Szef MSWiA skoordynuje działania lotnictwa publicznego
Na stronach rządowych ukazał się projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z uregulowaniem funkcjonowania lotnictwa służb porządku publicznego. Nadzór i koordynację nad nim przejmie szef MSWiA.
Proponowane rozwiązania mają zapewnić ministrowi spraw wewnętrznych i administracji narzędzia nadzorcze "do wyzwań, jakie stawiane są przed lotnictwem służb porządku publicznego". Jednocześnie określą "obszar odpowiedzialności komendantów głównych poszczególnych służb w zakresie organizacji i funkcjonowania lotnictwa tych formacji".
Projekt zakłada zmianę przepisów głównie ustawy o policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy Prawo lotnicze i ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
W ramach policji proponuje się wyodrębnienie służby lotniczej – Lotnictwa Policji. Nadzór nad nim sprawować będzie komendant główny policji. Określone zostaną zadania tego lotnictwa, status członka personelu lotniczego, kwestia uzyskiwania licencji, przeprowadzania egzaminu sprawdzającego kwalifikacje lotnicze i Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej Lotnictwa Policji.
W odniesieniu do Straży Granicznej proponuje się określenie, że jej komendant główny sprawuje nadzór nad Lotnictwem Straży Granicznej.
Zdaniem autorów noweli, "niezbędne jest również wskazanie przepisów międzynarodowych, które będą miały zastosowanie do Lotnictwa Straży Granicznej".
W przypadku braku możliwości stosowania przepisów międzynarodowych do Lotnictwa Straży Granicznej, zastosowanie będą miały przepisy ustawy o Straży Granicznej, które szczegółowo zostaną określone w regulacji.
Wskazano, że w przypadku Straży Granicznej "zakres propozycji uregulowań wynika z dążenia formacji do utrzymania rozwiązań funkcjonujących w Prawie lotniczym, które obecnie mają zastosowanie w odniesieniu do nadzoru sprawowanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na podstawie porozumienia zawartego w dniu 20 grudnia 2013 r. pomiędzy Ministrem Spraw Wewnętrznych a Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie współpracy przy realizacji nadzoru nad lotnictwem służb porządku publicznego".
Dotyczy to w szczególności eksploatacji statków powietrznych, zdatności do lotu i szkolenia do licencji dla personelu lotniczego.
Podano, że w odróżnieniu od Policji, obecnie personel Lotnictwa Straży Granicznej ma uprawnienia wydawane przez państwowy nadzór lotniczy zgodnie z przepisami lotnictwa cywilnego.
"Tym samym nie ma uzasadnienia do wyłączenia Lotnictwa Straży Granicznej z nadzoru prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, gdyż wyłączy to możliwości podtrzymywania i przedłużania uprawnień lotniczych, co doprowadzi do ich utraty" – zaznaczono.
Ponadto, posiadane uprawnienia umożliwiają personelowi realizację zadań przy wykorzystaniu statków powietrznych w przestrzeni międzynarodowej.
Podkreślono, że w przypadku policji nadzorem Urzędu Lotnictwa Cywilnego objęty jest tylko personel techniczny i działalność związana z procesami obsługi technicznej eksploatowanych statków powietrznych, "natomiast działalność lotniczą oraz szkolenie i licencjonowanie personelu lotniczego regulują przepisy wewnętrzne, tj. zarządzenie nr 40 Komendanta Głównego Policji z dnia 4 kwietnia 2018 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji".
Zdaniem autorów nowelizacji zapewnienie spójności systemowej i formalnych podstaw do funkcjonowania lotnictwa w policji i Straży Granicznej oraz "precyzyjne określenie zasad nadzoru nad lotnictwem służb porządku publicznego pozwoli na rozwój oraz odpowiednie inwestycje w zakresie lotnictwa służb porządku publicznego oraz wpłynie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa wykonywanych zadań przez członków personelu lotniczego".
Zgodnie z dokumentem komendant główny policji i komendant główny Straży Granicznej będą prowadzić odrębnie dla każdej ze służb rejestry lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego, a zarządzenia w sprawie sposobu ich prowadzenia będą uzgadniane z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
Komentarze