Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Wlot w przestrzeń aktywnej strefy TRA45, nieprawidłowe załamanie toru lotu do lądowania - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 1754/2020 (W, 13.07.2020 r., Lądowisko, Chojna). Dotyczy: Przerwania startu motoparalotni, wywrócenia się wózka podczas przyziemienia z trawersem oraz nierówna nawierzchnia lądowiska, Przyczyną zdarzenia było nierówne ustawienie się skrzydła motoparalotni nad wózkiem pilota podczas rozbiegu, trawers przy starcie i lądowaniu. Uchwała 1754/2022

• 2466/2020 (I, 20.08.2020 r., EPJG). Dotyczy: Twardego lądowania szybowcem SZD-50-3 "Puchacz" połączonego z uderzeniem o ziemię ogonem, powtórnym niewielkim odbiciem, a następnie dobiegiem z utratą kierunku. Przyczyną zdarzenia był błąd w technice pilotażu polegający na nieprawidłowym załamaniu toru lotu do lądowania, co doprowadziło do odbicia się szybowca od ziemi – „kangura”, a także nieprawidłowe poprawianie błędu. Uchwała 2466/2020

• 3254/2022 (PI, 22.06.2022 r., EPPI). Dotyczy: Odbicia samolotu Cessna 152 od drogi startowej (kangur) podczas manewru touch & go. Uderzenia śmigłem oraz przednim kołem o betonową nawierzchnię drogi startowej. Przyczyną zdarzenia była nieprawidłowa reakcja ucznia-pilota po odbiciu się samolotu od drogi startowej (polegająca na oddaniu wolantu) i twarde przyziemienie na goleń przedniego podwozia. Uchwała 3254/2022

• 5224/2022 (I, 04.09.2022 r., Strefa TRA45). Dotyczy: Wlotu samolotu Cessna 150 G w strefę zabezpieczającą realizację skoków spadochronowych w rejonie lądowiska. Przyczyną wlotu samolotu w przestrzeń aktywnej strefy TRA45 było niewłaściwe prowadzenie nawigacji wzrokowej w locie z widocznością. Uchwała 5224/2022

Trasa lotu samolotu Cessna 150 G (fot. flightaware.com, PKBWL)

Trasa lotu samolotu Cessna 150 G (fot. flightaware.com, PKBWL)

• 6140/2022 (PI, 16.10.2022 r., EPKW). Dotyczy: Przyziemienia przez ucznia-pilota samolotem Evektor SportStar RTC na przednie koło, a także odbicia samolotu od ziemi (kangura). Przyczyną zdarzenia było wysokie wyrównanie do lądowania połączone z gwałtownym oddaniem drążka sterowego, co spowodowało przyziemienie na przednią goleń podwozia i uderzenie śmigła samolotu w powierzchnię drogi startowej. Uchwała 6140/2022

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony