Przejdź do treści
GE Engine
Źródło artykułu

Silniki GE M601 i H80 w samolotach L410

Firma Aircraft Industries, producent samolotów z siedzibą w Czechach, podpisał pięcioletnią umowę z firmą GE Aviation na zakup silników M601 i H80. Silniki te zostaną zainstalowane w samolotach bliskiego zasięgu L410-UVP-E20, które są montowane w czeskich zakładach w liczbie kilkunastu egzemplarzy rocznie.

Aircraft Industries planuje certyfikację samolotu L410 z silnikiem GE H80 w połowie 2012r. W dalszej perspektywie, firma będzie proponować wymianę silnika na H80 również w produkowanych wcześniej samolotach z silnikiem M601. Pierwszy samolot L410 zszedł z taśmy produkcyjnej w 1969 r. Do tej pory wyprodukowano ich ponad 1100, obecnie w użyciu pozostaje ponad 450.

„Nawiązanie strategicznej współpracy z firmą Aircraft Industries jest dla GE kluczowe. To nasz pierwszy kontrakt dotyczący silników H80 w segmencie samolotów bliskiego zasięgu” – powiedział Paul Theofan, prezes i dyrektor generalny oddziału GE Aviation Business and General Aviation Turboprops. „Obecnie większość samolotów L410 lata w Rosji, Ameryce Południowej i Afryce. Dzięki zastosowaniu silnika GE H80 chcemy powiększyć tę flotę również w innych regionach świata”.

Do największych zalet silnika GE H80 należy zwiększenie prędkości przelotowej na dużych wysokościach oraz umożliwienie startów nawet w najbardziej gorące dni. Te cechy pozwolą na wykorzystanie samolotu L410 w wielu nowych lokalizacjach na całym świecie.

Firma Aircraft Industries (wcześniej LET Kunovice) z siedzibą w Kunovicach (Czechy), specjalizuje się w produkcji samolotu L410. Została założona w latach trzydziestych XX wieku jako lotnicze zakłady naprawcze. Podczas II wojny światowej naprawiano tam wszystkie typy samolotów. W latach pięćdziesiątych LET wybudował nową fabrykę w Kunovicach, a w 1957 r. zaprojektował swój pierwszy model zaliczany do kategorii samolotów lekkich ogólnego przeznaczenia. Od tego czasu Aircraft Industries z powodzeniem produkuje odrzutowce szkoleniowe, samoloty rolnicze i szybowce oraz, oczywiście, samoloty bliskiego zasięgu będące specjalnością firmy.

Obecnie w użyciu jest ponad 1600 silników M601 wyprodukowanych przez oddział GE Aviation Business & General Aviation Turboprops. Sumarycznie, silniki wylatały już 17 milionów godzin w 30 modelach samolotów. Silnik H80 jest wciąż testowany w samolotach Thrush 510G. Po przejściu testów certyfikacyjnych zostanie wykorzystany w samolotach biznesowych i ogólnego przeznaczenia. GE H80 łączy w sobie solidność silnika M601 oraz wykorzystanie opracowanych przez GE technik projektowania aerodynamicznego 3D, a także najnowocześniejsze materiały konstrukcyjne. W ten sposób powstał silnik o większej trwałości i mocy oraz niższym zużyciu paliwa w porównaniu z modelem M601. H80 ma przedłużony okres eksploatacji wynoszący 3600 godzin lotu lub 6600 cyklów między przeglądami. Nie wymaga także częstych przeglądów dysz wtryskiwaczy paliwa lub części gorących. H80 oferuje również opcje regulatora pojedynczego lub podwójnego działania, co pozwala klientom swobodnie dobrać rodzaju śmigła.

Więcej informacji na temat silnika GE H80 można znaleźć na stronie www.geaviation.cz

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony