F-16/Air to Air Refueling
20 marca br. kilkanaście polskich samolotów wielozadaniowych F-16 Block 52 Advanced wykonało manewr tankowania w powietrzu z francuskiego tankowca KC-135. Polskie samoloty pobrały łącznie ok. 32 000 funtów paliwa z tankowca 125 Bazy Lotniczej (Istre), tradycyjnie w strefie DORA. Kolejne tankowanie w powietrzu w cyklu comiesięcznym jest wynikiem zintensyfikowanego szkolenia lotniczego przed wylotem pilotów na ćwiczenia RED FLAG na Alasce.
Tankowanie polega na precyzyjnym zbliżeniu do wystającego boomu, na wysokości około 8 tysięcy metrów, na której pilot lokalizuje tankowiec po czym operator tankowca ˝umieszcza˝ przewód paliwowy boomu w specjalnym miejscu za kabiną F-16. W tym czasie samolot musi utrzymywać stałą prędkość, bez przechyleń, około 550-600km/h. Tankowanie trwa około dwóch minut.
Do tankowania samoloty F-16 podchodzą standardowo kluczami, po cztery. Manewr przeprowadza się zarówno w dzień jak i w nocy. Pierwsze tankowanie ˝efów˝ w polskiej przestrzeni powietrznej miało miejsce 26 sierpnia 2009r.
Komentarze