Przejdź do treści

Szkolenie kadry kierowniczej jednostek 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego

W dniach 20÷21.01.2011 r. w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu odbył się „Kurs Instruktorsko-metodyczny dla kierowniczej kadry odpowiedzialnej za organizację lotów w jednostkach 3. SLTr".
Tematem kursu było: „Działanie organów służby ruchu lotniczego i służb zabezpieczenia lotów w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej w lotach nadlotniskowych".

Wyznaczono wiele celów do osiągnięcia w trakcie szkolenia m.in.:
 

  1. Przygotowanie kierowniczej kadry podległych jednostek lotniczych do efektywnego przekazywania wiedzy podczas szkolenia służb organizacji Lotów (SOL) oraz kształcenie i doskonalenie ich umiejętności niezbędnych do realizacji zadań szkoleniowych. Określenie obszaru zagrożeń w realizacji szkolenia lotniczego w jednostkach 3. SLTr w 2011 roku.

  2. Określenie profilaktyki w celu utrzymaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa lotów w oparciu o zarządzenie ryzykiem podczas podejmowania decyzji o wykonaniu zadania lotniczego. Przypomnienie schematu obiegu informacji po zaistniałym zdarzeniu lotniczym.

  3. Ujednolicenie sposobów planowania i realizacji lotów szkoleniowych według aktualnie obowiązujących, znowelizowanych przepisów lotniczych.

  4. Zapoznanie z zagrożeniami wynikającymi z wykonywania zadań lotniczych w odmiennych strefach i warunkach klimatycznych.

  5. Ujednolicenie formy prowadzenia szkolenia SOL, oraz dokumentacji szkolenia lotniczego w jednostkach 3. SLTr, po wprowadzeniu Instrukcji Organizacji Lotów w Lotnictwie Sił Zbrojnych (IOL-2010) oraz Regulaminu Lotów w Lotnictwie Sił Zbrojnych RP (RL-2010).

  6. Ujednolicenie zasad planowania i wykonywania misji w ramach zabezpieczenia ćwiczeń krajowych i zagranicznych wg obowiązujących przepisów wojskowych i cywilnych zgodnych z nomenklaturą NATO i ICAO.

  7. Ujednolicenie zasad prowadzenia korespondencji radiowej w języku angielskim podczas wykonywania misji krajowych i międzynarodowych.

  8. Zapoznanie z przepisami dotyczącymi wykonywania oblotów środków naziemnego elektronicznego zabezpieczenia lotów. Zapoznanie z metodami zapobiegania uszkodzeń sprzętu lotniczego na lotnisku.

  9. Sprawdzenie poziomu wiedzy teoretycznej kierowniczej kadry personelu latającego podległych jednostek zgodnie z RL - 2010 § 15 ust. 12.

Plan szkolenia podzielony został na część teoretyczną (dzień pierwszy) i praktyczną (dzień drugi). W ramach tej pierwszej uczestnicy wysłuchali cyklu wykładów z dziedziny organizacji lotów, bezpieczeństwa lotów, meteorologii lotniczej, współpracy w załodze (CRM i MCC) i innych. Na podkreślenie zasługuje wykład Szefa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP., płk Cezarego Wassera, który zapoznał uczestników szkolenia z nowo wprowadzonymi dokumentami - AIP Military oraz FLIP. Drugi dzień szkolenia przeznaczony został na przeprowadzenie metodycznych zajęć pokazowych działania służb SOL w przypadku wystąpienia sytuacji szczególnej. Służby Organizacji Lotów 33. BLotTr przeprowadziły dla uczestników kursu epizod praktyczny nt: "Działanie SOL podczas pożaru samolotu powstałego w wyniku uszkodzenia podwozia głównego po lądowaniu w MWA".

Zanim Szef Szkolenia 3. SLTr płk Michał Erdmański przeprowadził podsumowanie kursu i je zakończył wszyscy uczestnicy musieli wykazać się znajomością przepisów (w tym najnowszych, obowiązujących od 1-go stycznia 2011 r.) i tzw. wiedzy stosowanej w ramach egzaminów, które zostały przeprowadzone w wyznaczonych grupach szkoleniowych.

kpt. Włodzimierz Baran

FacebookTwitterWykop

Nasze strony