Przejdź do treści
Źródło artykułu

PZL-101A Gawron - Zajęcia praktyczne uczniów ZST w AM

W każdy wtorek tygodnia w Aeroklubie Mielecki odbywają zajęcia praktyczne uczniów Zespołu Szkół Technicznych w Mielcu.

Na końcu zdjęcia z wczorajszego dnia, podczas którego uczniowie mieli możliwość asystowania podczas realizacji dyrektywy zdatności na samolocie PZL-101A Gawron.


PZL-101 Gawron - samolot rolniczy i wielozadaniowy konstrukcji polskiej, produkowany w WSK-Okęcie.

Konstrukcja powstała jako rozwinięcie radzieckiego Jaka-12M, produkowanego w Polsce na licencji. Przeróbkę opracował mgr inż. Stanisław Lassota. Celem było uzyskanie konstrukcji o większej ładowności oraz lepszych właściwościach lotnych. Z uwagi na zmianę środka ciężkości skrzydłom nadano niewielki skos, a na ich końcu zamontowano płyty brzegowe, które później zdemontowano w wielu samolotach, gdyż znacznie utrudniały lądowanie przy bocznym wietrze. Przesunięto w tył golenie podwozia głównego, zmniejszono masę wyposażenia usuwając jego część i dodano dodatkowy zbiornik na chemikalia. W ten sposób uzyskano samolot mogący zabrać 550 kg chemikaliów.

Samolot oblatano 14 kwietnia 1958, a do produkcji seryjnej wszedł w 1960. Od 1962 produkowano wersję PZL-101A, w której m.in. dodano drzwi po prawej stronie kabiny. Od 1965 do produkcji weszła ulepszona wersja PZL-101B, różniąca się m.in. brakiem "garbu" nad zbiornikiem na chemikalia i dużym chwytem powietrza pod silnikiem. Oprócz dwumiejscowej wersji rolniczej produkowano czteromiejscową wersję wielozadaniową oraz wersję sanitarną przewożącą chorego na noszach. Do 1968 wyprodukowano łącznie 325 samolotów, w tym:
- 215 dwumiejscowych rolniczych,
- 78 czteromiejscowych aeroklubowych,
- 32 sanitarne.

134 Gawrony wyeksportowano, głównie do Bułgarii 40 szt i Węgier 67 szt , w mniejszej liczbie do Austrii 5 szt , Finlandii 3 szt, Hiszpanii 4 szt, Indii 6 szt, Turcji 5 szt. Wenezuela 1 szt Wietnam 1 szt ZSRR 2 szt PZL-101 Gawron został wyparty pod koniec lat 70. przez nowocześniejszą konstrukcję rolniczą PZL-106 Kruk. Niektóre samoloty pozostają w użyciu w aeroklubach lub rękach prywatnych po dziś dzień.
Źródło: Wikipedia

Uczniowie podczas zajęć praktycznych:





FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony