Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lot z banerem podczas manifestacji nad Warszawą – stanowisko ULC

Niniejszym publikujemy stanowisko Urzędu Lotnictwa Cywilnego odnośnie przelotu 4 czerwca 2023 r. nad Warszawą samolotu PZL 101 Gawron z podczepionym banerem. Tego dnia w stolicy odbywała się manifestacja sympatyków opozycji. Jej data pokrywała się z rocznicą pierwszych wolnych demokratycznych wyborów po upadku komunizmu w Polsce.

Lot PZL 101 Gawron nad uczestnikami zgromadzenia wzbudził spore kontrowersje w środowisku lotniczym, więc postanowiliśmy zapytać ULC o podstawy prawne do wykonania takiej operacji. Poniżej pełna treść odpowiedzi wystosowana przez dział prasowy Urzędu:

"Zgłoszenie/zezwolenie Prezesa ULC jest wymagane tylko wtedy, jeśli lot samolotem holującym baner ma charakter zarobkowy. W przypadku wykonania lotu niezarobkowego, czyli takiego, w którym osoba prywatna wynajmuje samolot i wykonuje lot, nie czerpiąc z tego tytułu korzyści majątkowych, nie jest ono wymagane. Aktualnie ULC analizuje, czy lot PZL 101 Gawron w dniu 4 czerwca 2023 r. wymagał zgłoszenia/zezwolenia Prezesa ULC.

Jednocześnie Urząd poinformował, że zgodnie z przepisami1 posiadaczowi licencji pilota z uprawnieniami do pilotowania samolotów lub motoszybowców turystycznych wolno holować szybowce lub banery tylko w przypadku posiadania odpowiednich uprawnień do holowania szybowców lub holowania banerów. Aktualnie weryfikowane jest, czy pilot samolotu PZL 101 Gawron o numerach SP-CEE miał takie uprawnienia."


Przypisy:

1Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 FCL.805 Uprawnienia do holowania szybowców i holowania banerów.
 

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony