Przejdź do treści

Bezpieczeństwo w ruchu lotniczym w rejonie lotniska Mirosławiec

Wzrost popularności i dostępności bezzałogowych statków powietrznych (BSP), potocznie nazywanych „dronami” wpływa na bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych na lotnisku wojskowym 12. BBSP.

W związku z tym, 12. Baza Bezzałogowych Statków Powietrznych pragnie przypomnieć wszystkim, jako użytkownikom dronów, o konieczności przestrzegania kilku prostych zasad, które pozwolą na bezpieczne wykonywanie lotów tego typu sprzętem.

Zasady wykonywania lotów BSP reguluje Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393). Szczególne zastosowanie mają artykuły: 33, 53 c, 104, 126. Wynika z nich między innymi, iż operator BSP jest zobowiązany do użytkowania go w sposób niestwarzający zagrożenia dla osób, mienia lub innych użytkowników przestrzeni powietrznej.

Należy również zaznaczyć, iż każde użycie BSP w rejonie lotniska Mirosławiec (czerwony prostokąt na mapie poniżej), mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo operacji lotniczych realizowanych w rejonie lotniska, należy zgłosić do organów służb ruchu lotniczego.

Jak uzyskać zgodę na lot w zasięgu wzroku w przestrzeni wojskowej MATZ?

Krok 1: Bezpośrednio przed lotem kontaktujemy się z wieżą kontroli lotów, która zarządza przestrzenią kontrolowaną MATZ w jakiej mamy zamiar latać. Decyzję o możliwości startu wydaje kontroler na wieży za pośrednictwem telefonu. W niektórych MATZ, wymagane jest uprzednie wypełnienie odpowiedniego formularza, tak więc warto wcześniej zorientować się jakie procedury obowiązują w danym MATZ.

Krok 2: Po zakończeniu lotów, ponownie dzwonimy na wieżę aby zgłosić zakończenie operacji.

Uwaga! Ze względu na realizowane operacje lotnicze, Kontroler może nie udzielić zgody na lot. Pamiętaj, że jego praca to ogromna odpowiedzialność a jego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom przestrzeni. Po prostu zapytaj kiedy możesz się ponownie skontaktować.

Należy również pamiętać o innych rodzajach aktywności mogących stwarzać zagrożenia w ruchu lotniczym takich jak: puszczanie lampionów, balonów, fajerwerków, świateł lasera, na realizację których należy uzyskać zgodę lotniskowych służb ruchu lotniczego.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa lotniczego, zabrania się emitowania w strefach przestrzeni powietrznej wykorzystywanej do żeglugi powietrznej wiązki lasera lub światła z innych źródeł w kierunku samolotu, w sposób mogący spowodować olśnienie, oślepienie lub wystąpienie poświaty. Może to bowiem stworzyć zagrożenie bezpieczeństwa statku powietrznego.

Każdorazowo służby kontroli ruchu lotniczego informują o wszelkich niebezpiecznych zdarzeniach policję, która ustala sprawców. Sankcje karne za nieprzestrzeganie powyższych ograniczeń określone są w ustawie z 3 lipca 2002 roku Prawo lotnicze. Naruszenia przepisów ustawy zagrożone są karą grzywny, karą ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności od roku do lat 5.

Pomocnym i przydatnym narzędziem do realizacji lotów BSP przeznaczonym na urządzenia mobilne z dostępem do internetu np. smartfony lub tablety, jest aplikacja o nazwie DroneRadar, której stosowanie jest zalecane przez wojskowe organa Służb Ruchu Lotniczego. Procedurę realizacji lotu z wykorzystaniem aplikacji DroneRadar przedstawia załączona infografika.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony