Przejdź do treści
General Aviation 2009 w Polsce
Źródło artykułu

General Aviation 2009 w Polsce

Gdybyśmy mieli jednym zdaniem podsumować przedostatni rok pierwszej dekady XXI wieku, to z pewnością byłby związany z pracami nad nowelizacją Prawa Lotniczego. Pamiętajmy że prace dalej trwają, a przed organizacjami które biorą udział w tworzeniu fundamentów pod przyszłość lotnictwa w Polsce jeszcze dużo pracy.

Istotne wydarzenia 2009 roku, w naszej subiektywnej ocenie:

1 lutego, w katastrofie śmigłowca w Turcji zginęli pilot Andrzej Wojewódzki i Süleyman Kıyak'ın. Andrzej Wojewódzki był doświadczonym pilotem, instruktorem śmigłowcowym.

1 lutego 2009 r. zaprzestał nasłuchu, analogowy system monitorowania satelitarnego COSPAS/SARSAT na częstotliwości 121,5 MHz i 243 MHz. Zastąpił go cyfrowy system ELT 406 MHz. Opierając się na naziemnych urządzeniach do monitorowania sygnałów, system 121,5 MHz jest nadal wykorzystywany w celach poszukiwawczo-ratowniczych, co oznacza że każdy nadajnik 121,5 jest wciąż "słyszalny".

W lutym ukazała się Rezolucja Parlamentu Europejskiego i Komunikat KWE w sprawie przyszłości lotnictwa ogólnego. Rezolucja Parlamentu Eeuropejskiego na rzecz stabilnej przyszłości i rozwoju lotnictwa ogólnego i korporacyjnego z 3 lutego 2009, powstała dzięki wieloletniej i mozolnej pracy pilotów-parlamentarzystów, IAOPA oraz innych organizacji lotniczych. Rezolucja ma dla nas nieocenioną wartość.

W lutym, Sejm znowelizował Prawo energetyczne. Zgodnie z nowelizacją, wymóg koncesji przy transakcjach kupna-sprzedaży benzyny lotniczej, o rocznej wartości obrotu nie przekraczającej równowartości 1 mln euro, przestał obowiązywać. Z wnioskiem z zmianę, wystąpiła komisja Sejmu RP Przyjazne Państwo 23 października 2008 roku.

13 lutego Krajowe Towarzystwo Lotnicze AOPA Poland, wszczęło postępowanie wyjaśniające w sprawie ograniczenia swobody wykonywania lotów szkolnych w CTR WARSZAWA/Okęcie i TMA Warszawa. Sprawa toczy się do dzisiaj.

17 lutego z Wrocławia wystartował do rannych w karambolu na A4, śmigłowiec LPR. Maszyna rozbiła się w okolicach Jarostowa - kilkaset metrów od miejsca karambolu, w pobliżu wiejskich zabudowań. W wyniku katastrofy zginął pilot - Janusz Cygański i pielęgniarz - Czesław Buśko. Wypadek przeżył w stanie ciężkim Andrzej Nabzdyk.

W marcu następuje przełom w sprawie druku: "Standardowy dokument 154". Urząd Lotnictwa Cywilnego który traktował druk 154 jako narzędzie do regulacji szkoleń na warszawskich Babicach, rezygnuje z nieuzasadnionego wymogu wypełniania tego dokumentu.

14 marca nowym prezesem Aeroklubu Polskiego zostaje Jerzy Makula.

31 marca na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach, katastrofa samolotu Bryza. Maszyna runęła na ziemię podczas ćwiczenia awaryjnego lądowania na jednym silniku. Zginęła cała czteroosobowa załoga.

W kwietniu, dlapilota.pl Sp. z o.o. wprowadziła do sprzedaży drugą edycję publikacji: Polska Atlas Lotniczy 2009.

W kwietniu, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej uruchomiła testową wersję aplikacji do planowania lotów. System dostępny jest pod adresem www.aim.pansa.pl

5 maja, Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa Lotniczego. "Proponowane regulacje przyczynią się do podniesienia bezpieczeństwa lotniczego i ochrony lotnictwa cywilnego oraz nadzoru lotniczego. Umożliwią również modernizację i rozbudowę infrastruktury lotniskowej oraz nawigacyjnej, a także usprawnią proces zarządzania lotniskami, co wpłynie na rozwój rynku lotniczego i prowadzenie innej działalności lotniczej oraz wzrost konkurencji" - napisano w komunikacie.

19 maja zmarł Henryk Muszyński. Dyrektor CSS AP w latach XII.1990 – XII.1991 r. Jako pierwszy Polak pokonał szybowcem barierę 1000 km. W swym dorobku miał 18 medali mistrzostw Polski.

20 maja zginał śmiercią lotnika pilot instruktor samolotowy i szybowcowy Zbyszek Terejlis z Aeroklubu warmińsko-Mazurskiego. Od 1971 roku zdobył wszystkie możliwe uprawnienia lotnicze. Spędził w powietrzu na różnych statkach powietrznych ponad 13 000 h.

31 maja zmarła Irena Kostka - szybowniczka doskonale znana jako zasłużona członkini Aeroklubu Gdańskiego, a od blisko 15 lat jako organizacyjna "matka i dusza" Sabatów Czarownic i skarbnica danych dotyczących pilotek polskich i historii szybownictwa kobiecego w Polsce.

Od czerwca, Urząd Lotnictwa Cywilnego rozpoczyna funkcjonowanie w nowej siedzibie przy ul. M. Flisa 2 w Warszawie. Na stronach Urzędu, czytaliśmy że zmiana siedziby spowodowana była przede wszystkim koniecznością minimalizacji kosztów związanych z funkcjonowaniem Urzędu.

W czerwcu, ukazała się czwarta edycja oficjalnej mapy VFR wydanej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej w skali 1:500 000 oraz zupełnie nowa publikacja Agencji: AIP-VFR.

W czerwcu, przestały istnieć Wspólne Władze Lotnicze (JAA). Ich funkcje w dziedzinie ustanawiania wspólnych standardów w europejskim lotnictwie cywilnym przejęła w całości Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Przez 39 lat istnienia JAA wypracowały system wspólnych regulacji lotniczych (JAR) zawierających przepisy dotyczące certyfikacji wyrobów lotniczych, zdatności do lotu statków powietrznych, operacji lotniczych i licencjonowania personelu lotniczego.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego określiło termin wygaśnięcia ważności licencji krajowych na dzień 30 lipca 2010r.

28 czerwca w chwilę po zakończeniu VI Małopolskiego Pikniku Lotniczego w Krakowie doszło do katastrofy samolotu Cessna 172 (SP-ZAP). Samolot rozbił się w okolicach lotniska Czyżyny.

30 czerwca zmarł Helmut Staś. Był mistrzem Polski, kilkakrotnie startował w lotniczych mistrzostwach świata. Mieszkaniec Słupska, Helmut Staś był legendą w świecie lotniczym.

Od pierwszego lipca, IMGW rozpoczyna przygotowywanie komunikatów pogodowych dla szybowników. Prognozy, zawierają między innymi informacje o gradiencie termicznym, rodzaju chmur, termice czy noszeniu.

8 lipca Zarząd Krajowego Towarzystwa Lotniczego AOPA Poland, przy udziale eksperta z dziedziny prawa lotniczego Dr. Piotra Kasprzyka postanowił podjąć kroki zmierzające do zmiany przepisów ustawy Prawo lotnicze w przedmiocie wymogu niekaralności jako warunku uzyskania licencji lotniczej (art. 96 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo lotnicze) oraz tych przepisów, które pozwalają na cofnięcie licencji członkowi personelu lotniczego w przypadku skazania jakimkolwiek wyrokiem karnym (art. 100).

4 sierpnia Centralne Biuro Antykorupcujne zatrzymało sześciu pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Był to początek akcji CBA, która trwa do dzisiaj.

29 sierpnia zmarł Jerzy Wiśniewski. Wieloletni pracownik Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy, szef techniczny Aeroklubu Bydgoskiego i Aeroklubu Kujawskiego.

30 sierpnia, podczas drugiego dnia AIR SHOW 2009 w Radomiu doszło do katastrofy. Samolot SU-27, z niewyjaśnionych do tej pory przyczyn (raport został utajniony przez stronę białoruską) samolot spadł podczas wykonywania akrobacji, w terenie niezabudowanym w pobliżu lotniska.

We wrześniu Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że Prezes ULC, Grzegorz Kruszyński podpisał Komunikat w sprawie obowiązywania Biuletynu Serwisowego SEB 92-26 dotyczącego samolotu Cessna serii 100. Użytkownicy samolotów Cessna serii 100 zostali zobligowani przez Urząd Lotnictwa Cywilnego aby do 30 czerwca dokonali obowiązkowej modyfikacji zaworów drenażowych zbiorników paliwowych samolotów.

28 września weszły w życie wymagania Part-M odnoszące się do lotnictwa ogólnego. Przepisy te pojawiły się w związku ze stworzeniem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) jesienią 2003 roku. Samoloty, które nie spełniły wymaganych postanowień przepisów, 29 września musiały pozostać na ziemi.

Na początku listopada Air Italy Polska skierowała do sejmowej podkomisji ds. nowelizacji prawa lotniczego wniosek zmian w prawie lotniczym. „Polski nie stać na nieprecyzyjne prawo, którego luźna interpretacja może się przyczynić do upadku krajowych firm lotniczych” – alarmował Mariusz Szpikowski, prezes Air Italy Polska.

15 grudnia, w katastrofie samolotu Zenair CH-601 Zodiac o numerach rejestracyjnych SP-YLS zginął znany instruktor, autor wielu książek, instruktor szybowcowy i samolotowy Lech Szutowski. Wypadek wydarzył się kilka kilometów na południowy-zachód od lotniska Watorowo, opodal wsi Kiełp (woj. kujawsko-pomorskie) około godziny 15-stej.

15 grudnia, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej zaprzestaje dostarczania prognoz pogody dla zarządzających lotniskami w podkrakowskich Balicach, gdańskim Rębiechowie i poznańskiej Ławicy - poinformował w komunikacie rzecznik prasowy IMGW Łukasz Legutko. Czytaj wyjaśnienie IMGW.

17 grudnia w TMA Warszawa zostały wprowadzone procedury precyzyjnej nawigacji obszarowej P-RNAV. Celem projektu, było między innymi zwiększenie przepustowości przepływów ruchu lotniczego, podniesienie dokładności nawigacji, optymalizacja profili zniżania i wznoszenia.

26 grudnia Krajowe Towarzystwo Lotnicze AOPA Poland oraz portal dlapilota.pl ogłosili inauguracyjną edycję rankingu: "Człowiek Roku 2009 General Aviation w Polsce". Ideą konkursu jest uhonorowanie osób, które swoją pracą, osobistym zaangażowaniem oraz osiągnięciami wspierają bieżącą działalność i rozwój General Aviation w naszym kraju.

Z pewnością, nie wymieniliśmy wszystkich istotnych epizodów. Chcielibyśmy, aby  podsumowanie posłużyło jako zaczyn do dyskusji z Państwem na temat minionego roku. Zapraszamy! Propozycje wydarzeń prosimy dopisywać w komentarzach.

Czytaj również podsumowanie General Aviation 2009 na Świecie

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony