Przejdź do treści
Motoszybowiec AOS-71
Źródło artykułu

Prezentacja motoszybowca AOS-71 w Rzeszowie

12 marca 2013 r. o godzinie 11:00 w auli V1 Regionalnego Centrum Dydaktyczno-Konferencyjnego i Biblioteczno-Administracyjnego Politechniki Rzeszowskiej, odbędzie się uroczyste zakończenie projektu pt. „Wielofunkcyjny dwumiejscowy motoszybowiec nowej generacji”.

W programie uroczystości znajduje się prezentacja unikatowego w skali kraju i jednego z niewielu na świecie motoszybowca z napędem elektrycznym AOS-71, będącego efektem współpracy Politechniki Rzeszowskiej i Politechniki Warszawskiej.

AOS-71 jest to dwuosobowy, wyposażony w napęd elektryczny szybowiec. To pierwszy tego typu statek powietrzny zbudowany w Polsce, a jeden z nielicznych na świecie. Zgodnie z założeniami AOS-71 posiada wygodną i obszerną kabinę, ekologiczny napęd umożliwiający długie i bezpieczne loty, a przy tym niewielki ciężar, ułatwiający obsługę naziemną. Innowacyjne jest również rozmieszczenie miejsc dla pilotów. Zwykle w motoszybowcach dwuosobowych miejsca znajdują się jedno za drugim, a w AOS-71 miejsca są ustawione obok siebie.

Dzięki napędowi elektrycznemu loty będą w założeniu bezpieczniejsze i będzie można wykonywać przeloty między lotniskami nawet wówczas, gdy nie będzie odpowiednich warunków atmosferycznych na lot szybowcowy.



AOS-71 będzie mógł być wykorzystywany w szkoleniu podstawowym pilotów, w nauce podstaw akrobacji, do startów w zawodach, w lotach rekreacyjnych i pasażerskich oraz np. do patrolowania lasów. Dla twórców najważniejszy jednak cel to skonstruowanie motoszybowca, który będzie laboratorium lotniczym i będzie można go wykorzystywać w Akademickim Ośrodku Szybowcowym w Bezmiechowej do badań nad profilami aerodynamicznymi, różnymi typami śmigieł lub nad wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii do napędu statków powietrznych.

Nazwa AOS odnosi się do Akademickiego Ośrodka Szybowcowego w Bezmiechowej. Nazwę tę zasugerował pilot gen. Tadeusz Góra (1918-2010), który jest patronem Bezmiechowej. AOS-71 to pierwszy wspólny projekt obydwu uczelni. Cyfra 7 oznacza kolejną konstrukcję powstałą w Politechnice Warszawskiej w ramach Programu ULS „Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce”, realizowanego tam od 1978 roku, a cyfra 1 – pierwszą konstrukcję Politechniki Rzeszowskiej.

Na projekt przeznaczono 10,5 mln zł. Środki pochodzą z programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Inicjatywa Technologiczna”.

Pracami zajmuje się zespół studentów oraz pracowników Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej oraz Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej złożony z 60 osób. Kierownikiem projektu jest prof. dr hab. inż. Marek Orkisz, a Głównym Konstruktorem mgr inż. Wojciech Frączek.

Folder informacyjny


Aleksander Taradajko
Politechnika Rzeszowska

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony