Przejdź do treści
Źródło artykułu

25.BKPow: Wspólne warsztaty robocze pilotów i załóg

14.03.2019r. na terenie Wojskowego Lotniska „Nowy Glinnik” – garnizon Tomaszów Mazowiecki – odbyły się wspólne warsztaty robocze tzw. „workshops” pilotów i załóg. Warsztaty zostały przeprowadzone przez wyspecjalizowany personel lotniczy z 1 Amerykańskiej Powietrznej Brygady Bojowej (1 Combat Aviation Brigade – 1.CAB) z załogami 7 dywizjonu lotniczego (7.dlot) oraz Powietrznej Jednostki Ewakuacji Medycznej (PJEM), jednostek lotniczych będących w strukturach 25.BKPow.

Kilka minut po godzinie 12.00 na płycie lotniska w „Nowy Glinnik” wylądowały dwa śmigłowce amerykańskie: śmigłowiec szturmowy typu AH-64 „Apache” przeznaczony do zwalczania broni pancernej, wspierania poddziałów lądowych, osłony jednostek desanowo-szturmowych oraz średni wielozadaniowy śmigłowiec transportowy UH-60 „Black Hawk” w wersji medycznej – „MEDEVAC”.

 

Załogi amerykańskie przybyły do 25.BKPow by wziąć udział w pierwszym wspólnym tegorocznym szkoleniu lotniczym. Piloci amerykańscy zostali bardzo ciepło przywitani przez personel lotniczy z 7.dlot oraz PJEM.

Przylot amerykańskich maszyn jest początkiem cyklu szkoleń których celem jest zapoznanie ze sprzętem, procedurami, wymiana doświadczeń, realizacja wspólnych praktycznych zadań lotniczych. Oprócz prezentacji sprzętu lotniczego i jego wyposażenia, amerykańscy piloci chętnie rozmawiali również na temat ich szkolenia lotniczego opisując w szczegółach jak ono wygląda i jest prowadzone w 1.CAB. Czwartkowe szkolenie to jedna z wyjątkowych okazji do wymiany doświadczeń pomiędzy Kawalerzystami z 25BKPow a amerykańskimi sojusznikami.

 

Po prezentacji sprzętu, odbył się briefing, podczas którego załogi przygotowali się do wspólnego lotu w tzw. „szyku mieszanym”, którego celem było zapoznanie z przestrzenią powietrzną lotniska Nowy Glinnik oraz warunkami bezpieczeństwa. Amerykańskie śmigłowce wykonały lot w ugrupowaniu, prowadzonym przez polską załogę na śmigłowcu W-3 Sokół. Założone cele zapoznawcze jak i lotnicze zostały w pełni zrealizowane.

Obecność załóg amerykańskich i możliwość współpracy to nie lada „gratka” dla pilotów i załóg z 25BKPow. Dla polskich pilotów oraz latającego personelu technicznego i medycznego to niewątpliwie szansa na zdobywanie nowych doświadczeń, które z całą pewnością zaowocują podnoszeniem poziomu wyszkolenia w przyszłości. Już wkrótce kolejne wspólne zadania lotnicze w myśl zasady: „Duty first”.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony