Aerofestival 2015 w Poznaniu 13-14 czerwca
W weekend (13 i 14 czerwca) niebo nad poznańską Ławicą opanują najlepsi piloci akrobacyjni z Polski i zagranicy. Poznań czekał na powrót międzynarodowych pokazów lotniczych niemal ćwierć wieku. Oprócz pokazów lotniczych, na widzów pierwszej edycji Aerofestival czeka naziemna wystawa samolotów, koncert i targi lotnicze AeroFair.
Przydatne informacje dla widzów pokazów Aerofestival
Organizatorzy, mając pełną świadomość, jak wielkim wyzwaniem logistycznym jest organizacja imprezy lotniczej, a co za tym idzie, konieczność wprowadzenia licznych zmian, które mogą powodować poczucie dyskomfortu, podjęli współpracę ze stosownymi służbami i instytucjami, dzięki którym postarają się zniwelować wszelkie możliwe uniedogodnienia Dzięki współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego w dniach 13-ego i 14-ego czerwca kursować będą dedykowane Festiwalowi autobusy.
Dzięki uprzejmości Toru Poznań, Poznań City Center, GreenParkingu przy ul. Matejki oraz Auchan Swadzim stworzona została specjalna strefa parkingów buforowych, na których będzie można zaparkować pojazdy. Ich lokalizacje dostępne są na stronie: www.aerofestival.pl/parkingi/
Ważne jest również odpowiednie przygotowanie się do udziału w Festiwalu. Biorąc pod uwagę, że impreza odbywać się będzie pod gołym niebem, a synoptycy zapowiadają niebywale słoneczną, choć przerywaną burzami pogodę, należy zadbać o odpowiednią ochronę ciała i organizmu. Nakrycia głowy czy kremy z filtrem, zabezpieczą nas przed promieniami słonecznymi i niepożądanymi efektami, a częste spożywanie płynów uchroni przed odwodnieniem. Organizatorzy ze swojej strony zapewnią wszystkim uczestnikom stały dostęp do wody pitnej w specjalnie wystawionych beczkowozach, a w trosce o słuch najmłodszych, przygotowano specjalne zatyczki do uszu.
Harmonogram imprezy:
Skoki spadochronowe na otwarcie
13 czerwca, o godzinie 10.10, niebo nad poznańską Ławicą zamieni się w podniebny spektakl. W rolach głównych wystąpi grupa siedmiu znamienitych polskich skoczków spadochronowych. Wyniesieni w powietrze na wysokość blisko 1000 metrów, przywitają zgromadzonych gości i uczestników festiwalu. Skacząc pojedynczo z samolotu ukażą się na niebie z rozpostartymi, różnobarwnymi spadochronami, otwierając tym samym pierwszą edycję Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Aerofestival 2015.
(fot. aerofestival.pl)
Tylko zadzierać głowy i patrzeć w niebo!
Jeśli nie zdążysz w sobotę, nic straconego! Skoczkowie powtórzą swój wyczyn również w niedzielę.
W programie Aerofestival przewidziano ponad 500 minut powietrznych pokazów z udziałem blisko 90 lotniczych maszyn.
Baltic Bees – łotewska grupa akrobacyjna, utworzona w 2008 roku przez Valerego Soboleva. Piloci wykorzystują czeskie odrzutowce treningowe L-39C Albatros, zaprojektowane specjalnie dla wykonywania akrobacji. Ich maszyny wyróżniają się charakterystycznym pasiastym ubarwieniem, nawiązującym do nazwy grupy.
Baltic Bees (fot. aerofestival.pl)
The Flying Bulls Aerobatic Team – to najnowsza formacja ze stajni Red Bulla, którą tworzą Czescy piloci. Grupa Flying Bulls przyleci na kilku samolotach typu XA-42. Są to nowoczesne samoloty, które służą do wyczynowych lotów akrobacyjnych. Jak mówią: maksymalna dyscyplina, skupienie, pewność siebie i praca zespołowa to najważniejsze umiejętności, które zapewniają sukces "Latającym Bykom".
Aero Gera Display Team – niemiecka grupa pokazowa, która w Poznaniu zaprezentuje 3 samoloty: Zlin Z-226T, Zlin Z-526 AFS, GILES GB-202. Aero Gera Display Team podczas swoich pokazów wykorzystuje doświadczenie, jak również młodzieńczą fantazję i zapał. Połączenie tych cech daje niebywałe efekty, które zostaną zaprezentowane podczas Aerofestivalu.
Artur Kielak – Mistrz Polski w Akrobacji Samolotowej. Swoją przygodę z lotnictwem rozpoczął w wieku lat szesnastu. W Krośnie, w Aeroklubie Podkarpackim zrobił trzecią klasę pilota szybowcowego, potem zaczął skakać ze spadochronem, a później były już samoloty. Jego pokazy charakteryzuje ogromna dynamika i precyzja, dzięki czemu wykonywane przez Artura wiązanki akrobacyjne to ukojenie dla zmysłów. Podczas Aerofestival’u wykorzysta ultranowoczesny samolot XA-4.
Turkish Stars – zespół akrobacyjny Tureckich Sił Powietrznych, który od początku swojego istnienia wykorzystuje samoloty produkcji amerykańskiej Northrop F-5 Freedom Fighter. Zaliczana jest do najlepszych wojskowych grup akrobacyjnych na świecie. Podczas Aerofestival Turkish Stars wykona pokaz w niebywałej formacji 8 samolotów.
Turkish Stars (fot. turkyildizlari.tsk.tr)
Cadillac przestworzy
Pamiętająca lata II wojny światowej gwiazda lotnictwa będzie uwodzić uczestników Aerofestivalu. North American P-51 Mustang to amerykański jednosilnikowy myśliwiec zaprojektowany na zlecenie RAF-u, użytkowany był przez Stany Zjednoczone i ich sojuszników – łącznie blisko 30 państw. Udana konstrukcja z 1940 roku sprawiła, że ostatni projekt samolotu zamknięto dopiero w 1986 roku kończąc tym samym 46 lat rozwoju jednej konstrukcji. Obecnie wiele z tych maszyn znajduje się w rękach prywatnych. Latają one podczas zawodów sportowych, jak i pokazów czego najlepszym dowodem będzie udział Mustanga podczas weekendowych atrakcji na poznańskiej Ławicy.
(fot. aerofestival.pl)
Żelazny jest z nami
Tej grupy nikomu nie trzeba przedstawiać. Każdy z nas chyba słyszał o podniebnych wyczynach w wykonaniu Grupy Akrobacyjnej ŻELAZNY, a mieszkańcy z pod poznańskiej Kobylnicy, gdzie grupa trenuje loty, z pewnością nieraz zadzierali w górę głowy i podziwiali ich najróżniejsze manewry. W najbliższy weekend Grupa Akrobacyjna ŻELAZNY Aeroklubu Ziemi Lubuskiej i Aeroklubu Poznańskiego, bo tak brzmi ich pełna nazwa, wykona mrożący krew w żyłach pokaz lotniczych umiejętności. Jesteśmy pewni, że ich obecność dostarczy Państwu wielu ekstremalnych wrażeń.
(fot. aerofestival.pl)
Aerofestival odwiedzi włoska grupa akrobacyjna Pioneer Team, która już od 10 lat cieszy oczy widzów prezentując swoje akrobacje podczas pokazów lotniczych. Pioneer Team to grupa założona w 2005 roku z woli kilku pilotów i instruktorów pilotażu, Franc Borin, Corrado Rusalen, Claudio Fogli oraz Marco Gioria. Ich pokazy cechuje precyzja i elegancja a harmonia z jaką je wykonują daje widzowi poczucie udziału w podniebnym tańcu. Do Poznania przylecą płatowcami Pioneer 330, samolotami nowej generacji, które charakteryzują się bardzo wysokimi osiągami.
Włoska grupa akrobacyjna Pioneer Team (fot. aerofestival.pl)
Na Aerofestivalu zaprezentuje się również polska reprezentacja pokazów lotniczych FireBirds - powstała w 2014 roku grupa pokazowa, w skład której wchodzą wybitni polscy piloci, którzy w swojej karierze „wylatali” wiele indywidualnych międzynarodowych prestiżowych nagród i wyróżnień. Adam Labus, Łukasz Świderski i Sebastian Nowicki razem postanowili stworzyć zespół, w którym będą mogli połączyć swoje doświadczenia i zaprezentować to co potrafią najlepiej, czyli niebywałe podniebne akrobacje.
(fot. firebirds.com.pl)
Podniebne akrobacje francuskiej grupy lotniczej Patrouille REVA
Jednym z występujących zespołów będzie francuska grupa lotnicza Patrouille REVA, która swoje umiejętności lotnicze szlifuje w mieście Colmar.
Zespół został stworzony przez byłego francuskiego pilota wojskowego Reala Webera, który swoje doświadczenie zdobywał na samolotach ponaddźwiękowych Mirage. Po ukończeniu służby postanowił stworzyć własny samolot, a efektem pracy jest l’Acroez.
Patrouille REVA zaprezentuje samoloty ArcoEZ o unikalnej budowie, które dzięki swojemu niespotykanemu układowi przypominają kształtem kaczki, co przekłada się na duże możliwości akrobatyczne samolotu. Na poznańskim niebie, jak również na wystawie statycznej będzie można na własne oczy przekonać się, czy te samoloty rzeczywiście przypominają "kaczki".
(fot. patrouille.reva.pagesperso-orange.fr)
Lotnicza nuta historii
De Havilland Vampire Display Team to norweska grupa pasjonatów lotnictwa, która działa na zasadzie organizacji non-profit. Ich celem jest utrzymywanie historycznych samolotów tam, gdzie ich miejsce, czyli w powietrzu, dlatego bardzo chętnie biorą udział w pokazach lotniczych, aby zaprezentować i przypomnieć o de Havilland Vampire, które zostały wyprodukowane w Wielkiej Brytanii.
Te brytyjskie odrzutowe myśliwce wprowadzone zostały do służby pod koniec II wojny światowej. W latach powojennych wyprodukowano 3,3 tys. egzemplarzy samolotu, które służyły w siłach powietrznych 31 krajów. Pierwszy lot prototypu miał miejsce 20.09.1943r.
W latach powojennych samolot stał się standardowym myśliwcem RAF. Wycofano je z pierwszej linii w latach 50., a ostatnia wersja szkolna była używana w RAF do 1966 roku. W innych krajach samoloty te służyły aż do lat 70.
W Poznaniu zaprezentują się na dwóch odrzutowych myśliwcach, które w latach 50-tych czynnie służyły w norweskim wojsku, pokazując pełne możliwości tych samolotów.
De Havilland Vampire (fot. vampirepreservation.org.uk)
Akrobacje zespołowe i wersji solo
W weekend będziemy świadkami fenomenalnych podniebnych popisów w wykonaniu litewskiego pilota Jurgisa Kairysa. Pokazy Jurgisa Kairysa cechuje ogromna dynamika i niezwykły kunszt pilotażu. Zawis w pionie, lot odwrócony, gwałtowne wyrwanie samolotu do lotu, to tylko niektóre umiejętności, jakie zademonstruje samolotem Su-31 na poznańskim niebie.
Wypatrujcie go w sobotę 13 czerwca około godziny 14.00 i w niedzielę około 13.30.
Pokaz akrobacji samolotowej w wykonaniu Jurgisa Kairysa (fot. aerofestival.pl)
Poza pokazami grup akrobacyjnych czekają nas jeszcze solowe występy pilotów. Jednym z nich będzie Łukasz Czepiela, członek Aeroklubu Poznańskiego, który Aerofestivalowej publiczności zaprezentuje się na modelu Extra 330.
Łukasz Czepiela (fot. aerofestival.pl)
Łukasz Czepiela jako pilot zawodowy i akrobacyjny, doświadczenie lotnicze zdobywał na różnych statkach powietrznych, w tym samolotach Airbus A320. W przeszłości pełnił funkcję szefa zespołu w renomowanej brytyjskiej grupie akrobacyjnej Honda Dream Team, oraz polskiego korespondenta miesięcznika Pilot Club Magazine. Może pochwalić się także rozległym doświadczeniem operacyjnym, zdobytym dzięki pracy w EFG Flying School oraz pracy dla brytyjskiej firmy lotniczej na stanowisku kierownika handlowego, odpowiedzialnego za pięć krajów wschodnioeuropejskich. Potrafi nie tylko latać, ale także naprawić samolot.
Na poznańskim niebie zobaczymy go w sobotę 13 czerwca ok. godziny 17.20.
Polska Iskra na polskim niebie
Podczas Aerofestivalu odbędą się dwa pokazy szkolno-bolojowego, poddźwiękowego samolotu TS-11 Iskra. Samolot o numerze fabrycznym 3H 1214 i znaku rejestracyjnym SP-YBC, to pierwsza polska konstrukcja napędzana silnikiem odrzutowym. Została zaprojektowana przez zespół, dowodzony przez Tadeusza Sołtyka, a swoje oznaczenie zyskała od pierwszych liter imienia i nazwiska konstruktora. Losy Iskry bywały różne, jednak dzięki wsparciu pasjonatów lotnictwa, po dziś dzień możemy podziwiać ją na lotniczych pokazach. Aerofestivalowa publiczność będzie mogła zobaczyć ją zarówno w pokazie dynamicznym, jak i statycznym.
Samolot TS Iskra (fot. aerofestival.pl)
W służbie Jej Królewskiej Mości
Na poznański Aerofestival zawitają również maszyny będące na wyposażeniu sił powietrznych Wielkiej Brytanii – Royal Air Force (RAF). Służące na co dzień Królowej Elżbiecie II samoloty szkolno-treningowe BAE Hawk oraz odrzutowe samoloty myśliwskie Panavia Tornado będą prezentowane na wystawie statycznej.
BAE Hawk to brytyjski samolot szkolno-treningowy, używany też jako lekki myśliwiec. Pierwszy lot odbył w 1974 r., a w RAF służy od 1976. To najbardziej popularna konstrukcja w swojej klasie. W ciągu ponad 30. lat sprzedano ponad 900 egzemplarzy do blisko 20 państw świata. W tym czasie brytyjscy konstruktorzy opracowali trzy generacje tej maszyny. Na początku lat 80-tych pojawił się pomysł i potrzeba wsparcia myśliwców RAF w misjach obrony powietrznej terytorium Królestwa. By mogły wypełniać tego typu zadania, nie wystarczał zasobnik z działkiem. Samoloty zostały przystosowane do przenoszenia pocisków klasy powietrze-powietrze. 89 zmodernizowanych Hawków otrzymało również dodatkowe dwa węzły podskrzydłowe, jednak w praktyce wykorzystywano tylko dwa z nich.
(fot. aerofestival.pl)
Panavia Tornado to dwusilnikowy, odrzutowy samolot myśliwski o zmiennej geometrii skrzydeł wyprodukowanych przy współpracy Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch. Istnieją trzy główne wersje samolotu Tornado: wersja szturmowa Tornado IDS (ang. Interdictor/Strike), wersja przechwytująca Tornado ADV (ang. Air Defense Variant) oraz wersja przeznaczona do walki elektronicznej Tornado ECR (ang. Electronic Combat/Reconaissance).
(fot. aerofestival.pl)
Spełnij swoje marzenia i zacznij latać
Dzięki obecności FreeFlyCenter z Leszna uczestnicy Aerofestivalu będą mogli zapoznać się z ofertą firmy, oferującej loty w symulatorze. Na miejscu będą dostępni instruktorzy, którzy swoją pasję do nieskrępowanego latania będą zaszczepiać w uczestnikach Aerofestivalu. Każdy zainteresowany będzie mógł zaczerpnąć z ich wiedzy i doświadczenia, a zachęcony i oczarowany możliwościami, skorzystać z oferty lotów, odbywających się w siedzibie FreeFlyCenter w Lesznie.
(fot. aerofestival.pl)
Czym jest symulator lotu?
To urządzenie, które generuje silne strugi powietrza, dzięki którym możemy unosić się w powietrzu i jednym słowem latać. Gwarantuje to w pełni kontrolowane, stałe warunki lotu. Lecąc w symulatorze unosimy się do góry czując się zupełnie bezpiecznie. Kontrolując ruchy swojego ciała, za pomocą siły mięśni możemy wpływać na kierunki lotu, unoszenie się i opadanie. Przygoda w tunelu aerodynamicznym jest bezpośrednim przełożeniem swobodnego lotu, którego możemy doświadczyć podczas skoku z samolotu, lecz jest jedna różnica- nie niesie za sobą niebezpieczeństwa. Tunel aerodynamiczny to wspaniała, zdrowa aktywność fizyczna dla całej rodziny.
Ruchoma Baza Obsługowa - laboratorium na kółkach na Aerofestivalu
Ruchoma Baza Obsługowa (RBO), którą zaprezentuje firma NAVCOM Systems S.C., to ewenement w skali całego kraju – to kompletnie wyposażone mobilne laboratorium diagnostyczno-badawcze jest w stanie dotrzeć do klienta w dowolnym miejscu i czasie. Z przymrużeniem oka porównywana jest do motoryzacji: nie musimy zostawić auta w warsztacie – to warsztat przeniesie się do naszego garażu.
RBO to uniwersalna oferta adresowana do wszystkich użytkowników sprzętu lotniczego. To autorski pomysł, który na naszym rynku wprowadził nową jakość – na platformie klasycznego Iveco umieszczony został sprzęt pozwalający na sprawdzenie instalacji statku powietrznego – słowem klient nie musi demontować podzespołu, co jest czasochłonne, wysyłać lub decydować się na przelot zabierając sobie resurs. Dzięki RBO profesjonalne laboratorium jest zawsze na miejscu.
Wielką zaletą tego rozwiązania jest to, że sprawdzanie i przeglądy okresowe awioniki przeprowadzane są bezpośrednio u kontrahenta, RBO jest w pełni wyposażone w profesjonalne testery służące do sprawdzania urządzeń radio-elektro-nawigacyjnych i przyrządów pokładowych.
Ruchoma Baza Obsługowa (fot. navcomsystems.pl)
Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe
Aerofestival to doskonałe miejsce do promocji lotnictwa, nie tylko poprzez oglądanie spektakularnych pokazów ale również poprzez spotkania z pasjonatami, konstruktorami czy instruktorami. Podczas Festiwalu dostępni będą przedstawiciele PSM, którzy z chęcią opowiedzą o sektorze lotnictwa lekkiego, zarówno pod kątem produkcji statków powietrznych, jak i lotniczej edukacji. Na stoisku zaprezentują trzy zasadnicze projekty wynikające z ich działalności:
• możliwości wykorzystania motoszybowców turystycznych w “Programie Powszechnej Edukacji Lotniczej”,
• obszar innowacyjnych przedsięwzięć Aglomeracji Poznańskiej w zakresie edukacji, technologii i techniki lotniczej, pod nazwą “Poznańskie Centrum Transferu Technologii Lotniczych”,
• organizacji i budowy latających replik samolotów bojowych z okresu Powstania Wielkopolskiego i odzyskania niepodległości Polski, na 100 lecie obchodów, pn. “Wielkopolska Eskadra Niepodległości”.
(fot. aerofestival.pl)
Wśród eksponatów stoiska zobaczyć będzie można współczesny motoszybowiec turystyczny J6 “Fregata”, oraz latającą replikę samolotu bojowego z okresu I Wojny Światowej “Nieuport 11”.
(fot. aerofestival.pl)
Polskie gwiazdy światowego formatu
Kamil Bednarek, GOORAL i Farben Lehre to trzy nietuzinkowe muzyczne osobowości, które zagoszczą na Aerofestivalowej scenie muzycznej. W sobotni wieczór (13 czerwca) publiczność swoją twórczością zelektryzuje GOORAL, którego klubowe dźwięki rozruszają nawet najbardziej opornych. Niedziela (14 czerwca) to rozgrzewające do gorąca jamajskie rytmy reggae w wykonaniu Kamila Bednarka oraz kontrkulturowy zespół Farben Lehre. Jednym słowem, pełen muzyczny ODLOT.
Wesołe atrakcje
Przygotowując program wydarzeń nie zapomniano także o najmłodszych uczestnikach festivalu. Specjalnie dla nich działać będzie wesołe miasteczko, a w nim moc atrakcji. Bajeczny lunapark, karuzele przyprawiające o zawrót głowy, kolorowe samochody, które zabiorą dzieci w magiczną podróż, strzelanie do celu i wiele, wiele innych zabaw, które umilą i wypełnią czas maluchom.
Wystawa statyczna
Integralną częścią imprezy będzie wystawa lotnicza, przygotowana przez Międzynarodowe Targi Poznańskie, która umożliwi zaprezentowanie oferty produktowej firm zarówno z kraju, jak i zagranicy. Uczestnictwo w wystawie to również możliwość wymiany cennych doświadczeń oraz podzielenie się nowymi rozwiązaniami technicznymi między producentami działającymi w tej branży.
Zapraszamy do udziału w tym niezapomnianym widowisku.
Komentarze