Przejdź do treści
Źródło artykułu

Złamanie przedniej goleni samolotu, lądowanie z rezerwą paliwa mniejszą niż ostateczna - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 0018/2023 (PI, 05.05.2023 r., EPPO). Dotyczy: Pilot-uczeń po przyziemieniu podczas piątego konwojera (ang. touch & go), zgłosił na TWR POZ, że prawdopodobnie nastąpiło złamanie przedniej goleni samolotu Tecnam P2008-JC. Przyczyną zdarzenia było nadmierne obciążenie przedniej goleni w trakcie lotów szkolnych, które doprowadziło do pęknięcia materiału w okolicach spawu. Czynniki sprzyjające zaistnieniu zdarzenia: wykonywanie dużej liczby lotów szkolnych (ponad 90%) na lotnisku EPPO na tym typie samolotu; możliwość przekraczania dopuszczalnych naprężeń podczas najeżdżania przedniej goleni na wystające lampy oświetleniowe. Uchwała 0018/2023

• 0063/2023 (PI, 03.09.2023 r., EPSJ). Dotyczy: Po pierwszym przyziemieniu na główne podwozie, nastąpiło odbicie samolotu AT-3 R100 na niewielką wysokość, po którym uczeń oddał gwałtownie drążek sterowy od siebie. W następstwie, drugie przyziemienie, zostało wykonane na przednie podwozie, podczas którego doszło do złamania goleni oraz kontaktu śmigła z nawierzchnią drogi startowej. Przyczyną zdarzenia było oddanie drążka sterowego od siebie, po odbiciu samolotu od ziemi. Czynnikami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia było zbyt niskie wyrównanie samolotu podczas podejścia do lądowania oraz brak reakcji instruktora na błędy pilotażowe ucznia. Uchwała 0063/2023

• 0064/2023 (PI, 05.09.2023 r., EPPT). Dotyczy: Podczas wznoszenia po starcie, będąc na wysokości około 900 ft AMSL (230 ft AGL), załoga samolotu Tecnam P2008-JC zauważyła samolot Socata TB-9 lecący w kierunku przeciwnym i wykonała ostry skręt w prawo w celu jego ominięcia. Przyczyną i czynnikami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia były: częściowa utrata orientacji geograficznej oraz utrata świadomości sytuacyjnej przez załogę samolotu Socata w czasie dolotu do lotniska EPPT; wykorzystanie mapy VFR z nieprawidłowym oznaczeniem kierunków dróg startowych lotniska EPPT podczas przygotowań do lotu; niewłaściwy nadzór nad przygotowaniem szkolonej do zadania IV/6; brak reakcji korygującej ze strony kierującego lotami na zgłoszenie pozycji samolotu Socata w prawym, zamiast w lewym kręgu nadlotniskowym do RWY 21R. Uchwała 0064/2023

Szkic podejścia do lądowania samolotu Socata TB-9 (fot. PKBWL)

• 0067/2023 (PI, 08.09.2023 r., EPBC). Dotyczy: W trakcie wykonywania przedlotowego przeglądu samolotu uczeń-pilot nie usunął wodzidła podpiętego do goleni przedniego podwozia. Instruktor zauważył ten fakt jednak nie podjął żadnych działań mających na celu odczepienie wodzidła od samolotu AT-3 R100. Personel wieży zauważył i potwierdził obecność wodzidła podpiętego do goleni przedniego podwozia. Przyczyną zdarzenia był nieprawidłowo wykonany (niepełny) przegląd przedlotowy samolotu polegający na zamierzonym przez instruktora pozostawieniu wodzidła podpiętego do goleni przedniej samolotu. Uchwała 0067/2023

• 0484/2020 (I, 09.02.2020 r., LFRS). Dotyczy: Przerwane podejścia samolotu B737-800-8AS. Lądowanie z rezerwą paliwa mniejszą niż ostateczna. Przyczyną i czynnikami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia było pogorszenie warunków atmosferycznych na dużym obszarze w krótkim czasie, duże natężenie ruchu lotniczego w rejonie planowanych lotnisk docelowego i zapasowych, nieudane lądowanie na pierwszym lotnisku zapasowym. Uchwała 0484/2020

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony