Umowa PAŻP z Głównym Geodetą Kraju

GPS - Polska

Podpisano umowę PAŻP z Głównym Geodetą Kraju - prezesem Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, umożliwiającą PAŻP nieodpłatne wykorzystanie geodezyjnej sieci stacji referencyjnych ASG-EUPOS do monitorowania stanu systemu GPS. To wielki krok na drodze do udostępnienia sygnału GPS, jako sensora w żegludze powietrznej. O tym dlaczego, czytaj w przygotowanym przez redakcję portalu artykule Nawigacja satelitarna w Polsce… już blisko?

Dane o stanie sygnału GPS będą gromadzone i utrzymywane przez cztery tygodnie. Umową obowiązywać będzie przez rok i przewiduje, że Główny Urząd Geodezji i Kartografii będzie:

• prowadzić rejestrację danych z satelitów GPS;
• przechowywać na serwerach systemu ASG-EUPOS zarejestrowane dane przez okres przynajmniej  czterech tygodni od dnia ich zarejestrowania;
• udostępniać zarejestrowane dane na żądanie PAŻP przez okres, co najmniej czterech tygodni;
• udostępnianić PAŻP informacje o aktualnej dostępności obserwacji ze stacji referencyjnych systemu  ASG - EUPOS w ustalonych odstępach czasu.

Ponadto Główny Geodeta Kraju zapewni PAŻP dostęp do danych obserwacyjnych GNSS ze stacji referencyjnych systemu ASG-EUPOS

- Dostępność powyższych danych jest jednym z warunków udostępnienia sygnału GPS, jako sensora w nawigacji - podkreślił Krzysztof Banaszek prezes PAŻP

- Polska Agencja Żeglugi Powietrznej staje się kolejnym instytucjonalnym użytkownikiem systemu ASG-EUPOS, budowanego pierwotnie dla przedsiębiorców – zaznaczyła Jolanta Orlińska - Główny Geodeta Kraju.

Zgodnie z zaleceniem Załącznika 10 ICAO Kraj, który zatwierdził operacje oparte o GNSS powinien zapewnić, że dane odpowiednie dla tych operacji będą rejestrowane. Dane te są głównie przeznaczone do wykorzystania w badaniach wypadków i incydentów lotniczych. Mogą być także wykorzystywane w okresowych potwierdzeniach, że dokładność, wiarygodność, ciągłość i dostępność sygnału są utrzymywane w granicach wymaganych dla zaaprobowanych operacji. PAŻP planuje wykorzystanie systemu GPS wspartego przez pokładowy system ABAS, jako sensora nawigacyjnego do wsparcia operacji PRNAV w TMA Warszawa. 


Polska Agencja Żeglugi Powietrznej została powołana 1 kwietnia 2007 roku na mocy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. z dnia 29 grudnia 2006 r.) Jej zadaniem jest zarządzanie przestrzenią powietrzną poprzez zapewnienie bezpiecznego, płynnego i efektywnego ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. W 2011 roku PAŻP obsłużyła około 640 tysięcy operacji lotniczych. Temu historycznemu rekordowi liczby operacji lotniczych towarzyszył także inny rekord, rekordowa jakość usług mierzona punktualnością! Tylko 0, 7 minuty opóźnienia na lot.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus

Komentarze

Szkoda gadać, nie będzie postępu w PAŻP. Fachowców wycina. Coraz więcej miernich ale wiernych. Odpuśćmy sobie te gadanie. Przyszły czasy w których praca, postęp, kreatywność nie jest w cenie. Ważne są słupki, propaganda, "performance" do pochwalenia sie w ministerstwie i na forum międzynarodowym. Niemiec, Francuz, Hiszpan, Anglik ma to gdzieś, a Polak ? Polak bedzie się wykazywał niszcząc to co polskie, narodowe. Głupota, głupota, głupta.

Szalony Żółwiu zwolnij :-))) Ale ile jeszcze takich milowych kroków przed Tobą? Kurcze dogonimy Mozambik! Dobrze że zatrudnianie rodziny nie zajmuje w tym przybytku 100%, ale jest ten procent aby coś sensownego zrobić chociaż raz do roku, coby się na konferencjach pokazać.

Ciekawe te 0,7 min opóźnień na lot w 2011r. Nowy system kontroli Pegasus 21 nie wszedł na wyposażenie kontrolerów a więc to nie ta przyczyna. Zmian w strukturach przestrzeni też niewiele, no to też nie ta. W procedurach też brak zmian. Kasa? Kontroler obszaru zarabiał średni 15000 pln w 2010 a w 2011 35000pln podstawa czyli do rączki ok. 50000pln. Aaaaaaaa. Jak niewiele potrzeba aby poprawić jakość pracy, prawda?

To jakieś czary mary płace rosną a w zestawieniach koszty PAŻP spadają, efektywność rośnie .....
Tylko powielać i opisać może będzie Nobel z ekonomii

Płace rosną 10% załogi. Koszty maleją bo 100% zabrano premie, 80% nagrody, wyhamowano podnoszenie kwalifikacji (wydatki na szkolenia , udział w grupach roboczych) itp. jedni mają wynagrodzenie 50000 pln inni po 3500pln. I nie o to chodzi tak naprawde. Koszty powinny rosnąć bo to kasa dla POLAKÓW płacona przez Chińczyków, Francuzów, Rosjan. Ten sam Polak jak ma kase to kupuje i napędza gospodarkę , naszą polską. Rostowski obcioł wzrost wynagrodzeń w PAZP w 2012r . Zero patriotyzmu . Przez to bije w Polaka a daje chińczykowi.

Oj tam, oj tam niech se zarabiają jak aeroflot chce płacić. Tylko po ca ta propaganda sukcesu. Pewnie się nowy minister nabiera. Nie zna czasów komuny, za młody, to i nie zna stosowanych myków propagandowych.

Cytat z artykułu z kwietnia 2011 r.
"PAŻP planuje złożenie wniosku do ULC w przeciągu najbliższych dwóch miesięcy, po zebraniu całości dokumentacji."

Teraz mamy koniec grudnia 2011 czy mamy jakieś dane czy w ULC są one i jeśli tak to co się dzieje?

W ULC nic nie ma. Czekamy.

Brawo PAŻP to sukces, że się udało podpisać umowę. Trwało to dość długo , bo ponad rok, ale zawsze to do przodu. Tempo iście zawrotne jak na waszego prezesa, który nad problemem GNSS pracuje już ponad 10lat i dlatego jesteśmy te 10 lat za innymi.

Niby prawda, ale teraz to procedur GNSS będzie jak grzybów po deszczu. :-). Prawda Panie Prezesie? :-)