Przejdź do treści
Źródło artykułu

60. rocznica reaktywacji działalności Aeroklubu Częstochowskiego

Jak pisał Andrzej Tajchman w historii Aeroklubu – działalność Aeroklubu Częstochowskiego została przerwana w 1953 roku, a sprzęt został rozwieziony do innych aeroklubów śląskich, głównie w Katowicach. Przyobiecane lotnisko w Rudnikach/Kościelcu zostało opanowane przez wojsko.

Po politycznej odwilży sprzyjający ACz Aeroklub Śląski organizuje latem 1956 roku teoretyczne kursy szkolne szybowcowe, spadochronowe i samolotowe na lotnisku Rudniki, z wykorzystaniem samolotu CSS-13. W kursach uczestniczyło ok. 40 osób a instruktorami byli Jan Filus, Paweł Piłat i Stanisław Jęczmyk.

Ponieważ na lotnisku cały czas stacjonowało wojsko, 23 września na szybowisku Ossona odbyło się zebranie aktywacyjne lotników i sympatyków lotnictwa częstochowskiego.

Powołano lotniczą komisję historyczną ARPL – sekcja Częstochowa, z 10-cio osobowym zarządem pod przewodnictwem H. Siegi.

Listopad 1956 r. – rozpoczęła działalność społeczna rada Aeroklubu Częstochowskiego na prawach Zarządu pod kierownictwem Sławomira Rozanowa.

16-17.12.1956 r. – nadzwyczajne walne zgromadzenie APRL z udziałem przedstawicieli ACz – Sławomir Rozanow, Tadeusz Pięta, Zbyszko Małek. Lotnictwo sportowe wydziela się z Ligi Przyjaciół Żołnierza i powstaje Aeroklub PRL.

W styczniu 1957 roku wchodzą częstochowscy lotnicy na teren lotniska w Kościelcu/Rudnikach. Aeroklub otrzymuje jeden pokój na działalność kierownictwa.

26 lutego 1957 r. na podstawie decyzji  d-cy wojsk lotn. nr 0426/vii/zt z 16.02.1957 r. lotnisko Rudniki wraz ze zdewastowaną infrastrukturą – hangarem i portem – zostały przekazane Aeroklubowi.

Rozpoczyna się działalność lotnicza Aeroklubu na lotnisku Rudniki/Kościelec. Jako pierwsza startuje sekcja szybowcowa pod kierunkiem instr. pil. Stanisława Marlińskiego, zaraz po niej sekcja  lotnicza pod kierownictwem  E. Rydza i L. Antonowicza.

(wg A.Tajchman Diamentowy Jubileusz 1945-2005)


Ze względu na masowo pojawiające się komentarze, które naruszają regulamin forum dlapilota.pl, możliwość komentowania pod powyższym artykułem została wyłączona. Numery IP z których dalej będą się pojawiały podobne wpisy zostaną zablokowane. Redakcja.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony