, powstały na bazie W-3 Sokół z zakładów PZL Świdnik S.A. Maksymalna prędkość przelotowa to 235 km/h . Prędkość wznoszenia 8,5 metra na sekundę, a jego maksymalny zasięg to 730 kilometrów. Anakonda służy w ratownictwie morskim. Jest przystosowana do awaryjnych lądowań na wodzie dzięki specjalnym nadmuchiwanym pływakom. Śmigłowce te zostały również odpowiednio zmodernizowane, a dzięki odpowiedniemu sprzętowi Anakonda jest w stanie bać udział w akcjach ratowniczych zarówno w dzień, jak i w nocy, na wodzie oraz na lądzie. W-3WARM na swoim pokładzie posiada między innymi kamerę termowizyjną, czy oświetlenie pozwalające na używanie gogli noktowizyjnych. W skład załogi Anakondy może wejść do 5 osób (dwóch pilotów, technik, lekarz oraz ratownik). W czasie jednej akcji ratunkowej załoga może zabrać na pokład do 8 rozbitków. Na plaży w Gdyni będzie okazja zobaczyć pozorowaną akcję ratunkową powadzoną przez załogę z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego, która każdego dnia jest gotowa nieść pomoc.

XTREMEAIR XA-41 Artur Kielak
Artur Kielak to jeden z najpopularniejszych polskich pilotów akrobacyjnych. Pochodzi z Mińska Mazowieckiego miasta od pokoleń związanego z lotnictwem myśliwskim. Przygodę z lotnictwem rozpoczął w wieku lat szesnastu w Aeroklubie Podkarpackim, gdzie zrobił trzecią klasę pilota szybowcowego. Potem zaczął skakać ze spadochronem w Aeroklubie Warszawskim, a później były już samoloty. W szkole lotniczej w Los Angeles zrobił amerykańską licencję zawodową, latał m.in. jako pilot demonstracyjny dla fabryki Cessny, zajmował się oblotami technicznymi, lotami demonstracyjnymi dla klientów i przebazowaniami tych samolotów przez Atlantyk i po Europie. Od 2009 roku jest kapitanem Boeinga 737-800 w Ryanair.

Swoją przygodę z akrobacją rozpoczął 22 czerwca 2004 roku w Aeroklubie Śląskim. Tego dnia wykonał swój pierwszy lot samolotem Zlin 526F z instruktorem katowickiego aeroklubu Adamem Labusem. W Katowicach wyszkolił się w akrobacji podstawowej, średniej i rozpocząłem akrobację wyższą. Od sierpnia 2007 roku do maja 2009 roku latał w Grupie Akrobacyjnej Żelazny. W roku 2010 zaczął latać Extrami 330 LC. Teraz zasiada za sterami XA-41 (Sbach Xtremeair 41). Sbach jest całkowicie zbudowany z kompozytów, główne z włókna węglowego. Samolot jest dolnopłatem z jednomiejscową kabiną oraz stałym podwoziem.

Extra 330 S.C. Marek Choim
Marek Choim pierwszy raz do samolotu akrobacyjnego wsiadł rok po uzyskaniu licencji pilota, czyli w 2009. Zaczynał z wyjątkowym człowiekiem Markiem Szufą od Extry 300L. Teraz lata na Extra 330SC – jednomiejscowym samolocie wyczynowym jednym z najlepszych samolotów akrobacyjnych na świecie. Pierwsze szlify latania freestyle, które sprawia mu najwięcej przyjemności zdobywał w szkole Seana D. Tuckera w Kalifornii z Benem Freelovem czy Robbiem Gibbsem z US Aerobatic Team.

3AT3 Formation
Formacja 3AT3 powstała w 2009 roku z inicjatywy pilota Jakuba Kubickiego i Piotra Krasińskiego. W zależności od potrzeb formację tworzą 3 lub 4 samoloty Aero AT-3 produkowane w zakładach w Mielcu. Te małe i lekkie, dwuosobowe maszyny turystyczne służące do rekreacyjnego latania w rękach doświadczonych pilotów są zadziwiająco sprawnymi samolotami pokazowymi. Dzięki dużemu doświadczeniu i pomysłowości pilotów udało się stworzyć jedyny w swoim rodzaju pokaz lotniczy, dzięki któremu już od początku swojej działalności formacja zapraszana jest na wszystkie liczące się pokazy lotnicze w kraju. Chociaż samoloty AT3 nie są stworzone do latania w formacji, zespół udowadnia, że „chcieć, to móc” i wykonuje manewry w odległości zaledwie niespełna 2 metrów między samolotami.

The Flaying Dragons Team
The Flying Dragons latają na paralotniach z napędem, czyli małych statkach powietrznych z miękkim płatem nośnym (skrzydłem) i napędem plecakowym. Grupa pokazowa to dziesięciu doświadczonych pilotów potrafiących bezpiecznie latać w różnych układach choreograficznych. Paralotniarstwo to głównie sport indywidualny, ale grupa The Flying Dragons Team udowadnia, że na motoparalotniach można stworzyć unikalny zespół pokazowy. W zespole jest dwóch slalomowych Mistrzów Świata. Podczas pokazu The Flying Dragons wykonują loty w szyku, w widowiskowych formacjach, mijanki w kluczach, dynamiczne slalomy, efektowne spirale i używają rac oraz kolorowego dymu. 

Thorp T-18 Johan Gustaffson
Johan Gustafsson ma 27 lat, mieszka w małej wiosce Dala-Järna w środkowej Szwecji. Cały wolny czas poświęca swej największej miłości, jaką jest latanie. Mając 15 lat zdobył licencję na szybowiec. Latanie ma w genach. Jego ojciec – Christer Gustafsson również jest pilotem. Johan Gustafsson jest pilotem sportowym. Bierze udział w zawodach w akrobacji. Lata akrobacje szybowcem i samolotem z napędem. Johan należy do elity szwedzkich pilotów w akrobacji lotniczej. Startuje od 2008 roku i jest członkiem szwedzkiej drużyny narodowej od 2010 roku.

TS-11 Iskra   
Za sterami TS-11 ISKRA publiczność LOTOS Gdynia Aerobaltic zobaczy Tadeusza Zaworskiego z Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła.TS-11 ISKRA 3H to wyprodukowany w 1974 roku samolot z numerem seryjnym 1214, który  był wykorzystywany m.in. przez 38. Lotniczy Pułk Szkolny do 1975 roku.

Aerosparx Display Team
Zespół znany także pod nazwą Sydney Charles Display Team pochodzi z Wielkiej Brytanii. Piloci latają dwoma motoszybowcami Grob G-109b, które wyróżniają się szeroką rozpiętością skrzydeł. Piloci Tim Dews oraz Simon Foster wykonają pokaz z pirotechniką oraz oświetleniem LED.

Gdynia plaża miejska
16.08.2019  – 19:30-22:30 
17.08.2019  – 19:30-22:30

19:00 – Otwarcie bram
19:30 – Rozpoczęcie imprezy
22:30 – Zakończenie imprezy

Wstęp wolny.



Źródło: Aeropact
comments powered by Disqus