Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 841/2022 (W, 01.03.2022 r., 2 NM na południe od Opoczna). Dotyczy: Lądowania w terenie przygodnym samolotu Tecnam P2008 JC, którego powodem było nagłe pogorszenie się stanu zdrowia pilota z nieustalonego powodu. Uchwała 841/2022

• 992/2021 (I, 09.05.2021 r., EPPI). Dotyczy: Zaczepienia skrzydłem szybowca KR-03A "Puchatek" o linę startu paralotniowego w trakcie trwania holu. Przyczyną zdarzenia była niewłaściwa koordynacja lotów szybowców i paralotni w obrębie tego samego lądowiska, przy wykorzystaniu dwóch odrębnych rodzajów startu: autoholu szybowcowego i wyciągarki paralotniowej; a także start szybowca z wykorzystaniem autoholu, bez uprzedniego usunięcia z pola wzlotów liny startu paralotniowego. Uchwała 992/2021

• 1397/2020 (I, 11.06.2020 r., Rejon miejscowości Łazy / Raszyna). Dotyczy: Lądowania zapobiegawczego śmigłowca R44 przy pogarszającej się widzialności poziomej. Pilot naruszył przepisy wykonywania lotów VFR w nocy. PKBWL postanowiła odstąpić od badania wyżej wymienionego zdarzenia ponieważ statek powietrzny był użytkowany niezgodnie z obowiązującymi przepisami. Uchwała 1397/2020

• 1470/2020 (I, 21.06.2020 r., Strefa CTR lotniska EPRZ). Dotyczy: Załoga samolotu Piper PA-34 220T Seneca V wykonała niski (na wysokości 1÷2m) przelot nad całą długością RWY 27 lotniska EPRZ. Nie nawiązała łączności z kontrolerem TWR. Przyczyną zdarzenia był błąd operacyjny załogi samolotu polegający na przedłużeniu czasu lotu, co spowodowało naruszenie aktywowanej strefy kontrolowanej – CTR lotniska Rzeszów-Jasionka (EPRZ). Uchwała 1470/2020

• 1563/2020 (PI, 30.06.2020 r., EPPI). Dotyczy: Zderzenia dwóch szybowców. Po ponownym przyziemieniu szybowiec SZD-51 Junior dotknął prawym skrzydłem ziemi, zmieniając kierunek dobiegu w stronę stojącego na środku pasa betonowego szybowca Puchacz. Przyczyną zdarzenia był błąd pilota polegający na nieprawidłowym planowaniu ścieżki schodzenia podczas lądowania. Uchwała 1563/2020

• 1941/2022 (W, 01.05.2022 r., EPGM). Dotyczy: Po przyziemieniu samolot Flight Design CTSW odbił się od ziemi i wykonał tzw. kangura po czym pilot oddał drążek sterowy od siebie, co spowodowało przyziemienie na przednią goleń podwozia, jej wyłamanie i w konsekwencji kapotaż samolotu. Przyczyną zdarzenia było utrzymywanie przez pilota zbyt stromej ścieżki podejścia do lądowania i przyziemienie samolotu na trzy punkty (bez wyrównania) zakończone kangurem oraz nieumiejętne poprawianie kangura. Uchwała 1941/2022

Samolot Flight Design CTSW po lądowaniu (fot. Użytkownik)

Samolot Flight Design CTSW po lądowaniu (fot. Użytkownik)

• 1950/2020 (I, 22.07.2020 r., Strzyżew). Dotyczy: Podczas dobiegu szybowiec SZD-51-1 "Junior" zahaczył lewym skrzydłem o betonowy słup i obrócił się o 180 stopni, wykonując niezamierzony cyrkiel. Przyczyną zdarzenia było prawdopodobnie błędne rozplanowanie przez pilota przyziemienia i dobiegu szybowca podczas lądowania w terenie przygodnym. Uchwała 1950/2020

• 2024/2020 (W, 26.07.2020 r., EPLS). Dotyczy: Zderzenia z ziemią szybowca SZD-51-1 "Junior" w fazie rozbiegu. Przyczyną zdarzenia były błędy ucznia-pilota w technice pilotażu podczas startu. Uchwała 2024/2020

• 2355/2020 (W, 13.08.2020 r., EPOD). Dotyczy: Trzykrotnego uderzenia w trakcie rozbiegu szybowca SZD-51 Junior w płytę lotniska, utraty kierunku dobiegu o ok. 45 stopni w lewo i niekontrolowane zatrzymanie się szybowca na pasie, ok. 50 m od miejsca przyziemienia. Przyczyną zdarzenia był błąd w technice pilotażu polegający na wykonywaniu zbyt dużych i nieskoordynowanych ruchów drążkiem sterowym w trakcie startu za samolotem holującym. Uchwała 2355/2020

• 2408/2021 (PI, 22.07.2021 r., EPPZ). Dotyczy: Przyziemienia motoszybowca, FOURNIER-RF9 ze schowanym podwoziem. Przyczyną zdarzenia był błąd w technice pilotażu polegający na niewysunięciu podwozia na pozycji z wiatrem oraz niewykonaniu sprawdzenia wysunięcia i poprawności zablokowania podwozia na prostej do lądowania. Uchwała 2408/2021

• 2641/2021 (PI, 03.08.2021 r., Tarnowiec). Dotyczy: W trakcie zniżania do lądowania doszło do zatrzymania pracy silnika samolotu ultralekkiego BushCat CH-162B. Przyczyną zdarzenia była niedrożność instalacji paliwowej spowodowana oleistą substancją, nagromadzoną na filtrze odstojnika paliwa Raport końcowy 2641/2021

• 2700/2022 (W, 02.06.2022 r., Rębielice Królewskie k, Kłobucka). Dotyczy: Zderzenia z powierzchnią pola uprawnego samolotu Cessna 152. Pilot zabrał na pokład pasażera, nie dopełniając warunku wylatania min. 10 godz. samodzielnie od daty uzyskania licencji. Pilot pobrał samolot do lotu nie wypełniając wymaganych procedur ustanowionych przez właściciela samolotu. Raport wstępny 2700/2022, Raport wstępny 2700/2022EN

Ślad i szczątki samolotu Cessna 152 po zderzeniu z polem (fot. Policja)

Ślad i szczątki samolotu Cessna 152 po zderzeniu z polem (fot. Policja)

• 2765/2022 (W, 05.05.2022 r., Górki k. Mielca). Dotyczy: Samolot ultralekki Straton D-8 Moby Dick stracił prędkość, przepadł w prawo i rozpoczął rotację w prawo ze skrzydłami w poziomie (korkociąg płaski). Po wykonaniu około 1 ¼ zwitki, opadając prawie pionowo zderzył się z ziemią w odległości około 250 m po wschodniej stronie lądowiska. PKBWL postanowiła odstąpić od badania wyżej wymienionego, ponieważ statek powietrzny w chwili zdarzenia był użytkowany przez osobę nieuprawnioną, a także był użytkowany niezgodnie z obowiązującymi przepisami. Uchwała 2765/2022

Widok na samolot ultralekki Straton D-8 Moby Dick po zdarzeniu (fot. PKBWL)

Widok na samolot ultralekki Straton D-8 Moby Dick po zdarzeniu (fot. PKBWL)

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony