Przejdź do treści
Ochrona przed hałasem lotniczym - studium uwarunkowań zagosp. przestrz. m. st. Warszawy
Źródło artykułu

Babice nie hałasują

Pośród coraz częściej pojawiających się zarzutów wobec lotniska Warszawa Babice, o rzekomej jego uciążliwości hałasowej odnoszącej się do samolotów wykonujących loty po kręgu wokół lotniska, postanowiliśmy zebrać wyniki pomiarów wykonanych przez jednostki administracji państwowej.

Lotnisko Warszawa Babice posiada opracowane przez zarządzającego lotniskiem, zatwierdzone przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i udokumentowane w Zbiorze Informacji Lotniczych AIP opublikowanym przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, procedury antyhałasowe. Procedury te określają w jaki sposób i którędy należy wykonywać krąg nadlotniskowy w sposób najmniej uciążliwy. Kształt drogi po której samoloty wykonują lot wynika z dokonanych wcześniej analiz.

Procedury antyhałasowe lotniska Warszawa Babice EPBC (źródło: ais.pansa.pl/aip)


W związku z przekroczeniem 10 tysięcy operacji w ciągu roku, lotnisko zostało zmuszone do zainstalowania stałego monitoringu hałasu. “Mamy dwa punkty stałej kontroli hałasowej, przez co wszystkie starty i lądowania są monitorowane” mówi Dyrektor Lotniczego Zakładu Budżetowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji-Lotnisko Warszawa Babice, Pan Zbigniew Mrozek. “Cieszy mnie fakt, że z punktu widzenia inspektora ochrony środowiska spełniamy normy hałasu, mając jeszcze około 10dB zapasu” dodaje w wywiadzie dla portalu dlapilota.pl

Pomiary Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska
Wyniki pomiarów hałasu w środowisku dla portu lotniczego Warszawa Babice są przekazywane przez zarządzającego lotniskiem, który został zobowiązany, zgodnie z ust. 2 art. 175 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 Prawo ochrony środowiska, do wykonywania ciągłych pomiarów hałasu. Obowiązek przekazywania wyników Wojewódzkiemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska w formie określonej przez rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 17 stycznia 2003 r. w sprawie rodzajów wyników pomiarów prowadzonych w związku z eksploatacją dróg, linii kolejowych, linii tramwajowych, lotnisk oraz portów, które powinny być przekazywane właściwym organom ochrony środowiska, oraz terminów i sposobów ich prezentacji wynika z ust. 1 art. 177 wyżej wymienionej ustawy.

Wyniki ciągłych pomiarów hałasu w Środowisku dla portu lotniczego Warszawa Babice:
Październik 2007
Listopad 2007
Kwiecień 2008
Maj 2008
Czerwiec 2008
Lipiec 2008
Sierpień 2008
Wrzesień 2008
Październik 2008
Listopad 2008
Grudzień 2008

Źródło: Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie: http://wios.warszawa.pl

Opinia Sanepidu

Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Warszawie po zapoznaniu się z materiałami przesłanymi przy wystąpieniu Lotniczego Zakładu Budżetowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji „Lotnisko Warszawa Babice” pozytywnie opiniuje pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych wpis lotniska Warszawa Babice do rejestru lotnisk cywilnych pod warunkiem, że zakres oddziaływania na środowisko lotniska, zwłaszcza uciążliwości akustycznych na otoczenie nie ulegnie zmianie.



Stanowisko Burmistrza Gminy Warszawa Bemowo, Pana Jarosława Dąbrowskiego (fragment wywiadu udzielonego portalowi dlapilota.pl w styczniu 2009)

Paweł Kralewski: Skoro jesteśmy przy mieszkańcach, uważa Pan, że protesty związane z lotniskiem są uzasadnione? Ten temat co jakiś czas powraca. Budził także kontrowersje wśród radnych podczas jednego z posiedzeń Rady Dzielnicy, kiedy to został im przedstawiony plan zagospodarowania lotniska Babice. Protesty te wynikają z rzeczywistych powodów czy z przekory?

Jarosław Dąbrowski: Część mieszkańców pewnie nie jest zadowolona, ale jest też znacząca większość, której to nie przeszkadza. Budynki, których ta sprawa dotyczy powstawały wtedy kiedy to lotnisko było tam od wielu lat. Mieszkam na Bemowie od 1982 roku. Długo mieszkałem w jego bliskim sąsiedztwie i byłem do tego przyzwyczajony. To nie jest Okęcie. Tak naprawdę znacznie więcej hałasu robi Okęcie puszczając przez naszą dzielnicę ruch lotniczy i zdecydowanie to jest większy problem niż lotnisko Babice. Bardzo często zdarza się, że mieszkańcy mylą to z ruchem na naszym lotnisku. Dlatego jeśli chodzi o ten temat uważam, że trzeba ich uświadamiać o korzyściach z istnienia tego lotniska i myślę, że znajdziemy formułę, żeby spróbować przekonywać ich dlaczego jest to potrzebne. Jeżeli uda nam się doprowadzić do tego aby pozostało ono na Bemowie to przyjmiemy szereg różnych rozwiązań aby zmienić nastawienie sceptycznych mieszkańców.

Mapa akustyczna Miasta Stołecznego Warszawy (źródło: http://mapaakustyczna.um.warszawa.pl)
Mapy stanowią odwzorowanie graficzne długookresowych średnich poziomów dźwięku A dla pory dzienno-wieczorowo-nocnej (wskaźnik LDWN) oraz nocnej (wskaźnik LN). Każdy z tych wskaźników został obliczony dla czterech podstawowych rodzajów źródeł hałasu: drogowego, szynowego, przemysłowego i lotniczego.

Odwzorowanie graficzne długookresowych lotniczych średnich poziomów dźwięku A dla pory dzienno-wieczorowo-nocnej (wskaźnik LDWN)
Mapa imisyjna hałasu lotniczego LDWN

Odwzorowanie graficzne długookresowych lotniczych średnich poziomów dźwięku A dla pory nocnej (wskaźnik LN)


Dla porównania publikujemy odwzorowanie graficzne długookresowych komunikacyjnych średnich poziomów dźwięku A dla pory dzienno-wieczorowo-nocnej (wskaźnik LDWN)


Stanowisko Mieszkańców Bielan

Ruch lotniczy nad Bielanami (źródło: http://www.bielany.waw.pl)

Uciążliwość sąsiedztwa lotniska na Bemowie dla Bielan trwa od lat. Udręczeni mieszkańcy zorganizowali się w Społeczny Komitet, który wiele zrobił dla ograniczenia lotów nad bielańskimi osiedlami. (patrz Ankieta nt. lotniska r.1999, Dobre wiadomości dla zmęczonych hałasem r.2000, Radni w sprawie lotniska r.2001 )

Poniżej przedstawimy informację komitetu o stanie na dziś i zapraszamy wszystkich zainteresowanych do włączenia się w jego prace.

INFORMACJA O OBOWIĄZUJĄCYCH AKTUALNIE PRZEPISACH RUCHU LOTNICZEGO NA LOTNISKU WARSZAWA-BABICE

Od dnia 15 sierpnia 2001 r. w ruchu lotniczym na lotnisku Warszawa-Babice obowiązują przepisy zawarte w "Instrukcji użytkowania lotniska nadzorowanego Warszawa-Babice" wydanej przez zarządzającego lotniskiem: Lotniczy Zakład Budżetowy MSWiA "Lotnisko Warszawa-Babice".

Zgodnie z tą instrukcją:

1. Doloty do lotniska i odloty z lotniska samolotów i śmigłowców odbywają sią z reguły kręgiem nadlotniskowym północnym na wysokości 300 m oraz - przy uzgodnieniu z organami służby ruchu lotniczego - kręgiem nadlotniskowym południowym na wysokości 200 m. Wysokości lotów po kręgach ograniczone są przez przebiegający nad Bielanami i Bemowem korytarz powietrzny podejścia do lądowania na lotnisko Okęcie.
2. Loty samolotów i śmigłowców sanitarnych, ratowniczych i służb porządku publicznego (policji) związane bezpośrednio z ratowaniem życia ludzkiego i klęskami żywiołowymi wykonywane są z odstępstwami od obowiązujących przepisów.
3. Loty szybowcowe realizowane są po wschodniej stronie rzeki Wisła w rejonie: EG Żerań - Jabłonna - Nieporęt - Duchnów - Most Łazienkowski - EG Żerań. Odholowywanie szybowców samolotami do tego rejonu odbywa się: - przy kierunku startu azymutem 102° po trasie "S-1" tj. na wschód (Babice - skrzyżowanie ul. Powązkowskiej z Aleją AK - most Grota-Roweckiego - EG Żerań); - przy kierunku startu azymutem 282° po trasie "S-2" tj. na zachód (Babice - skrzyżowanie ulic Mehoffera i Nowodworskiej na osiedlu Tarchomin)* Po odholowaniu szybowców samoloty powracają, na lotnisko kręgiem nadlotniskowym północnym.
4. Starty do lotów szybowcowych przy użyciu wyciągarki odbywają się na kierunkach 102° i 282° (w zależności od kierunku wiatru) z wykorzystaniem kręgu nadlotniskowego szybowcowego.
5. Skoki spadochronowe ze statków powietrznych mogą wykonywać tylko skoczkowie posiadający co najmniej III klasą wyszkolenia spadochronowego - w uzgodnieniu z odpowiednimi organami służby ruchu lotniczego.
6. Loty balonów, sterowców, motolotni, lotni, paralotni, paralotni z napędem oraz modeli zdalnie sterowanych i swobodnie latających mogą być wykonywane po uzyskaniu specjalnej zgody odpowiednich organów służby ruchu lotniczego.
7. Ruch lotniczy na lotnisku Babice może odbywać się w godzinach 06.00 - 22.00, a loty nocne do godz. 22.00 - poza przelotami lotnictwa ratowniczego, sanitarnego i służb porządku publicznego.

Powyższe przepisy wraz z odpowiednimi danymi lotniska zostały zamieszczone w międzynarodowym informatorze dla pilotów i od połowy listopada 2001 r. obowiązują pilotów wszystkich statków powietrznych korzystających z lotniska Babice.

Komentarz
Aktualnie obowiązujący krąg nadlotniskowy północny przebiega po trasie najbardziej optymalnej pod względem minimum hałasu od silników lotniczych, a więc nad najmniej licznie zamieszkałymi rejonami Bielan i Żoliborza. Jednocześnie jest on wytyczony - wzorem lotnisk położonych w wielu miastach zagranicznych - częściowo nad arteriami komunikacyjnymi ( Trasa AK, Wisłostrada, rz. Wisła) umożliwiającymi najbardziej bezpieczne dla otoczenia awaryjne lądowanie statku powietrznego. Ponadto wydłużenie trasy tego kręgu w porównaniu do obowiązującego poprzednio zmniejszyło częstotliwość lotów szkolno-treningowych Aeroklubu Warszawskiego, a w tym szczególnie uciążliwych holowań szybowców. Tym samym zmniejszył się stopień natężenia hałaśliwości.

Pomimo upływu przeszło 1/2 roku od czasu wprowadzenia w życie nowej instrukcji użytkowania lotniska Babice zdarzają się przypadki naruszania przez pilotów obowiązujących przepisów i wykonywanie startów i lądowań po dowolnych trasach nad Bielanami (poza kręgiem nadlotniskowym). Komitet Społeczny prowadzi wyrywkowe obserwacje tych naruszeń i informuje o nich władze lotnicze oraz zarządzającego lotniskiem.

Zdaniem specjalistów lotnisko Okęcie już zatyka się rosnącym ruchem pasażerskim, a budowa drugiego lotniska dla Warszawy to kwestia dalszej przyszłości. Poza lotniskiem w Babicach Warszawa nie ma innego lądowiska mogącego zapewnić obsługę małych statków powietrznych (komercyjnych), których ruch będzie wzrastał, jak też - lotniczą osłoną ratowniczo-sanitarną i porządkową aglomeracji warszawskiej. Z tych względów lotnisko Babice musi na razie funkcjonować jako: port dla małych statków powietrznych; miejsce bazowania lotnictwa sanitarnego, ratowniczego i policyjnego; rejon ewakuacji ludności w razie wystąpienia klęsk żywiołowych,

Metropolie wielu państw posiadają w swoich granicach, podobnie funkcjonujące lotniska.

Ta funkcja lotniska Babice stwarza konieczność utrzymywania stałej współpracy samorządów gmin Bielany i Bemowo oraz ich mieszkańców z władzami lotniczymi i zarządzającym lotniskiem w zakresie:

- maksymalnego ograniczania hałaśliwości silników lotniczych;
-przestrzegania przez pilotów obowiązujących przepisów na lotnisku;
- innych działań zmniejszających uciążliwość lotniska.

Aktualne położenie kręgów nadlotniskowych oraz kierunki startów na lotnisku Babice zostały zilustrowane na załączonej mapce.


Z-CA PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU
Zdzisław Bińczyk

KOMITET SPOŁECZNY ds. LIKWIDACJI ZAGROŻENIA LOTNICZEGO
NAD GMINĄ WARSZAWA BIELANY
ul. Kochanowskiego 53 lok. 16
01-864 Warszawa

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Stołecznego Warszawy - ochrona przed hałasem lotniczym
Wskazuje się obszary wokół: lotniska Babice na Bemowie - obszar położony w zasięgu linii równoważnego poziomu dźwięku A (LAeq 16h) o wartości 55 dB dla pory dnia, w którym nie powinna być dokonywana zmiana przeznaczenia terenu.



Temat problemu hałasu dla mieszkańców gminy Bemowo, był adresowany przez Aeroklub Warszawski w 2000 roku. Poniżej pismo jakie wystosował Prezes Aeroklubu Warszawskiego Gromosław Czempiński dowładz lotniczych.

Pismo Prezesa AW do GILC
w związku z pismem Komitetu Społecznego ds. zagrożenia lotniczego nad Gminą W-wa Bielany
AEROKLUB WARSZAWSKI STOWARZYSZENIE

Warszawa 2000.10.23

Szanowny Pan ZBIGNIEW MĄCZKA
Główny Inspektor Lotnictwa Cywilnego
ul. Chałubińskiego 4/6
00-928 Warszawa

Szanowny Panie,

W związku z pismem Komitetu Społecznego ds. zagrożenia lotniczego nad Gminą W-wa Bielany dotyczącym ruchu lotniczego na lotnisku Babice oświadczam, co następuje:

Dyrektor Aeroklubu Warszawskiego spotkał się w dniu 14 lipca 2000 roku z liczną reprezentacją komitetu (na spotkanie, jak się później okazało przyprowadzono dziennikarkę, która następnie odpowiednio manipulując otrzymanymi informacjami stworzyła odpowiednią dla Komitetu "relację prasową")
Mimo tego dyrektor przyjął do wiadomości, że najbardziej uciążliwy dla mieszkańców jest lot samolotu z szybowcem na holu po północnej stronie ulicy Księżycowej (tzw. krąg północny). Manewr ten jest zgodny z istniejącą Instrukcją Użytkowania Lotniska.

Przyjęliśmy rozwiązanie polegające na chwilowo całkowitej rezygnacji z lotów holowanych po tym kręgu. Najlepszym tego "dowodem" jest samo pismo Komitetu. Potwierdza ono starty i lądowania z kierunków wschód-zachód dodając do tego przymiotniki głośny lub bardzo głośny.

Rozumiem, że przyjęto przez to naszą rezygnację z kręgu północnego oprotestowując teraz kolejne 2 kierunki tj. wschód-zachód. Nadmieniam, ze kierunek zachodni nie ma nic wspólnego z zabudową (wysypisko śmieci) a kierunek wschodni prowadzi nad hipermarketem Carrefour w kierunku na Cmentarz Powązkowski i to już na dużej wysokości. Jednocześnie autorzy pisma uznając za swój sukces naszą rezygnację z lotów po stronie północnej, przystąpili natychmiast do eskalacji swoich żądań proponując przesunięcie się na tzw. krąg południowy (aktualnie dozwolony do 200 m ze względu na sytuację ruchową Okęcia) oraz rezygnację z lotów w czasie wolnym od pracy. Chcemy podkreślić, że wszystkie loty wykonywane przez Aeroklub Warszawski odbywają się zgodnie z Instrukcja Użytkowania Lotniska.

Panie Inspektorze, ostatnie pismo Komitetu wskazuje jednoznacznie na jego rzeczywiste intencje. Powiedzmy sobie jasno, chodzi tu tak naprawdę o zaniechanie jakiejkolwiek działalności lotniczej na lotnisku Babice.

Hałas czy zagrożenia są tu tylko pretekstem do osiągnięcia celu ostatecznego. Przecież nikt nie przeprowadził monitoringu hałasu. Gdyby było inaczej, to w sferze zainteresowań Komitetu powinny znaleźć się rzeczywiste zagrożenia i hałas takie Jak: fatalny układ ulicy Kwitnącej i Conrada rozdzielające bloki mieszkańców od dużego centrum handlowego osiedla (wypadki już miały miejsce mimo ograniczeń prędkości do 40 km/h) czy też hałas wywoływany przez motocykle dużej mocy.

Ciekawym aspektem jest też uporczywe wymienienie Aeroklubu Warszawskiego przez Komitet jako jedynego adresata jego skarg. Mimo, iż przekazałem Komitetowi informacje na temat innych sześciu użytkowników tego lotniska.

Nie rozwijam tutaj znanej Panu argumentacji przemawiającej za potrzebą utrzymania tego lotniska w Warszawie (lokalizacja środków i sztabu kryzysowego w razie klęsk i zagrożeń, lotnictwo obrony cywilnej, lotnictwo policyjne, sanitarne i p.poż., dysza wylotowa wentylacji stolicy).

Oczywiście, zaniechanie działalności lotniczej na Babicach zaskutkuje bezpowrotną utratą gruntów i przeznaczeniem ich pod zabudowę. Na koniec wreszcie dopełni się akt likwidacji samego Aeroklubu Warszawskiego, aeroklubu o takich tradycjach, największego w Polsce, już raz wyrzuconego jedną decyzją polityczną poprzedniego systemu ze swojego lotniska na Gocławiu z obietnicą otrzymania nowej siedziby, a ostatecznie likwidowanego?

W przypadku takiego obrotu sprawy będziemy zmuszeni do wykorzystania wszelkich form dozwolonych polskim prawem, aby obronić utrzymania działalności na lotnisku Babice i co za tym idzie uratowania istnienia Aeroklubu Warszawskiego. Nie ukrywam, że nasze środowisko w tym zakresie liczy na przychylność Pana Inspektora jako osoby reprezentującej instytucję zajmującą się rozwojem lotnictwa cywilnego w Polsce.

Z wyrazami szacunku i poważania

Gromosław Czempiński
Prezes Aeroklubu Warszawskiego

 
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony