Przejdź do treści
ATR-72 należący do linii Finnair, fot. yle fi
Źródło artykułu

Finnair zawiesił loty na lotnisko w Tartu z powodu zakłóceń GPS

25 kwietnia 2024 r., ATR-72 linii Finnair wykonujący rejs AY1045 z Helsinek (EFHK) do Tartu w Estonii (EETU) nie mógł wylądować na lotnisku docelowym z powodu zakłóceń GPS.  

„Nasi piloci doskonale zdają sobie sprawę z zakłóceń GPS, a systemy pokładowe szybko je wykrywają. Samoloty korzystają z wielu źródeł do obliczania swojej pozycji, co pozwala na utrzymanie wielogodzinnej dokładności nawigacji nawet wtedy, gdy GPS nie działa. Większość lotnisk jest wyposażonych w standardowe urządzenia nawigacyjne umożliwiające podejścia bez GPS, ale Tartu jest jednym z niewielu, gdzie procedury wymagają sygnału GPS i dlatego lądowanie nie powiodło się” – powiedział rzecznik Finnaira. 

Lot nie został przekierowany do Tallina tylko zawrócił do Helsinek, ponieważ o tej porze w stolicy Estonii przewoźnik nie był w stanie zapewnić zakwaterowania ani transportu naziemnego dla swoich pasażerów. Lotte-Triin Narusk, kierownik ds. komunikacji w Estońskich Służbach Żeglugi Powietrznej (Lennuliiklusteeninduse AS), powiedziała, że w ostatnim czasie liczba przypadków zakłócania GPS wzrosła i ma wpływ na procedury ruchu lotniczego. 

„Na lotnisku w Tartu samoloty mogą lądować głównie przy użyciu procedur opartych na GPS, a przy dobrej pogodzie możliwe jest wykonanie podejścia z widocznością”, podkreślała.

Zakłócanie GPS ma miejsce od końca 2022 r. i powszechnie uważa się, że za ten proceder odpowiedzialna jest Rosja. Jednak Aet Härmaorg, kierownik komunikacji na lotnisku w Tallinie, które zarządza również lotniskiem w Tartu, powiedział, że sygnał GPS odbierany przez samolot Finnair został zakłócony podczas lotu, a nie podczas lądowania. 

Finnair podjął decyzję o wstrzymaniu lotów do Tartu od 29 kwietnia do 1 czerwca, aby w tym czasie można było opracować metody podejścia, które umożliwią bezpieczną i płynną realizację lotów bez wykorzystywania sygnału GPS. RWY 26 lotniska EETU wyposażona jest w system ILS.


Czytaj również:
Sprawa dość poważna i coraz częściej powtarzająca się: Załogi tracą integralność danych GNSS. Wygląda to na inteligentny Spoofing 
Wyniki ankiety: Zakłócenia systemu GNSS występowały co potwierdzają raporty załóg 
Raportowanie zakłóceń sygnału GPS w ramach systemu zgłaszania zdarzeń lotniczych w ECCAIRS 
Zakłócenia GNSS z wpływem na pojemność przestrzeni powietrznej - aktualizacja 
Biuletyn EASA: Awarie i zakłócenia w globalnym systemie nawigacji satelitarnej 
Współpraca EASA z IATA w celu przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa lotniczego wynikającym z fałszowania i zakłócania GNSS

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony