Przejdź do treści
Źródło artykułu

Umowa na dofinansowanie odbudowy linii do lotniska Katowice

Umowę na dofinansowanie odbudowy linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie, biegnącej obok katowickiego lotniska, podpisano w środę w Katowicach. Uroczystość była częścią konferencji ws. Programu dla Śląska, którego inwestycja jest jednym z projektów kluczowych.

Umowę podpisano w obecności m.in. premiera Mateusza Morawieckiego oraz ministra inwestycji i rozwoju Jerzego Kwiecińskiego, który mówił o tej inwestycji jako ważnym bodźcu rozwojowym dla woj. śląskiego.

"Będziemy chcieli wykorzystać linię nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie nie tylko do lokalnego ruchu, ale do podłączenia, dobrego połączenia konurbacji śląskiej z lotniskiem w Pyrzowicach. To projekt na 741 mln zł" - zaznaczył szef MIiR.

Jak wynika ze zaktualizowanej w lipcu br. listy dofinansowanych zadań ostatniego konkursu "Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T" projekt dotyczący linii 182 o wartości 741,8 mln zł otrzymał dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 503,1 mln zł.

Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa, linia nr 182 - o długości ok. 45 km - łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice katowickiego lotniska. Oprócz kompletnej odbudowy planowana jest jej elektryfikacja.

Jak podano podczas środowej uroczystości, w ramach projektu zrewitalizowanych zostanie blisko 49 km linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznica do Zawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznica w rejonie Miasteczka Śląskiego – o długości ponad 1 km.

W ramach przedsięwzięcia zmodernizowanych zostanie 8 przystanków kolejowych, 11 peronów zostanie przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych, a na 19 przejazdach wykonane zostaną prace związane z poprawą bezpieczeństwa.

Według wcześniejszych informacji zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, inwestycja – ze względu m.in. na projektowaną prędkość do 140 km/h – wymaga szeregu zmian technicznych, wobec pierwotnego kształtu linii. Złagodzone muszą zostać niektóre łuki, powstaną też wiadukty w miejscach skrzyżowań z autostradą A1 oraz dwiema drogami wojewódzkimi, w tym prowadzącą do lotniska drogą nr 913.

Linia powstanie jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czy pracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowane mijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów.

W marcu br. PLK zawarły wartą 15,2 mln zł netto umowę na zaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego - ze spółką Egis Poland. Według informacji z lipca br. PLK chciałyby mieć wszystkie materiały związane z ogłoszeniem przetargu do końca marca 2019 r., aby następnie z końcem marca lub początkiem kwietnia ogłosić przetarg na wykonanie inwestycji w formule "buduj". Spółka liczy na możliwość rozstrzygnięcia postępowania w III kw. 2019 r., aby zakończyć prace budowlane w II kw. 2022 r.

Według założeń PLK prezentowanych podczas ubiegłorocznych spotkań z samorządami czas przejazdu pociągów do lotniska z Katowic z wykorzystaniem linii nr 182 od strony Tarnowskich Gór ma wynieść 63 min - przy założeniu czasu przejazdu z Katowic do Tarnowskich Gór 46 min. (dziś dla pociągów regionalnych to rozkładowo 48-53 min.) oraz z Tarnowskich Gór do lotniska odbudowaną linią – 17 min.

Natomiast zakładany czas dojazdu do lotniska z Katowic od strony Zawiercia to 68 min. - przy założeniu czasu przejazdu z Katowic do Zawiercia 45 min. (dziś to rozkładowo od 34 min. dla pociągów regionalnych przyspieszonych – do 50 min.) oraz z Zawiercia do lotniska – 23 min.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ mmu/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony