Przejdź do treści
Źródło artykułu

Powstaje najnowocześniejsza hala tary desantowej

Budowa hali – układalni tary ciężkiej "wyszła już z ziemi". Oficjalnie budowa rozpoczęła się 24 maja 2017r. a zakończenie planowane jest w czerwcu 2019r.

Inwestycja realizowana jest przez renomowaną firmę budowlaną „SKANSKA”. Jak do tej pory, ci którzy mają na co dzień możliwość obserwowania prac, są pod wrażeniem ich tempa. W tym momencie widać już zasadniczą bryłę budynku i wieży spadochronowej. Lokalizacja i właściwa organizacja nie powodują utrudnień w codziennym funkcjonowaniu jednostek zlokalizowanych w tym kompleksie.

Inwestycja ta przeznaczona jest do przygotowywania ładunków z zaopatrzeniem zrzucanych na spadochronach, w specjalnych kontenerach lub na platformach desantowych, na potrzeby bojowe 6BPD. Przygotowanie tych ładunków, szczególnie mogących ważyć wiele ton i mających duże gabaryty platform desantowych, wymaga odpowiedniej infrastruktury i wyposażenia. Obiekt ten będzie miał wymiary: długość 60m; szerokość 30m; wysokość hali 12m; wysokość wieży 16m.

Projekt budynku i wyposażenia powstał na podstawie obserwacji tego typu obiektów na całym Świecie, m.in. w Kanadzie, USA (gdzie szkolili się Instruktorzy Zrzutów Towarowych z 6BPD), Belgii, Niemczech, Włoszech (wspólne ćwiczenia i wymiana kadr). Mając możliwość pełnego zapoznania się z parametrami i niezbędnym wyposażeniem tego typu obiektu, przy pełnej współpracy z Wojskowym Biurem Projektowym z Wrocławia został opracowany projekt wykorzystujący to co na Świecie najlepsze oraz uzupełniony o nowatorskie, rodzime rozwiązania m.in:

  • samoczyszczącą się wieżę do wielkogabarytowych spadochronów towarowych (700m kw powierzchni i dł. 50m), w której podłoga będzie kratownicą, przez którą wpadać będą zanieczyszczenia lub woda ze spadochronów po zrzutach do samoczyszczącego się silosa;
  • w hali układania spadochronów i ładunków na ścianie umieszczony będzie telebim z komputerem do wyświetlania instrukcji z kolejnymi etapami układania;
  • pełne będzie wyposażenie w urządzenia dźwigowe (dwie suwnice i wyciągarki na wieży do ciężkich 117kg jeden spadochronów towarowych);
  • hala wyposażona będzie w systemy nagłośnienia, wodne, elektryczne, kompresorowe, wentylacyjne z dostępem do każdego miejsca za pomocą samozwijalnych przedłużaczy;
  • pełne będzie wyposażenie warsztatowe i serwisowe do obsługi i naprawy spadochronów towarowych, kontenerów, platform i automatyki spadochronowej;
  • nowatorski będzie system transportu ciężkich ładunków za pomocą przenośnych transporterów rolkowych, z pomocą których, w dowolny sposób układać będzie można ciągi transportowe na zaznaczonych na podłodze, w zależności od wielkości ładunku (na jaki typ samolotu przeznaczony) kolorowymi liniami.

Hala będzie miała swój logiczny, główny ciąg technologiczny od strony „brudnej” (obsługa po zrzutach lub w fazie przygotowywania ładunków) po stronę „czystą” – miejsce układania spadochronów i składowania gotowych do zrzutu ładunków. Oprócz tego na piętrze będą się mieścić kancelarie, szatnie, węzły sanitarne, pomieszczenie socjalne i co najważniejsze – w pełni multimedialnie wyposażona sala szkoleniowo – wykładowa.

Powstając na bazie najlepszych wzorów i uzupełnieniu projektu o nowe ekonomiczne i funkcjonalne rozwiązania oczekiwany obiekt może być najnowocześniejszym tego typu na Świecie. 6BPD jest największym, naturalnym „konsumentem” dostarczanego na spadochronach zaopatrzenia ale są nimi również wojska specjalne czy jednostki dalekiego rozpoznania. Mogą nimi być również nasze lub sojusznicze jednostki stacjonujące na misjach poza granicami kraju. Mogą to być też w końcu wszystkie rodzaje wojsk odcięte od linii zaopatrywania. Dlatego ta inwestycja może a raczej powinna służyć wszystkim potrzebującym szybkiego i precyzyjnego zaopatrzenia. Zaplecze techniczne i szkoleniowe pozwoli szkolić na najwyższym poziomie specjalistów tary ciężkiej ale również wszystkich zainteresowanych tego typu zaopatrzeniem z Sił Zbrojnych oraz w razie konieczności służb kryzysowych naszego kraju.

st. chor. Marcin Bielecki

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony