ELT
Urząd Lotnictwa Cywilnego w nawiązaniu do artykułu „Co musisz wiedzieć o ELT” opublikowanego w „Przeglądzie lotniczym” nr 11/09, opublikował na swojej stronie wyjaśnienie:
W części artykułu „Ważny przełącznik” powstała pewna nieścisłość. W związku z tym Urząd Lotnictwa Cywilnego pragnie wyjaśnić, że opisana przez autora procedura testowania nadajników sygnału niebezpieczeństwa statku powietrznego nie może być stosowana przy sprawdzaniu aktualnie wykorzystywanych nadajników, wysyłających sygnał niebezpieczeństwa na częstotliwości 406 MHz. w szczególności przez osoby, które nie posiadają specjalistycznego sprzętu umożliwiającego odebranie i odczytanie informacji zawartej w sygnale wysłanym przez testowany ELT.
Wykonując test sposobem opisanym w artykule, nie uzyskamy nawet odpowiedzi na pytanie „Czy jakikolwiek sygnał niebezpieczeństwa został wysłany na częstotliwości 406MHz”.
W chwili obecnej testy nadajników wysyłających sygnał niebezpieczeństwa na częstotliwości 406MHz (a tylko taka częstotliwość jest odbierana przez satelitarne elementy Systemu Cospas-Sarsat i przekazywana do służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego) muszą być prowadzone zgodnie z procedurami zawartymi w dokumencie C/S G.007.
Dokument ten zaleca, by testy nadajników sygnału niebezpieczeństwa odbywały się wyłącznie przy wykorzystaniu przełącznika „self-test”.
Każdorazowe przełączenie z pozycji „ARM” na pozycję „ON” powoduje przejście nadajnika w tryb pracy operacyjnej.
W zależności od miejsca lokalizacji nadajnika i czasu jego aktywacji, wysłany przez niego sygnał niebezpieczeństwa będzie odbierany przez co najmniej jeden GEOLUT i może być odebrany przez każdy LEOLUT pracujący w systemie. Spowoduje to przesłanie wiadomości alarmowej w postaci telegramu SIT-185 do służb poszukiwania i ratownictwa i może skutkować niepotrzebnym uruchomieniem akcji poszukiwawczo-ratowniczej.
Testy wykonane przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych z ELT TECHTEST 500-27-07 wykazały, że pierwszy pakiet danych (pierwsze słowo cyfrowe) wysłany przez nadajnik sygnału niebezpieczeństwa, przy włączonym przełączniku ON, nie zawiera informacji, że jest to sygnał treningowy.
Dokument C/S G.007 dopuszcza testowanie operacyjnej pracy nadajników (przełączenie z pozycji „ARM” na pozycję „ON”) ale tylko po uzyskaniu zgody właściwego terytorialnie Centrum Kontroli Misji (MCC). W Polsce wnioski o przeprowadzenie takich testów należy wysyłać za pośrednictwem Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Każdorazowe, przypadkowe, niezamierzone aktywowanie ELT musi być natychmiast zgłoszone Ośrodkowi Koordynacji Poszukiwań i Ratownictwa – ARCC Warszawa. Dane kontaktowe Ośrodka znajdują się w AIP Polska, Gen. 3.6 i na stronie internetowej Urzędu.
Jednocześnie Urząd Lotnictwa Cywilnego przypomina, że bezpłatnej rejestracji podlegają wyłącznie ELT 406MHz.
Więcej informacji o rejestracji można znaleźć na stronie internetowej ULC.
W części artykułu „Ważny przełącznik” powstała pewna nieścisłość. W związku z tym Urząd Lotnictwa Cywilnego pragnie wyjaśnić, że opisana przez autora procedura testowania nadajników sygnału niebezpieczeństwa statku powietrznego nie może być stosowana przy sprawdzaniu aktualnie wykorzystywanych nadajników, wysyłających sygnał niebezpieczeństwa na częstotliwości 406 MHz. w szczególności przez osoby, które nie posiadają specjalistycznego sprzętu umożliwiającego odebranie i odczytanie informacji zawartej w sygnale wysłanym przez testowany ELT.
Wykonując test sposobem opisanym w artykule, nie uzyskamy nawet odpowiedzi na pytanie „Czy jakikolwiek sygnał niebezpieczeństwa został wysłany na częstotliwości 406MHz”.
W chwili obecnej testy nadajników wysyłających sygnał niebezpieczeństwa na częstotliwości 406MHz (a tylko taka częstotliwość jest odbierana przez satelitarne elementy Systemu Cospas-Sarsat i przekazywana do służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego) muszą być prowadzone zgodnie z procedurami zawartymi w dokumencie C/S G.007.
Dokument ten zaleca, by testy nadajników sygnału niebezpieczeństwa odbywały się wyłącznie przy wykorzystaniu przełącznika „self-test”.
Każdorazowe przełączenie z pozycji „ARM” na pozycję „ON” powoduje przejście nadajnika w tryb pracy operacyjnej.
W zależności od miejsca lokalizacji nadajnika i czasu jego aktywacji, wysłany przez niego sygnał niebezpieczeństwa będzie odbierany przez co najmniej jeden GEOLUT i może być odebrany przez każdy LEOLUT pracujący w systemie. Spowoduje to przesłanie wiadomości alarmowej w postaci telegramu SIT-185 do służb poszukiwania i ratownictwa i może skutkować niepotrzebnym uruchomieniem akcji poszukiwawczo-ratowniczej.
Testy wykonane przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych z ELT TECHTEST 500-27-07 wykazały, że pierwszy pakiet danych (pierwsze słowo cyfrowe) wysłany przez nadajnik sygnału niebezpieczeństwa, przy włączonym przełączniku ON, nie zawiera informacji, że jest to sygnał treningowy.
Dokument C/S G.007 dopuszcza testowanie operacyjnej pracy nadajników (przełączenie z pozycji „ARM” na pozycję „ON”) ale tylko po uzyskaniu zgody właściwego terytorialnie Centrum Kontroli Misji (MCC). W Polsce wnioski o przeprowadzenie takich testów należy wysyłać za pośrednictwem Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Każdorazowe, przypadkowe, niezamierzone aktywowanie ELT musi być natychmiast zgłoszone Ośrodkowi Koordynacji Poszukiwań i Ratownictwa – ARCC Warszawa. Dane kontaktowe Ośrodka znajdują się w AIP Polska, Gen. 3.6 i na stronie internetowej Urzędu.
Jednocześnie Urząd Lotnictwa Cywilnego przypomina, że bezpłatnej rejestracji podlegają wyłącznie ELT 406MHz.
Więcej informacji o rejestracji można znaleźć na stronie internetowej ULC.
Źródło artykułu
Komentarze