Przejdź do treści
– Pilotom przydałyby się podstawy akrobacji – mówi Radosław Rumszewicz
Źródło artykułu

Radosław Rumszewicz na ParaRudnikach

Radosław Rumszewicz z Aeroklubu Śląskiego, członek kadry narodowej w akrobacji samolotowej będzie gościem Targów Lotnictwa Lekkiego ParaRudniki. Wygłosi wykład o postępowaniu w sytuacjach niebezpiecznych podczas lotu.

Radosław Rumszewicz jest zawodowym pilotem liniowym. Zamiłowanie do lotnictwa odziedziczył po rodzicach, którzy ukończyli Politechnikę Warszawską i byli konstruktorami w PZL Mielec. Latali też na szybowcach. I właśnie od szybownictwa zaczynał też Radosław Rumszewicz, ale szybko przesiadł się na samoloty. Miłością do akrobacji zaraził go instruktor z Mielca Wiesław Ruman, który był jego pierwszym trenerem. Na początku latał Zlinem 526. Zrobił uprawnienia do akrobacji średniej i wyższej, i zmienił samolot.

– W akrobacji podoba mi się kontrola przestrzeni i duża moc silnika samolotu – mówi Radosław Rumszewicz. – Pilot ma kontrolę nad ruchem samolotu, który jest dość dynamiczny. Fajne jest tworzenie nowych rzeczy, mutacji figur, to posiadanie władzy nad samolotem.

Radosław Rumszewicz zapewnia, że akrobacja samolotowa to sport równie bezpieczny jak każdy inny, a nawet bardziej bezpieczny niż np. sporty samochodowe. Ale przyznaje też, że w akrobacji samolotowej trzeba być rozważnym, spokojnym, bo ruch ręki i nogi przekłada się na ruch samolotu.

– W tym sporcie trzeba też być cierpliwym i dobrym strategiem, żeby obmyśleć wcześniej figury i manewry, które chce się pokazać na niebie, a nie iść na żywioł i improwizację – tłumaczy.

Podczas Targów Lotnictwa Lekkiego ParaRudniki, które odbędą się 2 i 3 czerwca br. na lotnisku Rudniki, Radosław Rumszewicz wygłosi wykład o postępowaniu w sytuacjach niebezpiecznych podczas lotu.

– Chciałbym dokładnie omówić zjawisko korkociągu usterkowego, niekontrolowanego, który zdarza się rzadko. W lataniu zwykłym piloci nie doprowadzają do takich sytuacji, unikają ich, ale korkociąg może się zdarzyć w sytuacji skomplikowanej – podczas przerwania pracy silnika samolotu – mówi Radosław Rumszewicz. – Piloci powinni być oswojeni z takimi sytuacjami, znać reakcję samolotu, wiedzieć jak im zapobiegać, jak wyprowadzić samolot z korkociągu, jaki powinien być impuls sterami, silnikiem. Dlatego przydałyby im się podstawy akrobacji – dodaje członek kadry narodowej w akrobacji samolotowej. (wik)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony