Przejdź do treści
Aeroklub Polski
Źródło artykułu

Prezes AP do Prezesa ULC w sprawie radiostacji RS-6101

Prezes Aeroklubu Polskiego Włodzimierz Skalik wystąpił do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie radiostacji szybowcowych RS-6101.

Treść wystąpienia (pdf)

W dniu 8 września Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ogłosił wyrok w sprawie skargi Stowarzyszenia Aeroklub Polski na decyzję Prezesa UKE z dnia 10 stycznia 2011 r. nr DZC-ZRL-5132-108/10(24) oraz poprzedzającą ją decyzję z dnia 28 czerwca 2010 r. odmawiającą wydania pozwolenia radiowego na używanie urządzenia radiowego Unimor typu RS-6101.1 zainstalowanego w szybowcu SZD-30 „Pirat” o znaku rozpoznawczym SP-2724.

Wyrokiem tym WSA oddalił skargę na wskazane ww. decyzje.

W bardzo obszernych ustnych motywach wyroku WSA wskazał, iż zarzuty zawarte w skardze nie były uzasadnione. Sąd bardzo szczegółowo odniósł się do zarzutów skargi. W tym miejscu zaś przytoczone są jedynie najistotniejsze argumenty, które zostały przytoczone przez Sąd. Zdaniem Sądu Prezes UKE rozstrzygając sprawę słusznie powołał się na przepisy Załącznika nr 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Konwencja Chicagowska). Tom II „Procedury telekomunikacyjne” – pkt 3.6.1, tom III „Systemy łączności”, część II „Systemy komunikacji głosowej” – pkt 2.1.1.3, tom V - tabela 4-1 „Tabela rezerwacji częstotliwości”) są normami, które są obowiązujące w narodowych prawach lotniczych. Sąd zauważył, iż ww. urządzenie nie spełnia wymagań uzasadniających wydanie pozwolenia radiowego. W ocenie Sądu za prawidłowością zaskarżonej decyzji przemawiają także względy bezpieczeństwa. W przypadku bowiem utraty łączności ze stacją lotniskową aeroklubu macierzystego pracującą w ograniczonym paśmie 122,2-122,9 MHz, szybowiec znajdujący się w sytuacji awaryjnej nie byłby w stanie skutecznie wezwać pomocy, nie dysponując częstotliwością 121,5 MHZ, której nie sposób zastosować przy użyciu radiostacji RS-6101.1, nie pozwalającej na wybór tej częstotliwości. Sąd zauważył, że statki powietrzne, w tym szybowce, nie są związane z przestrzenią powietrzną wokół jednego lotniska obsługiwanego przez stację naziemną lotniskową. W sytuacjach takich stacje pokładowe szybowców muszą zapewniać możliwość przeprowadzenia łączności radiowej na różnych częstotliwościach mieszczących się w całym zakresie częstotliwości lotniczych 117,975-137 MHz, na których pracują stacje lotniskowe.
Sąd zauważył ponadto, iż ww. szybowiec jest szybowcem szkolnym, na którym wykonywane są loty szkoleniowe. Powoduje to, iż powinien być on wyposażony w odpowiednie urządzenie zapewniające bezpieczeństwo.

Szersze uzasadnienie zostanie sporządzone w pisemnym uzasadnieniu.

Wyrok nie jest prawomocny.

Sygn. akt VI SA/Wa 666/11

(Treść wyroku zaczerpnięto ze strony UKE)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony