Przejdź do treści
Lotnictwo 7/2010
Źródło artykułu

Lipcowy numer "Lotnictwa"

W najnowszym numerze magazynu "Lotnictwo", redakcja proponuje następujące tematy:

Jerzy Liwiński
Porty lotnicze świata 2009

W ubiegłym roku w portach lotniczych na świecie odprawiono 4,4 mld pasażerów i 73,2 mln ton ładunków, a samoloty komunikacyjne wykonały 67,3 mln operacji startów i lądowań. W stosunku do roku poprzedniego liczba pasażerów zmniejszyła się o 2,7%, tonaż odprawionych ładunków o 8,2%, a liczba operacji była mniejsza o 5,5%. Największymi portami pasażerskimi są Atlanta, Londyn–Heathrow i Pekin, a towarowymi Memphis, Hong Kong i Shanghaj. Port F. Chopina w Warszawie w światowym rankingu jest sklasyfikowany na 140. miejscu.

Piotr Butowski
Wystawa Helirussia 2010

Trzecia coroczna wystawa Helirussia 2010 w Moskwie (20–22 maja) zebrała ponad stu pięćdziesięciu uczestników z czternastu krajów. Wystawa jest okazją do poinformowania o wynikach pracy przez korporację „Śmigłowce Rosji”, łączącą wszystkich producentów śmigłowców w Rosji. W 2009 r. zakłady korporacji „Śmigłowce Rosji” wyprodukowały 183 śmigłowce (o 14 więcej niż rok wcześniej). Wzrost jest mniejszy niż zakładano: rok wcześniej korporacja ogłosiła plan na 2009 r. wynoszący 231 śmigłowców.

Anno Gravemaker i Frank Noort
Lotnictwo Sił Lądowych Grecji

Historia Lotnictwa Sił Lądowych Grecji zaczęła się wkrótce po zakończeniu drugiej wojny światowej, kiedy w trakcie wojny domowej (1946–1949), Siły Lądowe zdecydowały się na sformowanie Korpusu Lotniczego z zadaniem korygowania ognia artylerii. Wcześniej w Siłach Lądowych istniała służba lotnicza, ustanowiona już w 1909 r., która przeszła swój chrzest bojowy w czasie wojen bałkańskich (1912–1913), ale z czasem przekształciła się w Siły Powietrzne Grecji, które w 1931 r. stały się niezależnym rodzajem sił zbrojnych. Powstałe w 1947 r. Lotnictwo Sił Lądowych miało inne zadania – ściśle współpracować z oddziałami naziemnymi, jako ich integralna część, podczas gdy Siły Powietrzne, choć mogą też wspierać Siły Lądowe, to jednak wykonują samodzielne zadania w skali taktycznej, operacyjnej oraz strategicznej.

Séan Wilson/Prime Images
Eurofighter Typhoon w RAF

W 1972 r. Siły Powietrzne Wielkiej Brytanii – RAF (Royal Air Force) wydały zapotrzebowanie AST-403 (Air Staff Target) na opracowanie nowego samolotu myśliwskiego o własnościach krótkiego startu i pionowego lądowania – STOVL (Short Take Off Vertical Landing). Później zrezygnowano z własności STOVL nowego samolotu i wydano nowe zapotrzebowanie AST-409 na samolot STOVL, które doprowadziło do opracowania samolotów myśliwsko-szturmowych Harrier GR.5 i GR.7. Zmienione zapotrzebowanie AST-403 jednak pozostało i stało się bazą dla założeń taktyczno-technicznych na europejski wielozadaniowy samolot myśliwski, który zmaterializował się w postaci myśliwca Eurofighter Typhoon.

Marian Mikołajczuk, Jerzy Gruszczyński
MiG-25RB – niezwykły czterdziestolatek (cz. II)

Szybki rozwój techniki oraz doświadczenia zdobyte podczas eksploatacji pierwszej generacji samolotów rozpoznawczo-bombowych MiG-25RB (MiG-25RBW, MiG-25RBK, MiG-25RBS) pozwoliły konstruktorom z biura Artioma Iwanowicza Mikojana na dalsze prowadzenie prac modernizacyjnych, których efektem było powstanie kolejnych, bardziej nowoczesnych i o zwiększonych możliwościach bojowych wersji. O ile konstrukcja samolotu zmieniała się w małym stopniu, to wyposażenie specjalistyczne, w tym rozpoznawcze doskonalono w szybkim tempie.

Waldemar Zwierzchlejski
STS-130 – pokój z widokiem na kosmos

Lot STS-130 miał być pierwszym z pięciu, jakie miano zrealizować w bieżącym roku i jednocześnie zgodnie z najnowszymi ustaleniami ostatnim, w którym promy kosmiczne miały być wykorzystane. Choć obecnie wiele wskazuje na to, że przynajmniej jedna z misji zostanie przesunięta na rok następny, a jeszcze jedna zostanie dodana, to nie zmienia to faktu, że zadaniem załogi Endeavour było dostarczenie na ISS ostatniego, planowanego dla tej stacji od samego początku, amerykańskiego modułu ciśnieniowego, choć jego funkcja została z biegiem czasu w dużym stopniu zmieniona.

Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Boeing 737 – seria Original (cz. II)

Kolejne Boeingi 737-100 opuszczały zakład dosłownie co miesiąc i kolejno dołączały do programu prób. Drugi Boeing 737-130, N2282C (D-ABEA), pierwszy, który faktycznie został dostarczony użytkownikowi, został oblatany 13 maja 1967 r. Miesiąc później, 12 czerwca 1967 r., wystartował trzeci samolot, N2286C (D-ABEB), a 5 lipca 1967 r. czwarty, N2289C (D-ABEC). Już 8 sierpnia 1967 r., czyli zaledwie w cztery miesiące po oblocie pierwszego Boeinga 737-100, w powietrze wzbił się pierwszy Boeing 737-200 przeznaczony dla United Airlines, Boeing 737-222 zarejestrowany jako N9001U. I wreszcie 31 sierpnia 1967 r. oblatano szósty samolot, Boeing 737-222 dla United, N9002U.

Tymoteusz Pawłowski
Gloster Gauntlet

W 1939 r. świat ogarnęła wojna. Wojna nowoczesna, o której losach zdecydowało lotnictwo. Jednak większość państw rozpoczynała ją z lotnictwem myśliwskim, które dziś oceniamy jako przestarzałe. Dwupłatowce z odkrytą kabiną i stałym podwoziem były podstawowym wyposażeniem większości armii lotniczych świata. Takie samoloty latały także w RAF.

Maciej Bakun
Dzieje niemieckiego lotnictwa morskiego na ziemi gdańskiej

Mało kto dzisiaj wie, że pierwsze doświadczenia w niemieckim lotnictwie morskim miały miejsce na ziemi gdańskiej, a konkretnie w Pucku i w Gdańsku, miastach wchodzących wówczas w skład Wilhelmińskiej Rzeszy. Puck ze swymi cichymi i płytkimi wodami zatoki służył jako miejsce pierwszych prób lotniczych. Z kolei ówczesna Kaiserlische Werft Danzig (KWD), czyli gdańska Stocznia Cesarska zlokalizowana na wyspie Ostrów (Holm) służyła jako zakład konstrukcyjno-badawczy modeli wodnosamolotów.

Ludwik Martel (1919–2010)

Nosił przydomek „Zośka”, jak legendarny bohater Szarych Szeregów i sam był kimś takim dla Polskich Skrzydeł. Wyszkolony w pilotażu przed wojną, dzięki szczęściu i zdolnościom, należał do grupy kilkunastu naszych pilotów, którzy walcząc w bitwie o Wielką Brytanię, latali na Supermarine Spitfire. Służył w podstawowym składzie 317. Dywizjonu „Wileńskiego”, szkolił pilotów, wiosną 1943 r. wszedł w skład afrykańskiej eskadry, którą potem nazwano „Cyrkiem Skalskiego”. Po wojnie został na Zachodzie.

Ponadto w numerze:
Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
85 lat dęblińskiej „Szkoły Orląt”
Andrews Air Show 2010
Dyess AFB Open House
Lotniczy nadzór w czasie rzeczywistym
Piknik Lotniczy Dęblin 2010
Bezpieczeństwo lotów 2009
Piknik Lotniczy w Góraszce
Listy do redakcji: Samodzielna Eskadra Lotnictwa Rozpoznawczego WOP

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony