Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konferencja lotno-techniczna w Aeroklubie Krakowskim

Jak co roku piloci Aeroklubu Krakowskiego spotkali się w sobotę, 16 marca, na konferencji poświęconej sprawom bezpieczeństwa latania. Konferencję otworzył prezes AK Jacek Turczyński który określił zadania naszego stowarzyszenia na 2013 rok. Na naszym lotnisku w Pobiedniku Wielkim ma być zlokalizowana nowa strefa spadochronowa. Powstanie nowa infrastruktura szkoleniowa i zaplecze socjalne w postaci domków i pola namiotowego.

Szef wyszkolenia - Mirek Kosierkiewicz - omówił ogólną statystykę bezpieczeństwa lotów w lotnictwie cywilnym oraz wypadki samolotowe w 2013 roku i wnioski z nich płynące, sformułowane przez PKBWL i Zespół Bezpieczeństwa Lotniczego AK. Następnie wypadki i zdarzenia w działalności szybowcowej i balonowej omówił instruktor Jacek Barski.

Kolejną częścią Konferencji było wystąpienie Szefa Technicznego Aeroklubu. Pan Bolesław Gubała przypomniał zebranym o konieczności i sposobie wykonywania przeglądów przed pierwszym lotem w danym dniu oraz przed każdym następnym lotem, a także o obowiązku i zasadach prowadzenia Pokładowego Dziennika Technicznego dla wszystkich statków powietrznych.



Następnie instruktor szybowcowy Rafał Wołosz zreferował sprawy związane z powstaniem specjalnych stref w krakowskim TMA na użytek szybowców. Przez ostatni rok trwały rozmowy z PAŻP mające na celu umożliwienie działalności sekcji szybowcowej, mocno ograniczonej w lataniu termicznym i przelotowym. W najbliższych dniach zostanie podpisana stosowna umowa pomiędzy Aeroklubem a Agencją. Nowe strefy pozwolą wykonywać loty termiczne na szybowcach na południe i wschód od lotniska. Dotyczy to również lotów termicznych na paralotniach. Omówiono wykorzystanie poszczególnych elementów strefy specjalnej w zależności od kierunku podejścia samolotów do lotniska Balice. Strefy te mają oznaczenia A, B, C, D, E. Mapa stref oraz procedura ich wykorzystania będzie udostępniona na stronie Aeroklubu Krakowskiego natychmiast po podpisaniu umowy.

W kolejnej części Konferencji Jacek Barski omówił zmiany w licencjonowaniu personelu lotniczego mające nastąpić po 18 marca 2013 roku. Zostały omówione szczegółowo nowe licencje pilota samolotowego, szybowcowego i balonowego rekreacyjnego. Przedstawił także warunki uzyskania poszczególnych licencji oraz procedurę przedłużania licencji na nowych zasadach. Podano warunki uzyskania nowych licencji oraz wymiany dotychczasowych licencji na nowe. Poinformował także, że najwieksze zmiany zachodzą w zakresie licencji i uprawnień i pilotów szybowcowych i balonowych.

Leszek Szwed, szef sekcji modelarskiej poruszył sprawy wspólnego, bezpiecznego użytkowania przestrzeni nadlotniskowej przez modelarzy i pilotów samolotowych. Ponieważ strefa lotów modeli sterowanych radiem zawiera się pomiędzy kołem modelarskim a samolotowym pasem startowym, wymagana jest bezwzględna dyscyplina i wzmożona uwaga pilotów. Poczyniono ustalenia, że w czasie wykonywania lotów modeli, na starcie modelarskim będzie znajdowało się radio lotnicze umożliwiające odsłuchiwanie korespondencji lotniczej. Ułatwi to unikanie sytuacji kolizyjnych ze startującymi i lądującymi samolotami a także powracającymi na małej wysokości nad lotnisko szybowcami.



Ostatnim punktem konferencji były wolne wnioski i pytania członków. Podniesiono kwestie wyznaczenia strefy lotów akrobacyjnych dla bezpiecznego wykonywania zadań. Wyrażano również obawę, jak działalność strefy spadochronowej wpłynie na organizację szkolenia samolotowego i latania modelarskiego. Zwrócono uwagę, że strefa spadochronowa będzie zlokalizowana między stacją benzynowa a pasem startowym i nakładać się będzie na strefę modelarską. Szef wyszkolenia wyjaśnił wątpliwości stwierdzając, że organizacyjnie da się tą działalność pogodzić. Będzie to wymagało jednak wyznaczania jednego z instruktorów jako kierownika lotów.

Spotkanie zakończył Szef wyszkolenia, życząc wszystkim bezpiecznych lotów.

Leszek Mańkowski, Jacek Barski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony