Przejdź do treści
Katastrofa samolotu Siemens Schuckert D-1, fot. PKBWL
Źródło artykułu

Raport końcowy PKBWL: „W trakcie wyślizgu paliwo przemieściło się na prawą stronę zbiornika, co spowodowało zassanie powietrza do instalacji paliwowej…”

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport końcowy z wypadku samolotu ultralekkiego Siemens Schuckert D-1 (znaki rejestracyjne SP-SYAN), do którego doszło 28 czerwca 2023 r. w miejscowości Sławno.


W raporcie 2023/0035 czytamy:

W dniu 28 czerwca 2023 r. na lądowisku w Sławnie, pilot zaplanował wykonanie dwóch kręgów nadlotniskowych na replice samolotu Siemens Schuckert D-1. Miały to być pierwsze loty tego pilota na tym samolocie po wykonaniu przeglądu technicznego oraz dwóch lotów próbnych przez uprawnioną osobę, która dopuściła samolot do dalszych lotów. Lot odbywał się w obecności właściciela samolotu, który w chwili zdarzenia siedział w samochodzie i go obserwował. Pilot zaplanował po pierwszym kręgu wykonanie podejścia do lądowania i niski przelot nad pasem, natomiast po drugim – lądowanie. 

Po wykonaniu pierwszego kręgu i niskim przelocie, pilot wprowadził samolot w lewy zakręt, po którym właściciel samolotu utracił z nim kontakt wzrokowy. Około 30 min po starcie, właściciel samolotu stwierdził, że pilot prawdopodobnie odleciał gdzieś dalej od lądowiska. W związku z tym zadzwonił do pracownika ochrony, pytając, czy nie widział, w jakim kierunku odleciał samolot. Pracownik ochrony stwierdził, że w kierunku Ustki. 

Gdy po upływie około godziny od startu nie było żadnych wieści o samolocie, brat właściciela samolotu (który przybył na lądowisko) powiadomił policję o zaginięciu samolotu. Poszukiwania samolotu początkowo prowadzono na kierunku Ustki. Położenie samolotu ustalono korzystając z aplikacji „Znajdź mój telefon”. Rozbity samolot odnaleziono około północy, w obrębie kręgu nadlotniskowego, w okolicy drugiego zakrętu.

Katastrofa samolotu Siemens Schuckert D-1, fot. PKBWL

. Szkic prawdopodobnego przebiegu końcowej fazy lotu

Wrak samolotu znajdował się między wysokimi drzewami, które zostały nieznacznie uszkodzone. Uszkodzenia samolotu oraz brak śladów dobiegu świadczą o tym, że samolot spadał praktycznie pionowo, a zderzenie z ziemią nastąpiło z pochyleniem pod kątem około 70°. Pierwszy z ziemią zderzył się przód samolotu, a następnie lewe skrzydło. Kadłub przełamał się za kabiną pilota, a ogon odchylił się w lewą stronę, co wskazuje na to, że zderzenie z ziemią nastąpiło bez rotacji.

Nie stwierdzono, aby jakikolwiek element samolotu oddzielił się od niego przed zderzeniem z ziemią. Pilot poniósł śmierć na miejscu wypadku w skutek rozległych ciężkich uszkodzeń ciała. W organizmie pilota nie stwierdzono obecności alkoholu.


Analiza lotu 

Samolot spadł po wykonaniu drugiego zakrętu kręgu nadlotniskowego. Według świadka (właściciela), po przelocie nad lądowiskiem samolot rozpoczął wznoszenie. Zaniepokoiła go mała wysokość, na jakiej wykonywał lot po tym manewrze. Samolot wykonał zakręt w lewo, w stronę Sławna i zniknął z pola widzenia właściciela. Najprawdopodobniej, w trakcie wykonywania drugiego zakrętu w kręgu, miał miejsce wyślizg. 

W trakcie wyślizgu paliwo przemieściło się na prawą stronę zbiornika, co spowodowało zassanie powietrza do instalacji paliwowej. Po wypadku w filtrze paliwa umieszczonym w kabinie było paliwo, co pozwala wnioskować, że paliwo zostało ponownie zasysane, jednak zbyt duża ilość powietrza w instalacji spowodowała zatrzymanie się silnika. Ponieważ samolot leciał nisko, a na kierunku jego lotu znajdowały się wysokie drzewa, pilot musiał wychylić drążek sterowy na siebie zwiększając kąt natarcia, aby nad nimi przelecieć, co spowodowało utratę prędkości, przeciągnięcie i najprawdopodobniej samolot rozpoczął autorotację (korkociąg). Sposób zderzenia z ziemią wskazuje na to, że przed zderzeniem pilot ją zatrzymał. 

Katastrofa samolotu Siemens Schuckert D-1, fot. PKBW

Na szkicu pokazano, jak przemieszcza się paliwo w zbiorniku zamontowanym na
samolocie w trakcie gdy ten stoi na ziemi


Przyczyny i czynniki sprzyjające 

1) Zamontowanie na samolocie niewłaściwego zbiornika paliwa 
2) Zassanie powietrza do instalacji paliwowej, co spowodowało wyłączenie się silnika. 
3) Mała wysokość lotu. 
4) Przeciągnięcie samolotu, które w konsekwencji doprowadziło do zderzenia z ziemią.


Raport Końcowy 2023/0035 dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony