ACI: Przyszłość lotnictwa jest zagrożona. Potrzebne jest pilne wsparcie
Nowe prognozy Airports Council International (ACI) World pokazują, że ścieżka do ożywienia lotnictwa w 2021 roku będzie powolna i niepewna, a bez wsparcia i pomocy ze strony rządów branża będzie nadal borykać się z załamaniem.
Najnowsza analiza ACI World dot. wpływu COVID-19 na lotnictwo ujawniła, że do końca 2020 r. światowy przemysł lotniczy stracił ponad 6 mld pasażerów, co stanowi spadek o -64,2% światowego ruchu pasażerskiego, przy spadku przychodów o 111,8 mld dolarów.
Opublikowane niedawno przez ACI prognozy ruchu na lotniskach na świecie pokazują, że w ciągu najbliższych pięciu lat globalny ruch pasażerski na świecie będzie rósł w tempie + 2,4% w ujęciu rocznym, na co negatywny wpływ w krótkim okresie mają ciągłe skutki pandemii.
Poprawa sytuacji w branży lotniczej prawdopodobnie będzie nierównomierna na całym świecie. Oczekuje się, że rynki ze znacznym ruchem krajowym nie powrócą do poziomów sprzed wystąpienia COVID-19 przed 2023 r., a rynki ze znacznym udziałem w ruchu międzynarodowym będą odradzać się znacznie wolniej.
ACI wierzy, że to powolne ożywienie będzie możliwe tylko wtedy, gdy rządy wprowadzą spójne podejście do testów w celu promowania podróży i zniosą restrykcyjne środki kwarantanny ze skoordynowanym i opartym na ryzyku podejściem do łączenia testów i szczepień, które zostaną wprowadzone w przyszłości.
„Perspektywy ożywienia w przemyśle lotniczym spadły po wprowadzeniu nowych ograniczeń w podróżowaniu i blokad w odpowiedzi na pojawiające się nowe warianty wirusa COVID-19” – powiedział dyrektor generalny ACI, Luis Felipe de Oliveira. „Chociaż prognozy ACI pokazują, że istnieje ścieżka do długoterminowego ożywienia, jest to możliwe tylko wtedy, gdy można położyć solidne fundamenty w krótkim okresie przy wsparciu polityki rządu i bezpośredniej pomocy”.
„Skoordynowane podejście do testów i szczepień zapewni zdrowie i bezpieczeństwo pasażerów, personelu i ogółu społeczeństwa, promuje podróże i pozwoli nam znieść restrykcyjne środki kwarantanny, które utrudniają wysiłki branży w celu przygotowania się do trwałego powrotu do zdrowia”.
Światowe prognozy ruchu na lotniskach wskazują, że najszybszy wzrost nastąpi w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach, osiągając pięcioletnie stopy wzrostu odpowiednio + 3,5% i + 3,1%. W Afryce, Europie, na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Północnej nastąpi skromniejsza ekspansja, przy wzroście od + 1,2% do + 1,9%.
Oczekuje się, że w 2031 r. największym rynkiem pasażerskim staną się Chiny, przewyższając Stany Zjednoczone, i przewiduje się, że w 2040 r. nadal będą dominować w rankingach pasażerów z nieco ponad 3,6 mld pasażerów, co stanowi 18,3% udziału w światowym rynku ruchu pasażerskiego. Za nimi znajdą się Stany Zjednoczone i Indie z odpowiednio 2,9 i 1,3 mld pasażerów. Te trzy kraje będą obsługiwać łącznie prawie 40% światowego ruchu pasażerskiego.
Komentarze