W piątek w Warszawie „Noc w Instytucie Lotnictwa”
Kilkadziesiąt cywilnych i wojskowych statków powietrznych, blisko 100 wystawców z branży lotniczej, kosmicznej, dronowej oraz inżynierskiej, liczne pokazy, symulatory lotów, a nawet zwierzęta pracujące na lotniskach – to atrakcje 12. „Nocy w Instytucie Lotnictwa”, która odbędzie się w piątek 6 października.
„Noc w Instytucie Lotnictwa” to największa w Polsce nocna impreza edukacyjna, której celem jest popularyzacja sektora lotniczego i kosmicznego w Polsce oraz promocja zawodów inżynierskich.
W tym roku odwiedzający mogą liczyć na wiele lotniczych nowości. Po raz pierwszy na imprezie pojawią się: RWD-8, Zlin 242L, Diamond DA-42, M-346 Bielik, samoloty Gogetair czy śmigłowiec PZL SW-4 Puszczyk. Nowością będzie także wystawa statyczna bezzałogowego statku powietrznego HAASTA, opracowanego wspólnie przez Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa oraz firmę Eurotech.
Znanymi z poprzednich edycji, ale równie ciekawymi obiektami będą m.in.: Short SC-7 Skyvan, BushCat, Aviat A-1 Husky, Tecnam P2006T, samoloty Extra-330SC, Extra-300L, dwa AT-3 oraz wiatrakowiec Tercel. Nie zabraknie także wojskowych maszyn, samolotów C-295M CASA, M-28B Bryza czy śmigłowców Mi-8 i W-3WA SAR Sokół. W strefie śmigłowcowej na gości czekać także będą: Bölkow Bo 105, dwa Robinsony 44 czy Eurocopter EC135 z Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Wystawę uzupełnią także polskie konstrukcje i samoloty historyczne: PZL-104 Wilga, PZL-130 Orlik, PZL M-18 Dromader i An-2, DHC-1 Chipmunk i T-6 Harvard 4M oraz SB-Lim i Lim-2. Zabytkowe samoloty będzie można oglądać także poza wyznaczoną strefą samolotową, na całym terenie Instytutu. Dla zwiedzających przygotowano m.in. PZL TS-11 „Iskrę”, PZL I-22 „Irydę”, PZL TS-8 „Biesa”, Lim-5, PZL-104 „Wilgę” czy śmigłowiec Mi-2.
Organizatorzy imprezy planują także liczne pokazy, a wśród nich odpalanie silników lotniczych, wirtualne akrobacje samolotowe czy stawianie balonu.
Odwiedzający będą mogli spróbować swoich sił w pilotażu na symulatorach lotu, w tym na szybowcach, samolotach (F-35, F-16), helikopterach, modelach RC. Dostępne będą także żyroskopy, czyli symulatory przeciążeń obecnych w pracy pilota.
Poza maszynami latającymi będzie można zapoznać się z innymi sprzętami wykorzystywanymi na lotniskach. Gościom udostępniony zostanie wóz bojowy straży pożarnej, wóz utrzymania powierzchni czy samochód „Follow me” z lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
W tym roku na Nocy obecne będą także zwierzęta pracujące na lotniskach, czyli psy i sokoły. Są one zaliczane do tzw. biologicznej ochrony obiektów.
Po raz pierwszy na wydarzenie zawita firma Boeing, która przygotowała dla gości grę terenową, symulator z miejscem do nauki oraz wystawę małych części lotniczych.
Przez cały czas trwania imprezy otwarte dla zwiedzających będą laboratoria Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, w tym największy tunel aerodynamiczny w Europie Środkowo-Wschodniej. Do odwiedzin zapraszają Centrum Technologii Kosmicznych, Centrum Technologii Bezzałogowych, Centrum Technologii Lotniczych, Centrum Technologii Kompozytowych oraz Centrum Badań Materiałów i Konstrukcji.
Poza tym nie zabraknie, jak co roku, spotkań z pilotami, naukowcami i inżynierami. Szczegółowy harmonogram wykładów i spotkań można obejrzeć na stronie organizatora: www.nocwinstytucielotnictwa.pl/atrakcje.
Organizatorzy przypominają także, że w tym roku, po raz pierwszy, wprowadzili obowiązkową, bezpłatną rejestrację dla wszystkich gości. Formularz rejestracyjny znajduje się na oficjalnej stronie imprezy: www.nocwinstytucielotnictwa.pl, a ze szczegółami procesu rejestracji można zapoznać się tutaj: https://ilot.lukasiewicz.gov.pl/rejestracja-12-noc-w-instytucie-lotnictwa/.
12. „Noc w Instytucie Lotnictwa” odbędzie się w piątek, 6 października, w godzinach 17:00-23:00 w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa (al. Krakowska 110/114 w Warszawie).
Serwis Nauka w Polsce objął wydarzenie patronatem medialnym.
Więcej informacji na stronach: www.nocwinstytucielotnictwa.pl/start/ oraz www.facebook.com/nocwinstytucielotnictwa/
Komentarze