Przejdź do treści
Wizyta studyjna na lotniskach regionalnych
Źródło artykułu

Wizyta studyjna na lotniskach regionalnych

Reprezentacja samorządu małopolskiego, Aeroklubu Polskiego oraz Aeroklubu Nowy Targ odwiedziła europejskie lotniska regionalne. 

Na początku października przedstawiciele władz samorządowych regionu małopolskiego, Aeroklubu Polskiego oraz Aeroklubu Nowy Targ odbyli podróż zagraniczną, której celem było zapoznanie się z funkcjonowaniem małych lotnisk regionalnych w Europie. Zdobyte podczas wizytacji lotnisk doświadczenie pozwoli lepiej przygotować się do procesu decyzyjnego w sprawie modernizacji lotniska w Nowym Targu i jego planowanej rozbudowy.

Jako modelowe lotniska mogące być swoistym punktem odniesienia dla rozważanej inwestycji wybrano dwa lotniska regionalne, które obsługują niewielki ruch pasażerski zapewniając jednocześnie funkcjonowanie działalności aeroklubowej. Pierwsze z nich to lotnisko LUGANO położone przy granicy włosko-szwajcarskiej. Drugie lotnisko to AOSTA, położona po południowej stronie Alp. Obydwa lotniska powstały na bazie lotnisk aeroklubowych, z czasem ewoluując do statusu małych lotnisk komunikacyjnych.

Bardzo życzliwe przyjęcie oraz chęć wymiany doświadczeń sprawiły, że wizyta na obydwu lotniskach została optymalnie wykorzystana. Uczestnicy mieli okazję przekonać się, że podstawową kwestią jest dostosowanie zakresu rozbudowy lotniska do realnych potrzeb. Jak ujął w podsumowaniu spotkania prezes lotniska LUGANO Pan Allesandro Sozzi „chodzi o skrojenie garnituru na miarę”. Inwestycje lotniskowe są kosztowne, dlatego konieczne jest dokonanie analiz rynkowych dotyczących możliwego ruchu lotniczego oraz przygotowanie modelu biznesowego lotniska. Trzeba pamiętać, że lotnisko nie musi spełniać wymagań wszystkich potencjalnych użytkowników, lecz największej grupy użytkowników. Dla przykładu lotnisko w LUGANO nie obsługuje dużych samolotów pasażerskich, lecz wyłącznie regionalne połączenia średnimi samolotami, loty biznesowe oraz aeroklubowe. Na około 24 tys. operacji rocznie, połowa z nich to ruch biznesowy i aeroklubowy. Ruch pasażerski to ok. 200 tys. pasażerów rocznie. Warto zaznaczyć, że lotnisko w LUGANO jest własnością spółki, której udziałowcami są miasto oraz region. Funkcjonowanie lotniska jest postrzegane jako element rozwoju regionalnego.

Podobnie lotnisko AOSTA we Włoszech, które jest własnością samorządu. Ten mały port lotniczy znajduje się obecnie w końcowej fazie modernizacji, prowadzonej od 2010 r. Główne inwestycje polegały na przedłużeniu pasa, zapewnieniu procedur instrumentalnych oraz budowie niewielkiego terminala dla pasażerów. Modernizacja lotniska AOSTA była spowodowana tym, że władze lokalne chciały dostosować potencjał lotniska do wymagań ruchu turystycznego (30% dochodów regionu to turystyka zimowa). Zasadniczym celem lotniska ma być obsługa ruchu czarterowego w zimie, a także połączenia regularnego z Rzymem (obecnie zawieszone). Na lotnisku AOSTA działa również jeden z największych aeroklubów we Włoszech, a wypracowane procedury współpracy nie rodzą żadnych problemów. Większość operacji Aeroklubu to loty samolotowe i szybowcowe, w tym loty falowe które cieszą się dużą popularnością.

W delegacji władz samorządowych wzięli udział reprezentanci Województwa Małopolskiego Marszałek Marek Sowa oraz Wicemarszałek Roman Ciepiela, a także przedstawiciel miasta Nowy Targ Wiceburmistrz Eugeniusz Zajączkowski. Ze strony Aeroklubu Polskiego udział w wizycie wziął Dyrektor ds. regulacji prawnych Piotr Kasprzyk. Aeroklub Nowy Targ reprezentował Prezes Aeroklubu Paweł Kos.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony