Przejdź do treści
Flota samolotów należąca do linii Aeroflot
Źródło artykułu

Putin podpisał nowe prawo dotyczące przejęcia przez Rosję leasingowanych tam samolotów

Prezydent Rosji Władimir Putin zatwierdził nowe prawo, które pozwala na rejestrację w Rosji dzierżawionych wcześniej od zagranicznych firm samolotów pasażerskich. Według rosyjskiej agencji informacyjnej TASS, powołującej się na rządowy dokument, posunięcie to ma na celu zachowanie floty zagranicznych samolotów, co ma pozwolić utrzymać działalność lotnictwa cywilnego w Rosji.

Sankcje nałożone na Rosję po inwazji na Ukrainę oznaczają, że leasingodawcy do 28 marca 2022 r. muszą rozwiązać umowy z rosyjskimi liniami lotniczymi. Szacuje się, że zagraniczne podmioty dzierżawią rosyjskim przewoźnikom ponad 500 samolotów. Ze względów bezpieczeństwa i przepisów wiele z nich zarejestrowanych jest na Bermudach, jednak 13 marca 2022 r. Urząd Lotnictwa Cywilnego tego kraju ogłosił, że zawiesza wszystkie świadectwa zdatności do lotu dla statków powietrznych obsługiwanych przez Rosję, skutecznie uziemiając całą ich flotę.

Jeśli Rosja ponownie zarejestruje samoloty, będą one mogły nadal latać pod rosyjskim nadzorem bezpieczeństwa. Faktem jest jednak, że samoloty należą do leasingodawców, którzy teraz muszą zmierzyć się z perspektywą braku możliwości ich odzyskania. Przejęcie samolotów było i tak już utrudnione, ponieważ większość europejskiej przestrzeni powietrznej jest zamknięta dla rosyjskich operatorów, a leasingodawcy nie mogą udać się do Rosji, aby je odebrać.

Ponadto Rosja zaleciła już swoim liniom lotniczym, aby nie wykonywały lotów na lotniska w krajach, gdzie leasingowane wcześniej statki powietrzne mogłyby być zajęte. Co więcej, skoro producenci zawieszają wsparcie i możliwość dostarczenia części zamiennych do samolotów obsługiwanych przez Rosję, pojawia się pytanie, w jaki sposób kraj ten zapewni utrzymanie techniczne samolotów i zapewni im możliwość bezpiecznego latania.

Leasingodawcy obawiają się, że niektóre z odrzutowców mogą stać się dawcami części. Eksperci podkreślają, że sytuacja ta oznacza, iż w przyszłości żaden leasingodawca nie będzie chciał zawierać umów z rosyjskimi operatorami, a ubezpieczyciele prawdopodobnie nie będą chcieli pokrywać kosztów rosyjskich umów leasingowych. Firma doradcza IBA szacuje, że Rosja dzierżawi 523 samoloty, a największym zagranicznym leasingodawcą jest AerCap (142), a następnie SMBC Aviation Capital (35). Operatorami lotniczymi, którzy posiadają najwięcej samolotów wyleasingowanych od zagranicznych podmiotów są S7 Airlines (101) i Aeroflot (89).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony