Przejdź do treści
Lotnictwo 6/2019
Źródło artykułu

Lotnictwo 6/2019 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 6/2019 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Dole i niedole polskich MiG-ów-29
MiG-29 był i jest lotniczą legendą. Przez 17 lat od chwili wejścia na stan polskiego lotnictwa wojskowego był w nim najnowocześniejszym samolotem bojowym. Dziś jego wiek eksploatacyjny sięgnął 30 lat. Przez długi czas mimo różnych incydentów, przesłanek do wypadków czy kilku poważnych awarii wszystkie wprowadzone do służby samoloty, zarówno te zakupione bezpośrednio od producenta, jak i pozyskane z Czech oraz Niemiec pozostawały w komplecie. Stan ten utrzymywał się do 11 czerwca 2016 roku, kiedy awaria łopatki turbiny sprężarki turbostartera wywołała pożar jednej z maszyn przygotowywanych do lotu w malborskiej bazie. Był to jednak tylko początek ciągu pechowych zdarzeń, które skutkowały utratą trzech kolejnych egzemplarzy, w tym dwóch zmodernizowanych z bazy w Mińsku Mazowieckim.

Modernizacja techniczna amerykańskiego lotnictwa wojskowego
Przedstawiony w marcu br. przez amerykański Department of Defense preliminarz budżetowy na rok budżetowy 2020 – FY 2020 (Fiscal Year 2020), rozpoczynający się 1 października 2019 roku, opiewa na kwotę 718,3 mld USD, czyli o ponad 30 mld USD większą niż w przypadku FY2019. Jest to pierwszy budżet po opublikowaniu w 2018 roku nowych dokumentów normatywnych: Narodowej Strategii Obronnej (National Defense Strategy), Przeglądu Działań Jądrowych (Nuclear Posture Review) oraz Przeglądu Obrony Przeciwrakietowej (Missile Defense Review).

Siły Powietrzne Norwegii
W listopadzie bieżącego roku norweskie Siły Powietrzne będą obchodziły 75. rocznicę utworzenia. Od kilku lat stare typy samolotów myśliwskich i śmigłowców zastępowane są nowoczesnymi maszynami nowej generacji. Wprawdzie nie wszystko przebiega zgodnie z założeniami, ale w połowie przyszłej dekady, po zakończeniu realizowanych obecnie programów modernizacji, Siły Powietrzne Norwegii – choć nieliczne – będą jednymi z najnowocześniejszych w Europie. Ich wizytówkami będą wielozadaniowe samoloty bojowe F-35A Lightning II, samoloty patrolowe morskie P-8A Poseidon oraz śmigłowce pokładowe NH90 NFH i ratownicze AW101.

Air Fair 2019
W dniach 17–18 maja 2019 roku w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy odbyła się XII wystawa Air Fair 2019. Wydarzenie, realizowane obecnie w cyklu dwuletnim, było kolejną okazją do prezentacji kompetencji i możliwości bydgoskich zakładów oraz współpracujących z tym podmiotem krajowych i zagranicznych firm sektora lotniczo-zbrojeniowego.

Miasiszczew 3M. Bison B i C – monografia,  cz. II
Do 1961 r. w Lotnictwie Dalekiego Zasięgu sformowano jednostki nosicieli broni jądrowej wyposażone w samoloty Tupolew Tu-16 i Tu-95 oraz Miasiszczew 3M. W bombowce Miasiszczewa wyposażono 40. i 79. Pułk Ciężkich Bombowców 73. Dywizji Ciężkich Bombowców w Ukraince oraz 1096. i 1230. Pułk Ciężkich Bombowców 201. Dywizji Ciężkich Bombowców w Engels.

Lądowania samolotów polskich i niemieckich w ZSRR przed 17 września 1939 roku
W działaniach lotniczych nad Polską podczas wojny obronnej mało są znane epizody opisujące przypadkowe lądowania w ZSRR samolotów polskich oraz niemieckiego przed 17 września 1939 r. W drugiej dekadzie września doszło do kilku omyłkowych przelotów i lądowań. Polskie załogi wlatywały nad terytorium wschodniego sąsiada zupełnie nieświadomie na skutek słabej orientacji w terenie i zwykłego zabłądzenia. Załoga niemiecka natomiast zmuszona była wylądować na terytorium ówczesnego sojusznika na skutek odniesienia poważnego uszkodzenia bojowego samolotu i zbyt długiej trasy powrotnej do bazy.

Douglas A-26 (B-26) Invader –  monografia ,  cz. I – powstanie i rozwój
Samolot bombowy i szturmowy Douglas A-26 (potem B-26) Invader został skonstruowany w latach 1941–1942 jako następca A-20. Choć klasyfikowany był jako bombowiec lekki, to pod względem gabarytów i masy niewiele odbiegał od średnich bombowców B-25 Mitchell i B-26 Marauder. Opóźnienie w uruchomieniu produkcji seryjnej sprawiło, że A-26 pojawił się na froncie dopiero w lecie 1944 roku i do końca wojny nie zdążył w pełni zastąpić swojego poprzednika. Okazał się wszakże długowiecznym samolotem – ostatnie egzemplarze zostały wycofane ze służby w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych dopiero na początku lat 70.!

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Wiadomości z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Nowości Airbusa
• Ciąg dalszy problemów Boeinga

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 6/2019 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony