Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozporządzenie MI w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni.

Nowe rozporządzenie ma na celu powiększenie, zgodnie z propozycjami Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, przestrzeni powietrznej objętej rejonem informacji powietrznej - FIR (Flight Information Region), co będzie skutkowało obowiązkiem zapewniania służby informacji powietrznej i służby alarmowej na większym obszarze.
Powyższe powiększenie obszaru FIR polega na podniesieniu granicy pionowej dotyczącej poziomu lotu - FL (Flight Level) z FL 460 do FL660, tj. maksymalnej wysokości na jakiej statek powietrzny wykonując lot będzie miał zapewnione służby informacji powietrznej i służby alarmowe. Ponadto w ww. przedziale wysokości nad obszarem lądowym i wodami terytorialnymi RP (w granicach RP) Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zobligowała się do zapewniania służby kontroli ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej klasy C – zgodnie z Rozporządzeniem Komicji (WE) Nr 730/2006 z dnia 11 maja 2006 r. w sprawie klasyfikacji przestrzeni powietrznej i możliwości wykonywania lotów z widocznością w przestrzeni powietrznej powyżej poziomu FL195 oraz zmienionym zapisem §4 ust. 1 pkt 1 lit. d) niniejszego projektu rozporządzenia.

Projektowana zmiana definicji dotyczącej hasła GARDA przewiduje możliwość jego wykorzystywania do wykonywania zadań związanych z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy państwowej przez użytkowników wszystkich statków powietrznych. Powyższe jest związane z toczącym się w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego procesem przenoszenia statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego do rejestru cywilnych statków powietrznych, którego konsekwencją może być zgłoszenie przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (jako agencję Unii Europejskiej powołaną do realizacji zadań nadzorczych) zastrzeżeń w zakresie dopuszczalności używania hasła GARDA przez statki powietrzne wpisane do rejestru cywilnych statków powietrznych.

Treść rozporządzenia

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony