Przejdź do treści
Źródło artykułu

Małe lotnictwo, prawdziwe samoloty

Samolot ultralekki w wersji specjalnej – 3Xtrim 550 TRENER zaprezentuje jego producent – Zakłady Lotnicze 3Xtrim na Targach Lotnictwa Lekkiego ParaRudniki, które odbędą się w najbliższy weekend na lotnisku Rudniki koło Częstochowy. Producent zapewnia, że jest to bardzo bezpieczny samolot o prawidłowym pilotażu, a do tego ekonomiczny i łatwy w obsłudze. To bardzo dobra maszyna.

Zakłady Lotnicze 3Xtrim z Bielska Białej powstały w 1999 roku. Ale początki tej działalności zaczęły się 14 lat wcześniej, kiedy założyciel firmy, Adam Kurbiel zaprojektował Moskito-1 – pierwszy w świecie seryjnie produkowany węglowo-kevlarowy samolot ultralekki.

– Z tego projektu wywodzi się dwumiejscowy ultralekki samolot Eol – protoplasta współczesnych samolotów 3Xtrim i wszystkich innych samolotów kompozytowych tego typu latających obecnie na świecie – mówi Przemysław Meller z Zakładów Lotniczych 3Xtrim w Bielsku Białej. – Podstawowym produktem są samoloty ultralekkie o konstrukcji kompozytowej. Współczesne samoloty 3Xtrim są projektowane i budowane zgodnie z wymogami lokalnych przepisów lotniczych. Sprzedawane są na wszystkich kontynentach, a Zakłady Lotnicze 3Xtrim w Biesku Białej to organizacja produkcyjna, remontowa i obsługowa.

Bezpieczeństwo w lotnictwie to jakość wyrobu i jakość organizacji – takim hasłem kierują się Zakłady Lotnicze 3Xtrim. Ale nie jest to tylko czcza deklaracja. Firma spełnia te wymogi i dokumentuje je w certyfikatach i zapisach zakładowego systemu jakości opartego o normę EN/AS 9100.

– Jakość naszych samolotów jest potwierdzeniem naszej dyscypliny i zdolności inżynierskich. Współtworzyliśmy standardy bezpiecznego latania na samolotach ultralekkich na przełomie lat 80. i 90. Stawiamy bardzo wysokie wymogi jakościowe w całym cyklu życia naszego wyrobu: od projektowania poprzez budowę i obsługi posprzedażową – podkreśla Przemysław Meller.

Na Targach Lotnictwa Lekkiego ParaRudniki zobaczymy samolot ultralekki w wersji specjalnej – 3Xtrim 550 TRENER, który ma dopuszczalna masę 550 kg. To górnopłat z silnikiem Rotax, o mocy 80 KM.



Przed startem

– Jest wyposażony w śmigło SR200 – tłumaczy Przemysław Meller. – Posiada zabudowane w ramach modyfikacji wyposażenie elektryczne: zintegrowany wskaźnik parametrów lotu (EFIS-D100), zintegrowany wskaźnik parametrów pracy zespołu napędowego (EMS D-120), radiostację pokładową GARMIN SL 30 (NAV/COM) z anteną VOR/ILS, transponder GARMIN GTX 328, odbiornik GPS GARMIN GPSMAP 496, odbiornik GPS AVMAP EKP IV, zapasowy prędkościomierz BK-23 i wysokościomierz ALTN101NF-2, PCAS™ (Portable Collision Avoidance System) firmy Zaon - monitor ruchu lotniczego, powiększoną wersję tablicy przyrządów typu „glass cockpit” – wylicza.

Bielska firma upowszechnia ,,małe latanie” i – jak podkreślają jej szefowie – jest to misją tych zakładów lotniczych oraz ich strategią biznesową.


Bielski producent upowszechnia ,,małe latanie”

– Dlatego koncentrujemy się na tym, by nasze samoloty uczynić dostępnymi dla jak największej liczby miłośników lotnictwa. Kierujemy ją nie tylko do prywatnych użytkowników, lecz również do wszystkich ośrodków szkolenia lotniczego dbając o jej konkurencyjność – mówi Arkadiusz Bieranowski, prokurent w Zakładach Lotniczych 3Xtrim. – Nasze uniwersalne samoloty do szkolenia pilotów i holowania szybowców są podstawą tej oferty. Nie poprzestajemy na tym, że dzięki dyscyplinie kosztowej samoloty 3Xtrim mają korzystny wskaźnik jakości do ceny. Projektujemy i budujemy je tak, by również koszty ich utrzymania i obsługi były jak najniższe. Zostając naszym klientem można docenić fakt, że struktura płatowca jest bez-resursowa a zespół napęd-śmigło jest jednym z najbardziej powszechnych w małym lotnictwie.

Choć samoloty bielskiej firmy zostały zaprojektowane przede wszystkim jako samoloty rekreacyjne, doskonale sprawują się jako samoloty sportowe. Polska kadra narodowa używa ich z powodzeniem od lat i zdobywa regularnie wysoko punktowane miejsca w zawodach na orientację, w lataniu precyzyjnym i w rajdach samolotowych.

– Poszukując odpowiedniego samolotu można zwiedzić pół świata. Można oglądać samoloty wywodzące się w prostej linii z naszych konstrukcji lub będące wariacjami na temat nowoczesnego ultralekkiego samolotu kompozytowego. I choć z pewnością spotka się wielu wspaniałych ludzi i obejrzy wiele ciekawych miejsc, to zapewne wróci się do nas – jest o tym przekonany Arkadiusz Bieranowski. – Bo samoloty 3Xtrim wykonane w jakości szybowcowej, poprawne w pilotażu, proste w obsłudze i niezawodne, najlepiej reprezentują ideę bezpiecznego samolotu ultralekkiego. Jako pierwsi projektowaliśmy ultralekkie samoloty kompozytowe. Jako pierwsi zastosowaliśmy kevlarową klatkę bezpieczeństwa zintegrowaną ze strukturą kabiny. Jako pierwsi skonstruowaliśmy pasywny układ przeciwoblodzeniowy gaźnika. Nasze działania idą w kierunku takiej optymalizacji konstrukcji, by w ramach ostrego reżimu wagowego maksymalnie podwyższyć poziom bezpieczeństwa użytkowania naszych samolotów. Nie sposób tego nie zauważyć – dodaje prokurent Zakładów Lotniczych 3Xtrim i zaprasza do stoiska firmy na Targach Lotnictwa Lekkiego ParaRudniki. (wik)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony