Przejdź do treści
Projekt latającego roweru multikoptera FBike
Źródło artykułu

Czeski projekt latającego roweru (wideo)

Grupa czeskich projektantów i inżynierów z powodzeniem przetestowała w Pradze sterowaną radiowo koncepcję FBike, hybrydowego roweru o cechach wielowirnikowego multikoptera. Zespół projektowy ma nadzieję, że w przyszłości uda się przeprowadzić lot załogowy tej konstrukcji.

Wczesne specyfikacje projektu udostępnione w zeszłym roku obejmowały zastosowanie baterii litowo-polimerowych, zasilających sześć silników elektrycznych o mocy 50 kW. Jednostki te napędzają z kolei dwa zestawy przeciwbieżnych łopat zamontowanych z przodu i z tyłu oraz dwa stabilizujące wirniki po prawej i lewej. Projekt posiada jednak wiele ograniczeń, w tym czasu lotu (obecnie szacuje się go na trzy do pięciu minut), długości lotu oraz ograniczoną użyteczność w świecie rzeczywistym, czego głównym powodem jest fakt, iż masa konstrukcji wynosi ok. 91 kg.

W 2012 r. zespół projektowy twierdził, że program ten to tylko zabieg marketingowy i nie jest on przeznaczony do produkcji. Mimo to, jego członkowie optymistycznie oceniają kwestię długoterminowego rozwoju technologii, który poprawiłyby bezpieczeństwo i wydajność statku powietrznego. "Ponieważ pojemność baterii podwaja się co dziesięć lat, to w przyszłości możemy się spodziewać, że pojemność takich akumulatorów wystarczy do jakiegoś praktycznego zastosowania”, mówił Milan Duchek, dyrektor techniczny firmy Duratec Bicycles. Po publicznym oblocie, zdalnie sterujący konstrukcją Jan Spatny stwierdził, że nie jest ona szczególnie łatwa do kontrolowania. Inżynierowie FBike szacują, że w obecnej konfiguracji statek powietrzny może się wznieść z pilotem, jednak pod warunkiem, że nie będzie on ważył więcej niż 75 kg. Próba wykonania krótkiego lotu załogowego może zostać podjęta jeszcze w tym roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony