Przejdź do treści
Silnik Rakietowy (fot. U.S. Air Force/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

O rakiecie na paliwo ciekłe ze zbiornikiem ciśnieniowym na kolejnej Glassówce

Rakieta na paliwo ciekłe ze zbiornikiem ciśnieniowym będzie tematem najbliższej „Glassówki” – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL). Spotkanie odbędzie się 19.11.2016 r., o godzinie 10.15 w Klubie Absolwenta na Politechnice Warszawskiej (gmach główny; wejście z auli w lewy narożnik).

O rakiecie na paliwo ciekłe ze zbiornikiem ciśnieniowym opowie Aleksander Derkaczew.

Silnik rakietowy to rodzaj silnika odrzutowego, czyli wykorzystującego zjawisko odrzutu substancji roboczej, który nie pobiera w trakcie pracy żadnej substancji z otoczenia, dzięki czemu może pracować w próżni kosmicznej.

Substancją roboczą mogą być produkty spalania (gazy spalinowe) powstałe przy utlenianiu paliwa (chemiczny silnik rakietowy), przy czym zarówno paliwo rakietowe, jak i utleniacz znajdują się w zbiornikach napędzanego urządzenia (tlen nie jest pobierany z atmosfery), dzięki czemu silnik może pracować w dowolnych warunkach, np. w przestrzeni kosmicznej i pod wodą.

Ogólnie możemy podzielić silniki rakietowe zależnie od źródła ich energii i od substancji roboczej: silniki na paliwo ciekłe, silniki na paliwo stałe, silniki hybrydowe i silniki jądrowe.

Silniki na paliwo ciekłe są wydajniejsze niż silniki na paliwo stałe. W zbiornikach rakiety znajduje się utleniacz oraz płynny reduktor (paliwo). Rakiety kosmiczne najczęściej wykorzystują do napędu ciekłego tlenu jako utleniacza i nafty lub ciekłego wodoru jako paliwa. Tego typu silniki mają skomplikowaną budowę, a co za tym idzie są droższe. Do zalet tych konstrukcji należy mniejsza masa rakiety, możliwość kontrolowania ciągu poprzez odpowiednie wtryskiwanie paliwa do komory spalania, możliwość kilkakrotnego zatrzymywania i uruchamiania silnika i znaczną wydajność.

Na rysunku: Schemat silnika rakietowego na paliwo ciekłe. Paliwo (niebieskie) jest mieszane z utleniaczem (czerwony) w komorze spalania, gdzie następuje jego gwałtowne spalanie i wyrzut gazów przez dyszę napędową. (fot. Arnero (Praca własna)/Domena publiczna/via Wikimedia Commons)

Silnik rakietowy stosowany jest najczęściej w rakietach i promach kosmicznych oraz pociskach rakietowych.


Schemat zbiornika (fot. Malyszkz (praca własna)/GFDL/Wikimedia Commons)

Materiały ze spotkań dostępne są na stronie: www.smil.org.pl

Nagrania ze spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: glassowka.

Podczas listopadowej Glassówki premierę będzie miała nowa książka Tomasza Murawskiego o szybowcach zatytułowana "Polskie szybowce SZD". Jest to II uzupełnione wydanie publikacji, która ukazała się w 2012 roku pod tytułem: "Polskie szybowce, problemy budowy".

Organizatorzy Glassówki przypominając również, że na rynku księgarskim ukazał się także obszerny zbiór serii wywiadów Andrzeja A. Mroczka (autora m.in. 'Samolot w sosie własnym' z końca lat 60. XX w.) z Andrzejem Frydrychewiczem. Publikacja łódzkiego wydawnictwa Galaktyka jest w całości w kolorze w formacie A4, liczy 374 strony a jej masa to 1,8 kg. Ma twardą obwolutę. Zamieszczono w niej 276 Ilustracji (w tym niektóre dzięki uczestnikom Glassówek, za co im dziękujemy). Dostępna w sklepie dlapilota.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony