Lądowanie na trawie

M-28 Bryza ląduje na pasie nieutwardzonym lotniska w Powidzu (fot. st. szer. Grzegorz Kukawa)

106 operacji startów i lądowań na pasie nieutwardzonym wykonały 4 maja 2020 r. załogi samolotu Bryza M-28 na lotnisku 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Podczas szkolenia załogi musiały wylądować w polu o długości 61 m i szerokości 10 m. Po wylądowaniu w strefie przyziemienia odbywało się zatrzymanie i ponowny start samolotu. Załogi trenowały także tzw. procedurę touch and go, czyli lądowanie samolotu bez zatrzymania. Załoga „dotykała” jedynie kołami samolotu pasa, a następnie od razu podrywała maszynę do lotu.

Żeby całość szkolenia przebiegała bezpiecznie i sprawnie powierzchnia, na której odbywały się lądowania musiała być starannie przygotowana oraz sprawdzona. Nad tym czuwali żołnierze z kompanii obsługi lotnisk powidzkiej bazy, którzy po kilku wykonanych operacjach sprawdzali jakość nawierzchni.

Podczas wczorajszego szkolenia zrealizowano 106 operacji, czym ustanowiono rekord ich wykonania w ciągu jednego dnia.

Szkolenie w wykonywaniu startów i lądowań na pasie nieutwardzonym nie jest dla pilota niczym niezwykłym. Natomiast jest to umiejętność, dzięki której wzrastają możliwości lotnictwa transportowego, w sytuacjach kiedy piloci muszą lądować na słabo przygotowanych lotniskach lub lądowiskach.

W tym roku było to drugie lądowanie samolotów Bryza M-28 na powidzkim pasie trawiastym. Miesiąc temu podobne szkolenie, również w Powidzu, realizowały załogi samolotów CASA C-295M z 8. Bazy Lotnictwa Transportowego.

kpt. Martyna Fedro-Samojedny

Źródło: 3. Skrzydło Lotnictwa Transportowego
comments powered by Disqus