Sprawozdanie z działalności Aeroklubu Krakowskiego w 2011 roku

Aeroklub Krakowski

Pracowity początek roku
Początek roku był pełen pracy przy przygotowaniu maszyn od strony formalnej, jak i technicznej. Jednym z najważniejszych wydarzeń był remont płatowca samolotu PZL 101 Gawron SP-CKF, który udało nam się sfinansować. Remont ten był niezwykle ważny dla sekcji szybowcowej, gdyż poczciwy Gawron jest naszym flagowym holownikiem. W okresie zimowym przeprowadziliśmy pierwsze turnusy szkoleń teoretycznych do licencji pilotów samolotowych, szybowcowych oraz balonowych. Instruktor modelarstwa Tadeusz Kasprzycki wraz z członkami sekcji modelarskiej przygotował wspaniałe Mistrzostwa Aeroklubu Krakowskiego Halowych Modeli Szybowców kat. F1N dla młodzików, gdzie stawiło się 53 zawodników. Drugą zimową imprezę dla młodzieży modelarskiej zorganizowano na krakowskich błoniach. XXV Mistrzostwa AK - Zawody Modeli Balonów na ogrzane powietrze przyciągnęły 83 młodzików z naszych modelarni terenowych. Te liczby pokazują, iż mamy ogromne zaplecze modelarskie i przez wiele lat będziemy cieszyć się z kolejnych sukcesów sekcji modelarskiej.


Aeroklub Krakowski jest całym naszym życiem! - fot. Adam Wnęk

Nasze samoloty były gotowe na wiosenną „Akcję Lisy”, którą udało się sprawnie przeprowadzić wraz z dwiema innymi organizacjami lotniczymi. Finanse, które zdobyliśmy, dzięki ciężkiej pracy przy szczepieniu naszych rudych przyjaciół bardzo pomogły w opłaceniu kosztów związanych z początkiem sezonu lotniczego.

Kwiecień był miesiącem zmian we władzach Aeroklubu Krakowskiego.
Na Walnym Zebraniu Sprawozdawczo-Wyborczym w dniu 2 kwietnia nowo wybranym prezesem został Jacek Turczyński, wiecznie uśmiechnięty, zapalony lotnik. Stanowisko vice prezesa objął Mirosław Dura, którego praca na rzecz Aeroklubu we wcześniejszych latach jest nieoceniona. Skarbnikiem został przedstawiciel sekcji samolotowej Janusz Nowak. Pozostali członkowie zarządu to Zbigniew Batkiewicz, Stanisław Kozak, Leszek Szwed oraz Adam Wnęk. Wybrano zarząd siedmio osobowy, dzięki wcześniejszemu zaakceptowaniu wniosku zmniejszenia ilości członków zarządu z dziesięciu na siedem osób. W Komisji Rewizyjnej znaleźli się Maciej Boruta jako przewodniczący, Paweł Serda i Dariusz Wcisło. Do Sądu Koleżeńskiego wybrano Marcina Wieczorka na stanowisko przewodniczącego, Mariusza Markowicza oraz Aleksandra Potockiego.

Nowy zarząd zabiera się do pracy
Zarząd zaczął swoją działalność od porządkowania najważniejszych spraw stowarzyszenia. Jednym z ważniejszych wydarzeń, było uporządkowanie spraw członkowskich. Skreślono z listy członków Aeroklubu Krakowskiego wiele osób zalegających z płatnościami za składki. Postanowiono wdrożyć system elektronicznej bazy danych połączonej z chronometrażem i sprawami finansowymi poszczególnych członków. Zakupiono system LOTY, który dostosował dla potrzeb Aeroklubu Leszek Szwed. Dziś system sprawnie funkcjonuje i spotkał się z dużym uznaniem społeczności klubu. Poczyniono wiele działań mających na celu wypracowanie nowej jakości oraz ulepszenie organizacji i funkcjonowania całego Aeroklubu. Na drugim posiedzeniu Zarządu Aeroklubu Krakowskiego podjęto decyzję o zakończeniu współpracy z dotychczasowym dyrektorem Pawłem Agaciakiem. Do czasu wyboru nowego dyrektora pełniącym obowiązki dyrektora został szef wyszkolenia Stanisław Filipek. Z inicjatywy Marcina Wieczorka powstała oficjalna strona Aeroklubu Krakowskiego na portalu społecznościowym Facebook. Miło nam poinformować, że popularyzacja lotnictwa i naszego stowarzyszenia, dzięki tej stronie przynosi oczekiwany efekt.

Wiosna była bardzo intensywna, poczyniono wiele działań strukturalnych w Aeroklubie, jednocześnie przeprowadzając kolejne szkolenia teoretyczne, szkoląc praktycznie i przygotowując się do organizacji wielu dużych imprez sportowych.

Imprezy lotnicze i sportowe
Okres letni to czas licznych wydarzeń lotniczych i sportowych. Największą aktywnością przejawiała się sekcja modelarska, która zorganizowała wiele imprez m.in. Zawody modelarskie dla juniorów młodszych pt. „Młodzi modelarze-Lotnicy na start”, Mistrzostwa Polski Modeli Halowych kat. F1D, Mistrzostwa Polski Modeli Kosmicznych kat. S8D oraz S8E/P oraz największą imprezę o charakterze międzynarodowym – Zawody Modeli Kosmicznych zaliczane do rankingu Pucharu Świata. Tradycyjnie zorganizowaliśmy 49 Lot Południowo-Zachodniej Polski im. kpt. Franciszka Żwirki. Nie mogło też zabraknąć imprezy mającej na celu popularyzację lotnictwa. W dniu 10 lipca zorganizowaliśmy „Dzień Otwarty Lotniska Aeroklubu Krakowskiego”, który miał wypełnić lukę po Małopolskim Pikniku Lotniczym. Pozwolimy sobie krótko opisać trzy najważniejsze naszym zdaniem wydarzenia z tego okresu.

Puchar Świata Modeli Kosmicznych
Zawody zostały rozegrane na naszym lotnisku w Pobiedniku Wielkim w dniach 4-5 czerwca. W Krakowie zjawili się zawodnicy krajowi oraz Białorusini, Czesi, Litwini, Łotysze i Słowacy. Nasze zawody okazały się największymi, pod względem frekwencji zawodami modeli kosmicznych zaliczanych do edycji 2011 Pucharu Świata. W jednej z konkurencji startowało aż 64 zawodników, co często nie zdarza się nawet na zawodach najwyższej rangi. Według oceny zawodników i samych organizatorów, zawody zostały przeprowadzone na bardzo wysokim poziomie. Aeroklub Krakowski dołożył wszelkich starań, aby zawody przebiegały według wszystkich standardów wyznaczonych przez FAI. Jesteśmy niezmiernie zadowoleni z pogody. Słońce i umiarkowane ciepło pozwoliły na bezproblemowe rozegranie wszystkich konkurencji. Frekwencja w kategorii S6A to aż 64 zawodników, S9A – 52 oraz S4A – 46 zawodników. W klasie rakiet czasowych z taśmą wygrał wielokrotny mistrz świata i Europy Krzysztof Przybytek z Krakowa. W rakietach czasowych z wirnikiem tak samo doświadczony i utytułowany zawodnik Leszek Małmyga z Zielonej Góry. Natomiast klasę rakietoplanów zdominował Jakub Jaros, wychowanek krakowskiego MTSR „Sowiniec”. W kategorii S8E/P rakieto szybowców zdalnie sterowanych najlepszym okazał się Edward Wowry z Cieszyna, który wyprzedził nawet aktualnego mistrza Świata Petera Matuskę ze Słowacji. W kategorii juniorskiej S8D własny teren obronił Artur Szwed, tuż za nim uplasował się Maciej Podołowski, również z Aeroklubu Krakowskiego.


Mistrz Polski Modeli Kosmicznych S8D - Artur Szwed - fot. Leszek Szwed

W rakietach wysokościowych najlepszy wynik odnotował Michał Bobrowski z MTSR „Sowiniec” startujący dwustopniową rakietą lecącą aż na wysokość 547 metrów. W makietach rakiet najlepszym okazał się wieloletni reprezentant kraju Wojciech Krzywiński z Płocka startujący makietą rakiety Ariane 3 V17. Warto podkreślić, że z roku na rok do Krakowa na „World Cup in Cracow” zjawia się coraz to więcej zawodników, wszystko dzięki osobie Tadeusza Kasprzyckiego, który jest spiritus movens tej imprezy.

49 Lot Południowo-Zachodniej Polski im. kpt. Franciszka Żwirki
Nie zdążyliśmy odpocząć po imprezie modelarskiej a już trzeba było przyjąć zawodników Samolotowej Kadry Narodowej, którzy trenowali do zawodów pod okiem trenera Kadry Andrzeja Osowskiego. W dniach 8-10 czerwca rozegraliśmy nasze tradycyjne zawody. Z roku na rok przylatuje do nas coraz większa grupa pilotów, tym razem startowało 45 zawodników. Zawody ze względu na swój prestiż oraz cenną punktację w Pucharze Polski ściągają najlepszych pilotów z całego kraju, wieloletnich kadrowiczów i medalistów mistrzostw świata i Europy. Po raz pierwszy w historii zawodów samolotowych, jednocześnie startowała największa ilość przedstawicieli latającej rodziny Wieczorków: Krzysztof, Michał, Szymon, Kamil oraz Marcin pod okiem najstarszego z rodu Mariana.


Zawodnicy w kolejce do stacji paliw - fot. Adam Wnęk

Pierwszego dnia pogoda nie dopisała zawodnikom, niestety podczas oblotu trasy piloci napotkali liczne burze, część z nich zawróciła się z początku trasy, inni dopiero po piątym punkcie zwrotnym. Wielu z nich musiało omijać bardzo szybko rozprzestrzeniającą się burzę, a część z zawodników była zmuszona lądować w obfitej ulewie. Pod koniec dnia rozegraliśmy konkurencję lądowań. Trzy próby, dwie znad bramki i jedna normalna wyłoniły zwycięzców. Łukasz Pawlak oraz Kamil Kliza przyziemili trzy razy precyzyjnie w linii zerowej. Drugiego dnia pogoda pozwoliła na rozegranie konkurencji nawigacyjnej, wyłożono sześć punktów zwrotnych na trasie, do odnalezienia było dziewięć zdjęć i szesnaście znaków. Zawody wygrał Bolesław Radomski z Aeroklubu Pomorskiego, drugie miejsce przypadło naszemu pilotowi Michałowi Wieczorkowi, trzecią pozycję zajął Krzysztof Skrętowicz z Opola. Trasy przygotował Kierownik Sportowy Andrzej Osowski. Głównym Sędzią był Maciej Białek a spraw organizacyjnych pilnował Kierownik Zawodów Stanisław Filipek. Zawodów nie udałoby się rozegrać bez wsparcia finansowego sponsorów i determinacji członków Aeroklubu Krakowskiego, dziękujemy! W 2012 zapraszamy wszystkich na 50 Jubileuszowy Lot Południowo-Zachodniej Polski.

Dzień Otwarty Lotniska Aeroklubu Krakowskiego
Nasza impreza zorganizowana 10 lipca była inna niż Małopolski Piknik Lotniczy. Niestety ze względu na zbyt krótki czas okresu przygotowawczego, nie udało nam się uzyskać zgody na pokazy akrobacji lotniczej, byliśmy zmuszeni zrezygnować z tego punktu programu. Jednak jak to mawiają, nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Nasz piknik cieszył się ogromnym zainteresowaniem publiki. Wszystkie przeloty lotnicze były bardzo atrakcyjne i wykonane bezpiecznie. Wpłynęło to na wiele pozytywnych opinii o naszej imprezie. Jeden z dziennikarzy opisał nasz piknik w bardzo ciepłych słowach tytułując swój artykuł inaczej niż wszystkie - „Piknik bez katastrofy”.


Zainteresowanie sprzętem lotniczym było ogromne. Poczciwy Gawron budził uznanie wśród publiki - fot. Adam Wnęk

Widzowie mogli podziwiać w powietrzu samoloty aeroklubowe, samoloty zawodników rozlatujących się do macierzystych klubów po Locie Południowo-Zachodniej Polski, samolot wielosilnikowy Piper Seneca V, śmigłowiec, szybowce, replikę Austera, skoki spadochronowe oraz przelot Motoparalotniowej Kadry Narodowej. Skromna wystawa lotnicza, połączona z wystawą old mobile oraz ogromną wystawą modelarską cieszyły się zainteresowaniem publiki. Goście mieli możliwość zajęcia miejsca w kabinie samolotu, co było największą atrakcją dla dzieci. Nasz piknik pokazał jak wygląda codzienne lotnictwo, nie było mrożących krew w żyłach emocji, nie było samolotów z najwyższej półki niedostępnych dla większości społeczności lotniczej. Za to była radość oraz kontakt z lotnictwem, wręcz można było dotknąć nieba! Przygotowaliśmy nagłośnienie muzyczne oraz komentarz pokazu prowadzony przez Leszka Szweda. Nie zabrakło też innych przyziemnych atrakcji, które zaoferowaliśmy naszym gościom. Nasz piknik był na tyle udany, że postanowiliśmy zorganizować „poprawiny” 17 lipca. Połączyliśmy je z „Dniem Strażaka” organizowanym tradycyjnie na naszym lotnisku. W 2012 roku planujemy kolejną edycję naszej imprezy.


Goście dopisali, dziękujemy! - fot. Adam Wnęk

Ciemne chmury nad Aeroklubem Krakowskim
Okres letni to nie tylko imprezy. Przygotowując wydarzenia lotnicze musieliśmy koordynować sprawy bieżące. Ciężkie chwile przeżyliśmy z systemem Zarządzania Ciągłą Zdatnością do Lotu CAMO. Na okres letni przypadł remont silnika jednej z naszych trzech Cessn. Również w lecie skończył się resurs silnika PZL ASz-62IR samolotu Antonov-2. Obecnie dalej trwają poszukiwania zastępczej jednostki napędowej do naszego „Antka”. Rozpisany został konkurs na nowego dyrektora. Decyzją Zarządu Aeroklubu Krakowskiego z dnia 4 sierpnia, nowym dyrektorem został Tomasz Tarnopolski, członek sekcji samolotowej naszego klubu. Nowy dyrektor ostro wziął się do analizy sytuacji organizacyjno-finansowej Aeroklubu, jednak nad naszym stowarzyszeniem znów zebrały się ciemne chmury.

Będziemy o nim pamiętać
21 sierpnia w rejonie lotniska Pobiednik Wielki doszło do nieszczęśliwej katastrofy prywatnej Cessny 182, w której zginął nasz kolega Tomasz Tarnopolski wraz z trzema osobami będącymi na pokładzie. Tomasza zapamiętamy, jako osobę życzliwą, pomocną, uśmiechniętą i kochającą lotnictwo. Obejmując stanowisko dyrektora Aeroklubu był świadom ogromu prac, które należy wykonać, jednak z optymizmem podjął wyzwanie. Licencję pilota samolotowego zdobył w 2008 roku, jak na tak krótki okres, posiadał spore doświadczenie lotnicze, które umożliwiało mu już zdobycie licencji zawodowej oraz uprawnień instruktorskich. Ukończył teoretyczne szkolenie do licencji ATPL(A) i pod koniec roku miał podejść do egzaminów. Zginął śmiercią lotnika, robiąc to, co kochał. Miał 42 lata. Uroczystości pogrzebowe odbyły się 27 sierpnia w Skawinie.

Powoli zbliża się jesień
Stanisław Filipek znów pełni obowiązki dyrektora Aeroklubu Krakowskiego. Pomimo niesprawnego samolotu AN-2, z sukcesem przeprowadzamy jesienną „Akcję Lisy”. Zarząd powołuje nowego przewodniczącego Zespołu Bezpieczeństwa Lotniczego Aeroklubu Krakowskiego, którym zostaje instruktor Mirosław Kosierkiewicz, pozostali członkowie ZBL to: Jacek Barski, Bolesław Gubała, Stanisław Filipek oraz Jacek Turczyński. Jednostka ta ma przeprowadzić działania mające na celu wypracowanie zasad nadzoru i profilaktyki eliminującej zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Prowadzi prace związane z utrzymaniem jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa działalności lotniczej w Aeroklubie Krakowskim.

Pozostawił po sobie syna, który wypełnił testament ojca i dziś jest Mistrzem Świata


Ś.P. Kapitan Wacław Wieczorek z papieżem Benedyktem XVI podczas lotu do Rzymu - fot. archiwum rodziny Wieczorków

7 października dowiedzieliśmy się o nagłej śmierci w wieku 53 lat kapitana Wacława Wieczorka. Wacław swoją lotniczą przygodę rozpoczął w 1976 roku w Aeroklubie Krakowskim od szkolenia szybowcowego. Przez lata późniejsze był pracownikiem Aeroklubu Krakowskiego na stanowisku instruktora. Na samolotach odnosił największe sukcesy sportowe, jednak już jako młody szybownik błysnął lotniczym talentem zdobywając dwa razy z rzędu Szybowcowe Mistrzostwo Polski Juniorów. Na samolotach i szybowcach wylatał ponad piętnaście tysięcy godzin. Był pilotem instruktorem Boeinga 737 w Polskich Liniach Lotniczych LOT. Zdobył 20 indywidualnych medali Mistrzostw Świata, Europy oraz Igrzysk Sportów Lotniczych w lataniu precyzyjnym i rajdowo-nawigacyjnym: 9 złotych, 6 srebrnych i 5 brązowych. Trzykrotnie wygrał Nawigacyjne Mistrzostwa Polski. Był honorowym członkiem Aeroklubu Polskiego i Krakowskiego. Za wybitne zasługi dla lotnictwa polskiego, został pośmiertnie odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz złotym medalem Aeroklubu Polskiego. Uroczystości pogrzebowe odbyły się 12 października w Grodzisku Mazowieckim. Został pożegnany przelotem samolotów PLL LOT, Biało-Czerwonych Iskier oraz flotą Samolotowej Kadry Nawigacyjnej. Pozostawił po sobie syna Michała, który w październiku 2011 roku zdobył złoty medal Mistrzostw Świata w Lataniu Precyzyjnym. Michał dedykował zwycięstwo ojcu.

Ciężko pracujemy do końca roku
Nasz akrobacyjny Zlin 526F, zostaje wyposażony w transponder ufundowany przez pilota Aeroklubu Krakowskiego Marcina Głoda. Warto dodać, że mamy wspaniały samolot, który rok wcześniej przeszedł generalny remont i dziś wygląda jak nowy. Zapraszamy wszystkich chętnych do korzystania z przyjemności, którą dają loty akrobacyjne na popularnym eFie. 15 października symbolicznie zakończyliśmy sezon 2011. Tego dnia nasi klubowicze, mogli spróbować swoich sił w Samolotowych i Szybowcowych Zawodach w Celności Lądowania. Opracowywane są nowe instrukcje operacyjne zgodnie z zaleceniami Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Podjęto również decyzję o wprowadzeniu własnego systemu CAMO i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów. Przygotowywany jest nowy regulamin funkcjonowania lotniska i korzystania ze sprzętu Aeroklubu Krakowskiego. Regulamin ten ma być ogłoszony przed oficjalnym rozpoczęciem sezonu 2012. Z dniem 4 grudnia stanowisko dyrektora Aeroklubu Krakowskiego obejmuje Stanisław Filipek. Loty samolotowe, dzięki sprzyjającej aurze pogodowej odbywają się aż do Świąt Bożego Narodzenia.

Sekcja samolotowa odnosi sukcesy
Piloci precyzyjni spisali się na medal i dalej są światową potęgą! Rok 2011 niewątpliwie należy do Michała Wieczorka, zdobywcy wszystkich możliwych trofeów sportowych. Michał wygrał Mistrzostwa Świata w Lataniu Precyzyjnym, które były zorganizowane w Republice Południowej Afryki. Tym samym odebrał tytuł Mistrza Świata swojemu wujkowi Krzysztofowi, który trzy razy z rzędu wygrywał zawody najwyższej rangi (Dania 2004, Francja 2006, Polska 2009). Michał Wieczorek wygrał drugi raz z rzędu Nawigacyjne Mistrzostwa Polski. Oprócz tego jest zwycięzcą klasyfikacji generalnej rankingu Pucharu Polski w Lataniu Precyzyjnym. Kolejny sukces odniósł na Węgrzech w Rajdowych Mistrzostwach Europy, gdzie z nawigatorem Michałem Osowskim wywalczył brązowy medal indywidualnie i złoty drużynowo.


Mistrz Świata w Lataniu Precyzyjnym - Michał Wieczorek, wychowanek Aeroklubu Krakowskiego - fot. Katarzyna Osowska

Wujek Michała, Krzysztof Wieczorek zajął 9 miejsce na Mistrzostwach Świata w Lataniu Precyzyjnym oraz 12 pozycje z nawigatorem Marcinem Skalikiem na Rajdowych Mistrzostwach Europy, wywalczył 3 lokatę w generalnej klasyfikacji rankingu Pucharu Polski oraz 7 miejsce na Mistrzostwach Polski. Jerzy Markiewicz zaliczył bardzo dobry występ, zajmując 6 miejsce na Mistrzostwach Polski, w Pucharze Polski był 18. Dariusz Lechowski w parze z Bolesławem Radomskim z Aeroklubu Pomorskiego triumfował na Zimowych Zawodach Samolotowych w Świdniku, wywalczyli również 5 pozycję na Rajdowych Mistrzostwach Europy w Dunakszei. Na Mistrzostwach Polski był 21, a w Pucharze Polski został sklasyfikowany na 19 pozycji. Warto wspomnieć, że Dariusz wraz z Bolesławem Radomskim brał udział w President’s Trophy Air Race organizowanej w RPA. Jest to prawdziwy wyścig samolotów, przypominający nieco Challenge z lat 30’tych, w zawodach wzięły udział 92 załogi. Juniorzy Aeroklubu Krakowskiego stawiają pierwsze kroki w zawodach ogólnopolskich. Tomasz Bogacki próbował swoich sił w 49 Locie Południowo-Zachodniej Polski im. kpt. Franciszka Żwirki. Marcin Wieczorek w tych samych zawodach startował poza konkursem pod okiem swojego ojca Mariana – pilota, instruktora B767, który w latach 90’tych wycofał się ze sportu samolotowego. Ta sama załoga, zajęła 7 miejsce na IV Jurajskich Zawodach Samolotowych o memoriał Piotra Sikorskiego.

Piloci samolotowi Aeroklubu Krakowskiego rozwijają swoje skrzydła zdobywając kolejne uprawnienia oraz laszując się na nowe typy samolotów. Największą popularnością cieszą się uprawnienia VFR Night umożliwiające pilotowanie samolotu nocą. Loty nocne stały się chlebem powszednim w naszym aeroklubie, wszystko dzięki instalacji nowoczesnego oświetlenia pasa startowego w latach poprzednich. Kolega Marcin Głód zdobywa uprawnienia do „kręcenia” średniej akrobacji i pociąga za sobą kolejnych pilotów.

Sekcja szybowcowa wraca na właściwe tory
Ostatnie lata były bardzo trudne dla sekcji szybowcowej. Kilka lat temu zmiana struktury krakowskiego TMA wpłynęła na podjęcie decyzji przez władze Aeroklubu o wprowadzeniu zakazu wykonywania lotów termicznych przez uczniów-pilotów. Ostatnie trzy lata pokazały, że sekcja szybowcowa z powodzeniem może funkcjonować mimo tej niedogodności. W maju Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podniosła poziom dolnej granicy TMA, dzięki czemu mamy już ponad 500m wolności nad samym lotniskiem. Szkolenie podstawowe cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Rzesza z kursantów wkracza w szeregi członków Aeroklubu Krakowskiego. Rok 2011 jest wyjątkowy, gdyż kilkunastu członków naszego stowarzyszenia odbiera swoje licencje pilota szybowcowego i tym samym kolejne osoby dołączyły do grona mogących latać termiczne w Pobiedniku Wielkim.


Pirat 2715 - fot. Adam Wnęk

Członkowie Aeroklubu Krakowskiego zaliczają imprezy sportowo-rekreacyjne. Rekordzistą był Tomasz Markowski, który startował w Zawodach na Celność Lądowania w Krakowie, Mielcu i Stalowej Woli. Największy sukces sportowy odniósł Sławomir Talowski, który został Vice Mistrzem Polski w Akrobacji Szybowcowej w klasie Advanced. W grudniu wybrany zostaje nowy pięcioosobowy Zarząd Sekcji Szybowcowej. Maciej Brzeziński zostaje przewodniczącym sekcji a vice przewodniczącym wybrano Dominika Grzywnowicza. Członkami zarządu są Paweł Bahyrycz, Marek Długosz i Tomasz Markowski. W tym momencie trwają prace nad aktualizacją regulaminu sekcji szybowcowej. Opracowywane są nowe instrukcje i procedury mające na celu poprawę organizacji dni lotnych oraz optymalizację czasu wykorzystywanego podczas szkolenia. Wartym uwagi wydarzeniem dotyczącym szybowców jest historyczna wymiana radiostacji typu RS-6101 na nowoczesne jednostki.

Modelarskie medale
Niewątpliwie worek medali Aeroklubu Krakowskiego poważnie zasiliła sekcja modelarska! Paweł Janisiewicz zdobył srebrny medal i tytuł Vice Mistrza Europy podczas Mistrzostw Europy Modeli Kosmicznych (Buzau, Rumunia) w kat. S8E/P – rakieto szybowców zdalnie sterowanych. Kolejnym jego ogromnym sukcesem było wygranie klasyfikacji generalnej rankingu Pucharu Polski oraz 9 pozycja w klasyfikacji generalnej rankingu Pucharu Świata!


Vice Mistrz Europy Modeli Kosmicznych - Paweł Janisiewicz - fot. via Paweł Janisiewicz

Artur Szwed startujący, jako junior po raz ostatni, wygrał wszystkie zawody ogólnopolskie w kat. S8D (rakieto szybowców zdalnie sterowanych) i tym samym zwyciężył klasyfikację generalną rankingu Pucharu Polski. Do jego wspaniałej kolekcji oczywiście dołączył tytuł Mistrza Polski. Vice Mistrzem Polski w tej samej kategorii został Maciej Podołowski. Jednocześnie ci dwaj młodzi modelarze, stawiają swoje pierwsze kroki w dużym lotnictwie. Artur ukończył szkolenie samolotowe a Maciej jest zapalonym szybownikiem. Jednak sukcesy sekcji modelarskiej nie kończą się tylko i wyłącznie na modelarzach kosmicznych. Vice Mistrzem Polski Makiet został Wojciech Pilch, startujący swoim przepięknym Focke Wulf’em 190. II Vice Mistrzem Polski Modeli Halowych kat. F1D został Jan Dihm, który od wielu lat jest w ścisłej czołówce tej prestiżowej klasy modelarskiej. Wydarzeniem roku jest oblot odrzutowej makiety Lima 1, odwzorowanej na prawdziwym egzemplarzu stojącym w Muzeum Lotnictwa Polskiego (numer boczny 712). Pilotem i wykonawcą tego cuda jest Wojciech Bajor, który również odnosi sukcesy na zawodach latających makiet.

Nie możemy zapomnieć o innych sportowych sukcesach
Motoparalotniowym II Vice Mistrzem Polski został Kamil Mańkowski. Kamil jest instruktorem paralotniarstwa i członkiem Kadry Narodowej. Uczestniczy w wielu lotniczych wyjazdach, między innymi w 2011 roku był na słynnej Slalomani we Francji. Kamil ogromny talent lotniczy przejął od swojego ojca, Leszka. Zakochany w lotnictwie Leszek Mańkowski, udziela się w wielu lotniczych dziedzinach i od wielu lat jest członkiem Aeroklubu Krakowskiego.


Kamil Mańkowski, brązowy medalista Mistrzostw Polski w Motoparalotniarstwie - fot. Leszek Mańkowski

Innym wartym uwagi wydarzeniem jest zwycięstwo załogi Aeroklubu Krakowskiego w Balonowym Turnieju Niepodległości zorganizowanym 11 listopada z okazji Święta Niepodległości. Załoga w składzie: Leszek Mańkowski, Krzysztof Kocot oraz Andrzej Zalasiński wygrała ostatnie zawody w roku i tym samym zamknęła ogromny worek zwycięstw członków Aeroklubu Krakowskiego w sezonie 2011.

Podsumowując
Poprzedni rok 2011 zapamiętamy, jako rok pełen wyzwań, rewolucyjnych zmian, szczęśliwych oraz smutnych chwil i wielu sukcesów sportowych. Nasze stowarzyszenie borykające się z wieloma problemami natury finansowej oraz urzędniczej, zachowało swoje struktury i nie odstąpiło od obranej misji popularyzacji szkoleń i sportów lotniczych. Możemy być zadowoleni z ubiegłego roku, jednak przed naszym stowarzyszeniem jeszcze ogrom pracy, by stać się idealnie funkcjonującą jednostką.

Zespół AeroklubKrakowski.pl

Źródło: Aeroklub Krakowski
comments powered by Disqus

Komentarze

W A.Krakowskim widać, że zmienia się na lepsze. Fajny tekst! A lotnisko w sezonie w jeszcze lepszym stanie. Może kiedyś wpadne wykorzystac nocne oswietlenie. Pzdr

A po czym widać? Po fajnym tekście?

Ile razy tam ląduje i idę do biura to śmierdzi komunistycznym trupem. Masakra.

A któż cię, chłopie, zmusza do lądowania na Pobiedniku. Gdym miął takie odczucia jak ty, moja noga by tam nie postała. Ale ty malkontent chyba jesteś, oczywiście jeżeli wiesz co to znaczy.

Raczej niech poproszą. Ja się odcinam, nie jestem związany z AL jestem mieszkańcem Lublina i to zwykłym (czytaj ---> NIELOT) od jakiś dwóch trzech lat wypisuje tutaj docinki na temat AL ale nawet nikt nie podejmuje dyskusji. :)

Sprawozdanie z aeroklubu lubelskiego by brzmiało tak: Sprawozdanie i ... KONIEC. pozdrawiam Radawiec

To może poproście o pomoc towarzyszy od propagandy z Pobiednika :)