Przejdź do treści
Zespół Akrobacyjny ORLIK - kolaż zdjęć (fot. 4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego)
Źródło artykułu

Zespół Akrobacyjny ORLIK ma już 23 lata

Dziś przypada 23 rocznica powstania zespołu akrobacyjnego Polskich Sił Powietrznych ORLIK, który został utworzony 15 kwietnia 1998 roku.

Zespół Akrobacyjny ORLIK od początku swojego funkcjonowania lata na samolotach turbośmigłowych PZL-130 Orlik. Zespół na stałe stacjonuje w Radomiu, w tamtejszej 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego.

Wszystko zaczęło się w 1998 roku, kiedy do służby w 60 Lotniczym Pułku Szkolnym wszedł na dobre nowy samolot polskiej konstrukcji – turbośmigłowy PZL-130 ORLIK TC-I. Latanie nim, ze względu na duży moment zaśmigłowy, sprawiało nie lada wyzwanie nie tylko dla podchorążych ale również instruktorów. Doszukując się precyzji oraz dążąc do doskonałości w lataniu na ORLIKU doświadczeni radomscy instruktorzy, na mocy rozkazu Komendanta Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, pod okiem mjr pil. Andrzeja Sowy, zawiązali Zespół Akrobacyjny ORLIK.

Początkowo w skład zespołu wchodziło 5 samolotów, od 2001 – 7 samolotów. W tym samym roku wydzielono zespół jako osobną eskadrę w 2. Ośrodku Szkolenia Lotniczego w Radomiu. Od 2003 w skład zespołu wchodziło 9 maszyn PZL-130 TC-1 Orlik, przez co był on jednym z nielicznych zespołów latających w tak dużym składzie. Pod koniec 2005 roku władze wojskowe zdecydowały zawiesić działalność zespołu. Do tego czasu w latach 1998-2005 wziął on udział w 49 pokazach lotniczych, w tym 20 za granicą.

W połowie 2007 wznowiono działalność zespołu w nowym składzie 7 samolotów (5 maszyn PZL-130 TC-1 Orlik oraz 2 PZL-130 TC-II Orlik). Dowódcą Zespołu i Kierownikiem Lotów został ppłk pil. Arkadiusz Leśniewski.

Od roku 2013 cały zesół wykonuje pokazy na samolotach PZL-130 TC-II Orlik.


(fot. 4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego)

Zespół Akrobacyjny ORLIK reprezentuje Polskie Siły Powietrzne na arenie krajowej i międzynarodowej od 20 lat. Od początku istnienia grupa wykonała kilkaset pokazów na ponad stu różnych imprezach lotniczych. Każdy z tych sezonów obfitował w dalekie, często egzotyczne dla polskich lotników przeloty. Trzeba przy tym pamiętać, że PZL-130 Orlik to samolot o zasięgu nieco ponad 1000 km, jego pułap wynosi 9000m. Dodając, iż kabina samolotu nie posiada funkcji hermetyzacji, piloci korzystają jedynie z masek tlenowych powyżej 4000m, wrażenia dla lotników przy przelotach w drogach lotniczych (a w takich podróżuje się wykonując dalekie przeloty) są zapewne podobne do tych, jakie towarzyszą organizmom himalaistów wspinającym się na najwyższe szczyty świata.

Skład Zespołu Akrobacyjnego ORLIK:
✈    Lider – ppłk pil. Dariusz Stachurski
✈    Solista – kpt. pil. Sebastian Rajchel
✈    kpt. pil. Tomasz Litwinek
✈    kpt. pil. Jakub Krych
✈    kpt. pil. Michał Jabłoński


Piloci po pierwszym treningu w nowym sezonie 2021 (fot. Aerobatic Team Orlik/FB)

PZL-130 TC-II ORLIK jest jednosilnikowym, dwumiejscowym samolotem polskiej konstrukcji wyposażonym w silnik turbośmigłowy z automatycznie przestawianym śmigłem. Konstrukcja jest całkowicie metalowa z chowanym podwoziem. Samolot zaprojektowany do szkolenia pilotów wojskowych. Założeniem na etapie projektowania było zachowanie właściwości lotno-pilotażowych zbliżonych do ciężkich samolotów odrzutowych. ORLIK jest wyposażony w fotel katapultowy MARTIN BAKER Mk PL11B pozwalający na bezpieczne opuszczenie samolotu na H=0m przy prędkości V=110km/h.

SILNIK: PRATT&WHITNEY CANADA PT6A-25C
MOC: 760KM
PŁATOWIEC:
WYMIARY (długość/rozpiętość/wysokość) – 9,30m/10m/3,53m
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKÓW PALIWA – 560 l.
MAX. MASA STARTOWA (MTOM) – 2700 kg.
MAX. PRĘDKOŚĆ – 480 km/h
MIN. PRĘDKOŚĆ – 133 km/h (konfig. Lądowanie)
MAX ZASIĘG OPERACYJNY – ok. 900km
DOPUSZCZALNE PRZECIĄŻENIA - +6G/-3G
AVIONIKA: ILS, VOR, NDB, GPS GARMIN 500W, TRANSPONDER, 2xRADIO VHF.


(fot. 4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony