Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nowy numer Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym

Urząd Lotnictwa Cywilnego zaprasza do lektury kolejnego numeru Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym.

W drugim wydaniu Biuletynu Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2024 r. można znaleźć: artykuł na temat bezpieczeństwa lotów oraz technik poprawiania błędów podczas lądowania, artykuł dotyczący wyników badania na przykładzie zmęczenia załóg kokpitowych: ryzyko i konsekwencje z tym związane, oraz artykuł na temat zakłóceń GNSS – zagrożenie bezpieczeństwa operacji lotniczych.

Zrozumienie przyczyn powodujących wypadki i incydenty lotnicze jest kluczem do ich zapobiegania. Jednocześnie niezwykle istotnym elementem jest poznanie i zrozumienie okoliczności, w jakich te zdarzenia zachodzą w poszczególnych fazach lotu. Bardzo ważne jest umiejscowienie i zrozumienie, czym jest błąd człowieka i w jakich okolicznościach może on powstać. Autor artykułu skupił się na zobrazowaniu rodzajów najczęściej popełnianych błędów przez pilotów podczas fazy lądowania, wraz z uwzględnieniem technik poprawiania zaistniałych komplikacji.

Zmęczenie jest zjawiskiem nieustannie towarzyszącym współczesnemu człowiekowi w codziennej aktywności. Zarówno wysiłek fizyczny, jak i umysłowy, który przekracza możliwości adaptacyjne organizmu, może prowadzić do poważnych konsekwencji i nieść wysokie ryzyko popełnienia błędu podczas wykonywanych obowiązków służbowych. Zjawisku zmęczenia załóg kokpitowych przyjrzał się autor artykułu, który przeprowadził badanie wśród personelu lotniczego, mające na celu określenie ryzyka i konsekwencji, jakie niesie za sobą nadmierny brak właściwego odpoczynku. W artykule Autorzy poruszają najważniejsze zagrożenia związane z wykonywaniem operacji w warunkach zimowych, które występowały również w kończącym się sezonie.

Coraz częstszym zjawiskiem, z którym zmaga się lotnictwo cywilne, są zakłócenia satelitarnych systemów pozycjonowania. Odnotowuje się coraz większy wzrost liczby przypadków zakłóceń i fałszowania globalnych systemów nawigacji satelitarnej (GNSS) na terytorium naszego kraju. Zjawisko jammingu oraz spoofingu może nieść za sobą poważne konsekwencje podczas wykonywanych operacji lotniczych. W związku, z czym niezwykle ważnym staje się podnoszenie świadomości wśród personelu lotniczego, zwiększonej czujności i w przypadku wystąpienia zakłócenia, wykorzystanie pomocniczych narzędzi tj. kompasu umożliwiającego lot po kursie magnetycznym lub nawigacji radiowej za pomocą radiolatarni VOR nadającej na określonej częstotliwości. Niezwykle istotne jest zaraportowanie zaistniałych zdarzeń i wprowadzenie zgłoszeń do systemu ECCAIRS.

Urząd Lotnictwa Cywilnego zachęca do zgłaszania propozycji tematów oraz chęci przygotowania własnego artykułu związanego z bezpieczeństwem lotniczym – najciekawsze z nich ULC z wielką chęcią opublikuje na łamach kolejnych wydań Biuletynu. ULC zachęca także do dzielenia się swoimi uwagami do opublikowanych materiałów – na komentarze Urząd czeka pod adresem: lbb-2@ulc.gov.pl lub lbb@ulc.gov.pl. Na ten sam adres można również zgłaszać chęć otrzymywania Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym w wersji elektronicznej.

Do pobrania:
•  Biuletyn Bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym Nr 2(26)/2024

Archiwalne wydania Biuletynu dostępne są na stronie: https://www.ulc.gov.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony