Piknik Nowotarski: Pipstrel VIRUS SW - najszybszy samolot ultralekki na świecie

Pipstrel VIRUS SW - najszybszy samolot ultralekki na świecie

Otrzymaliśmy potwierdzenie, że podczas Nowotarskiego Pikniku Lotniczego (17-18 sierpnia) pojawi się wyjątkowy samolot ultralekki, który był testowany przez amerykańską agencję kosmiczną NASA.

Takim samolotem jest Pipistrel Virus SW, który jest najbardziej ekonomicznym i najszybszym dwuosobowym samolotem ultralekkim na świecie, produkowanym seryjnie. UWAGA:  Samolot w 100% wykonany jest z najnowocześniejszych materiałów kompozytowych zapewniając lekkość i wysoką wytrzymałość konstrukcji. Słoweńska firma Pipistrel wykonała ponad 550 egzemplarzy takich samolotów latających po całym świecie. W 2012 roku na takim samolocie z sukcesem zakończyła się wyprawa dookoła świata, a w kwietniu 2013 Virus SW przeleciał nad Biegunem Północnym. Co zatem czyni ten samolot tak wyjątkowym?? Virus SW lata szybciej, wyżej, dalej i zużywa mniej paliwa niż inne samoloty ultralekkie. Virus SW pozwoli Ci na podróże z prędkościami powyżej 270 km/h na dystansie ponad 1500km. Prędkość maksymalna to aż 302km/h! Warto dodać, że Virus SW nie potrzebuje paliwa lotniczego i może latać nawet na zwykłej benzynie samochodowej. 

Dzięki wyjątkowej aerodynamice i konstrukcji kompozytowej, VIRUS SW jest idealnym środkiem do podróży na długich dystansach krajowych, nadaje się do patrolowania terenów i fotografii lotniczej oraz nawet do holowania bannera lub szybowca. VIRUS sprawi, że drogowe korki odejdą w niepamięć, a możliwość zarobkowego świadczenia usług lotniczych podnosi jego walory użytkowe. Dodatkową unikalną cechą ultalekkiego Virusa SW jest wydana przez ULC certyfikacja do lotów nocnych VFR, która jest pierwszą w całej Europie! Warto zwrócić uwagę, że doskonałość VIRUSa SW to 1:17, co w przypadku awarii pozwoli dolecieć lotem szybowcowym dużo dalej niż innym samolotem. Dodatkowo nad bezpieczeństwem lotu czuwa rakietowy system ratunkowy Galaxy GRS, który może zostać uruchomiony, sprowadzając załogę samolotu bezpiecznie na ziemię.


Źródło: Aeroklub Nowy Targ
comments powered by Disqus

Komentarze

Kochani, czytać ze zrozumieniem, powyższy tekst to materiał reklamowy. Odsyłam na stronę producenta: http://www.pipistrel.si/plane/virus-sw/technical-data. A tam zapisano: "...rules applicable to ultralight/microlight aircraft (LTF-UL 2003, etc.) and ASTM-LSA standards...", czyli w Europie samolot spełnia wymagania niemieckich przepisów dla ultralekkich (MTOW do 450kg), chociaż dołożono starań, aby samolot również spełnił wymagania amerykańskie dla Light Sport Aircraft (MTOW do 600kg) przy tym samym ciężarze konstrukcji (samolot pusty). Być może klasa LSA również "zacznie żyć" w Europie, ale nie nastąpi to wcześniej niż w 2015r - w takim tempie "pracuje" EASA (od 2008r, dla jasności).
Prędkość 302 km/h to Vne (nigdy nieprzakraczalna) osiągana na ogół w nurkowaniu - i tą informację w artykule ("Prędkość maksymalna to aż 302km/h!") bez podania jej oznaczenia uważam za nadużycie, bo stary pilot nie da się nabrać, ale młody, niedoświadczony rozpędzi "ptaszka" (przecież napisali 302) i wejdzie w zakres poza obliczeniowy, szczególnie na większych wysokościach (5-8 tys. ft). Dla ciekawskich - poszukajcie definicji i zależności do określania TAS (true air speed).
Prędkości maksymalne lotu poziomego "Pipi" to 264 km/h (silnik 80KM) i 283 km/h (100KM), ale ta prędkość osiągana jest NA PEŁNEJ MOCY silnika. Na mocy przelotowej (75%) to 246 km/h (80KM) i 273 km/h (100KM).
Moi przedmówcy słusznie podnoszą problem VRA - często podczas lotu w "wyboistym powietrzu" to ona ogranicza prędkość lotu, i tu dygresja - VRA też powinna być odczytywana jako TAS - w Instrukcji (POH) "Pipi" jest nawet stosowny wykres "prędkość-wysokość". Tak więc im wyżej lecisz, tym mniejszą prędkość (IAS) utrzymujesz. Użytkownicy "telewizorów" wiedzą o czym mówię - różnica między IAS a TAS bywa zaskakująco duża już nawet na 3000ft.
To co napisałem jest odpowiedzią na hiper-super artykuł ("mamo, chwalą nas") - natomiast samolot obroni się sam, bo rzeczywiście lata się nim zupełnie przyjemnie, jest stateczny, wybacza błędy, ale trudno mówić o nim jak o wyjątkowym "wodotrysku". Dla mnie latającego na wielu "wynalazkach" jest podobny do CTSW. Inna rzecz, że słoweńska firma dokłada wszelkich starań, aby reklamować i promować swoje dziecko, tylko pozazdrościć (pozytywnie), bo my nasze firmy sprzedajemy...
Moim zdaniem artykuł przynosi "Pipi" więcej szkody niż pożytku, tym bardziej, że jest publikowany na portalu środowiska "latającego". Laik "łyknie" wszystko, może o to chodzi?

Tak dla sprostowania ;)
Virus SW z 914 Turbo jest dostępny na specjalne zamówienie w fabryce Pipistrel.
"Tylko" ultralajt mający konstrukcyjne MTOW 600kg? "Filigranowość" która została sprawdzona przez NASA, w lotach dookoła świata i nad Biegunem pozostawiam do rozważenia :)
Prędkość podróżna w burzliwym powietrzu VRA (Rough Air) faktycznie jest niższa.. wynosi 135kts (250kmh). Rzeczywiście spoooro niżej :)

Warto przelecieć się tym samolotem i zobaczyć jaka jest rzeczywistość

Tak, szkoda tylko, że Virus w takiej wersji jakiej obleciał świat nie jest w ogóle dostępny czyli przede wszystkim z silnikiem 914 z turbosprężarką.
Po drugie jest to tylko ultralajt, a co za tym idzie konstrukcja jest filigranowa.
Prędkość podróżnawynosi 270km/h. Równie dobrze mogłoby być 370 tylko co z tego jeśli można ją osiągać wyłącznie w "masełku" czyli między 4, a 6 rano :-)
W czasie lotu w silnej turbulencji prędkości przesuwają się sporo niżej.