Przejdź do treści
CPK wyniki ankiety - okładka do posta
Źródło artykułu

Wyniki ogólnopolskiej anonimowej ankiety, w sprawie CPK w środowisku lotniczym

Drodzy Czytelnicy, 20 lutego zaprosiliśmy Was do udziału w ankiecie „Czy CPK to dobry pomysł dla Polski i polskiego lotnictwa?”. Badanie było przeznaczone osobom związanym z szeroko rozumianą branżą lotniczą i miało na celu oszacowanie, czy pomysł budowy nowego lotniska ma Wasze wsparcie, czy też może wręcz przeciwnie.

Temat CPK już od dawna wzbudzał i wzbudza liczne kontrowersje, zapewne również poprzez jego duże upolitycznienie. W związku z powyższym i w pełni świadomie, przygotowaliśmy ankietę apolityczną. Nie zostały w niej zawarte pytania o Wasze preferencje w tym zakresie, tak aby nie było to żadnym kryterium kierunkującym wybór.

W tym miejscu należy podziękować wszystkim za tak gremialny udział w badaniu. Zebraliśmy w sumie 3700 głosów, z czego do analizy, po odrzuceniu odpowiedzi niewiarygodnych, zakwalifikowaliśmy 2790. Odpowiedzi nienoszące znamion wiarygodności, czyli takie, które były przesłane z tego samego adresu IP w bardzo krótkim odstępie czasu i odpowiedzi sprzeczne (pilot zawodowy, niepracujący w lotnictwie) zostały odrzucone.

Wyniki ankiety polecamy ścignąć na komputer i obejrzeć po powiększeniu. 

Dla ułatwienia i wygody przeglądania, wyniki publikujemy w bezstratnym pliku png (3,8MB) i pdf (30MB).


Klika subiektywnych słów o wynikach ankiety, choć polecamy każdemu własną analizę wyników i komentarz.

Ogólnie rzecz ujmując, 92% ze wszystkich respondentów opowiedziało się w mniejszym lub większym stopniu za budową CPK. Zdecydowane, a nawet bardzo zdecydowane tak, znaleźliśmy w każdej grupie zawodowej (lotniczej oczywiście) i poza nią, to znaczy wśród ludzi, którzy interesują się lotnictwem.

Interesujące jest konserwatywne podejście pracowników LOTu do kwestii inwestycji. O ile pracownicy linii prywatnych chcieliby w większości CPK jak najszybciej, bez względu na koszty, o tyle pracownicy LOT chcieliby, aby inwestycja została zrealizowana „wcześniej lub później”. Starsi stażem, czyli kapitanowie chcieliby CPK za wszelką cenę w przeciwieństwie do pierwszych oficerów, którzy woleliby, aby CPK powstał w „swoim” czasie (różnica około 11%). Co ciekawe, tylko 4% pracowników linii lotniczych powiedziało zdecydowane nie dla CPK.

Ciekawe są wyniki ankiety z podziałem na osoby dojeżdżające. Obserwujemy, że zdecydowane Tak dla CPK powiedziały osoby niemieszkające w centralnej Polsce. To z kolei, w połączeniu z innymi odpowiedziami, świadczyłoby o tym, że głównym czynnikiem decydującym o szybkości wdrożenia CPK jest… wygoda i szybkość dojazdu. 17% mieszkańców województwa mazowieckiego powiedziało stanowcze Nie dla CPK, w porównaniu z 10% respondentów, którzy mieszkają z dala od centralnej Polski.

O ile wraz z wiekiem, CPK ma więcej zwolenników (grupa do 60 lat jest najbardziej na Tak), o tyle, przeciwni budowie nowego portu są grupą niezależną od wieku. Młodzi ludzie (poniżej 25 lat) są najmniej liczną grupą, która powiedziała zdecydowane Tak dla CPK.

Istotna większość opowiedziała się za tym, aby CPK było lotniskiem cywilno-wojskowym. Trochę niezrozumiała jest odpowiedź, aby CPK było tylko lotniskiem GA, ale to może wynikać z błędnie zadanego przez nas pytania.

Nieco bardziej konserwatywne są za to, osoby pracujące na lotnisku (w tym piloci). Wygląda na, to że przyzwyczajenie biorą górę i ta grupa osób jest nieco mniej optymistyczna w kwestii budowy CPK.

Odnośnie przyszłości Okęcia to ankietowani zdecydowanie opowiedzieli się, aby lotnisko dalej funkcjonowało po uruchomieniu CPK. Wśród respondentów, mniej więcej był równy podział na kobiety i mężczyzn.

Wśród respondentów, mniej więcej równo wypowiedzieli się mężczyźni i kobiety. Najmniejsza grupa była reprezentowana przez osoby niezdecydowane.

Poniżej zagregowane wyniki ankiety. Z uwagi na ograniczenie jakości zdjęcia w poście polecamy pobranie wyników - link na początku posta.

CPK 2024 wyniki anonimowej ankiety

Wyniki ogólnopolskiej, anonimowej ankiety w sprawie CPK w środowisku lotniczym

Na koniec, polecamy lekturze wpisane przez Was argumenty i tutaj znowu co ciekawe, zdecydowanie bardziej do wypełnienia ankiety przyłożyły się osoby które są za budową CPK. 

Przeciwnicy przedstawiali bardzo szczątkowe argumenty przeciwko albo nie przedstawiali ich wcale. Natomiast zwolennicy podkreślali i opisywali wiele korzyści płynących z tej inwestycji.

Jestem za budową CPK ponieważ:

  • Analizy wykonywane od ponad 20 lat wskazujace potrzebe takiej inwestycji
  • Connectivity dla Polski że światem 
  • Dzisiaj również trzeba dojechać do Warszawa Okęcie pociągiem jest to bardziej utrudnione niż bezpośrednie połączenie z cpk Kraków 
  • Jest zapotrzebowanie na loty pasażerskie transkontynentalne, szczególnie jako podróże służbowe i w tym celu trzeba lecieć w pierwszej kolejności na przesiadkę w krajach Europy zachodniej, np. do Niemiec tracąc mnóstwo czasu i pieniędzy zamiast jednego rej
  • Niezbędny na wypadek wojny 
  • Obronności...
  • Pasy muszą być równoległe a nie na krzyż jak na Okęciu
  • Pozyskanie gruntów pod budowę w Warszawie
  • Również z powodu bardzo dużej ilości potencjalnych pasażerów z państw granicznych: Litwa, Łotwa, Ukraina, Czechy
  • Ten projekt to nadrabianie zapóźnień
  • Transport wojskowy
  • Wpływy z racji CŁA - 25% (prawo Unijne) + dodatkowe wlpywy z branż kooperujących jak firmy ubezpieczeniowe hotele itd. 
  • Wykorzystajmy stara zasadę, gdzie dwóch się kłóci, tam trzeci korzysta-vide konflikt na wschodzie i rozwijajmy się przejmując ich pax
  • Zintegrowanie portu lotniczego z koleją dużych prędkości i infrastrukturą drogową powoduje możliwość rozwoju transportu intermodealnego w całym regionie Europy środkowo-wschodniej
  • Zmniejszenie emisji CO2 poprzez sieć rozbudowę sieci kolejowej i połączenie wielu blisko stu tysięcznych miast.

Jestem przeciw budowie CPK ponieważ:
 

  • CPK nie jest potrzebne, a budowa tak dużego lotniska nie ma sensu w tej szerokości geograficznej

Wśród respondentów byli pracownicy następujących firm i przedsiębiorstw. Z uwagi na niereprezentatywną liczbę odpowiedzi, nie uwzględniliśmy ich w szczegółowych analizach grup zawodowych. Odpowiedzi deklarujących się jako pracownicy LOT, EnterAir, Ryanair, Travel Planet, SprintAir i Wizzair, zostali uwzględnieni na grafice podsumowującej - liczba ich odpowiedzi została zakwalifikowana jako wystarczająca.

Aeroklub
Aeroklub Nowy Targ 
AG
Amc
ASL Airlines Belgium
AWC
Bartolini Air
Bostonair (EASA.UK.145.01200)
British Airways
CvK
EnterAir
Eurocontrol
Eurowings
Exin
FEAC
Goldwings
Ibex
Jet Story
KLM
Korean Air
Linetech
LOT
LOTAMS 
Lotnicrwo Wojskowe
LPR
Lufthansa
Maleth Aero
MGGP Aero
Military
NetJets 
Państwowe Lotnictwo
PAŻP 
Qatar Airways
SAS
Siły Powietrzne 
Smart Jet
Solarius
Tui airways
UPS
Zagraniczna linia lotnicza, nie operująca w Pl
Zonda aero


Jeszcze raz wszystkim dziękujemy za udział w ankiecie i zapraszamy do komentowania.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony