Nowelizacja ustawy Prawo Lotnicze
W dniu 19 listopada zakończyła prace Podkomisja Sejmowa do spraw rozpatrzenia rządowego projektu nowelizacji ustawy Prawo lotnicze – druk numer 2113. Aeroklub Polski reprezentował radca prawny dr Piotr Kasprzyk.
Podczas spotkania Podkomisji ustalono, że Ministerstwo Infrastruktury oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego przygotują nowe przepisy dotyczące opłat lotniczych; czasu pracy załóg lotniczych; zasad wykonywania czarterów przez przewoźników lotniczych spoza UE (wspólna inicjatywa PLL LOT i Air Italy Polska); zasad ochrony lotnictwa cywilnego w portach lotniczych (umożliwienie zatrudnienia agencji ochrony). Przepisy te zostaną omówione podczas obrad Komisji Sejmowej Komisji Infrastruktury.
Ponadto, w trakcie posiedzenia Podkomisja przyjęła zmianę art. 100 Prawa lotniczego dotyczącego zawieszania lub cofania licencji, uwzględniając uzgodnienia dokonane na wniosek Aeroklubu Polskiego pomiędzy ULC i PKBWL. Treść nowego brzmienia art. 100 Prawa lotniczego poniżej.
W ramach uwag końcowych, Aeroklub Polski zgłosił także wniosek o wprowadzenie przepisu regulującego przekazanie zarządu lotniskiem na wniosek właściciela (np. gminy) w sytuacji, gdy lotnisko użytkowane jest na innej podstawie prawnej niż użytkowanie wieczyste. Wniosek ten zostanie ostatecznie rozpatrzony podczas obrad Komisji Sejmowej Komisji Infrastruktury, po uprzednim zaopiniowaniu przez ULC.
Posiedzenie Komisji Infrastruktury, na którym będzie rozpatrywane sprawozdanie Podkomisji wraz z przyjętymi poprawkami, zaplanowano na początek grudnia.
Poniżej treść brzmienia art. 1 pkt 53 projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, zawartego w druku nr 2113:
53) art. 100 otrzymuje brzmienie:
„Art. 100. 1. Licencję lub wynikające z niej uprawnienia można cofnąć albo zawiesić w przypadku stwierdzenia, że członek personelu lotniczego:
1) uzyskał licencję lub uprawnienia w oparciu o sfałszowane dokumenty;
2) sfałszował zapisy w licencji lub poświadczył nieprawdę w dokumentach obsługi technicznej;
3) utracił kwalifikacje wymagane do wykonywania określonych czynności lotniczych;
4) wykonując czynności lotnicze, do których uprawnia go licencja, zagraża bezpieczeństwu ruchu lotniczego;
5) wykonywał czynności lotnicze pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
2. Licencję zawiesza się albo cofa również na pisemny wniosek posiadacza licencji.
3. W przypadku uzasadnionego podejrzenia zaistnienia przyczyn, o których mowa w ust. 1, Prezes Urzędu może zawiesić licencję i zatrzymać ją na czas trwania postępowania administracyjnego w przedmiocie zawieszenia albo cofnięcia licencji. Przepis ten stosuje się odpowiednio do zawieszenia uprawnień wpisywanych do licencji.
4. W przypadku postępowania prowadzonego przez uprawnione organy państwowe, w celu stwierdzenia, czy zaistniały okoliczności, o których mowa w ust. 1, na czas prowadzenia tego postępowania Prezes Urzędu może zawiesić licencję i zatrzymać ją, jeżeli istnieje uzasadniona obawa, że dalsze wykonywanie czynności lotniczych może zagrażać bezpieczeństwu lotów, a organ prowadzący postępowanie nie dokonał zatrzymania tego dokumentu. Przepis ten stosuje się odpowiednio do zawieszenia uprawnień wpisanych do licencji.
5. W przypadku zastosowania w stosunku członka personelu lotniczego środka zapobiegawczego polegającego na obowiązku powstrzymania się od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu powietrznym albo wydania prawomocnego wyroku sądu w którym orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych, licencja podlega zawieszeniu na czas trwania tego środka lub zakazu.
6. Członek personelu lotniczego, na którym spoczywa obowiązek powstrzymania się od prowadzania wszelkiego rodzaju pojazdów mechanicznych lub od prowadzenia wszelkiego rodzaju pojazdów w ruchu powietrznym albo co do którego prawomocnie orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych jest zobowiązany do zwrotu licencji w celu dokonania w niej wpisu o zawieszeniu, jeżeli licencja ta nie została w inny sposób zabezpieczona przez właściwe organy”.
Komentarze