Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zderzenie pasażerskiego CRJ-700 z helikopterem Black Hawk w Waszyngtonie - aktualizacja

Należący do American Airlines Bombardier CRJ-700 (znaki rejestracyjne N709PS), który wykonywał lot AA5342 z Witchita (ICT) do Waszyngtonu (DCA), zderzył się z wojskowym helikopterem Black Hawk na końcowym podejściu do pasa 33 lotniska w Waszyngtonie.

Następnie samolot pasażerski spadł do rzeki Potomak, która przepływa przez Waszyngton, poinformował miejscowy Departament Straży Pożarnej i Ratownictwa Medycznego. Podróżowało nim 60 pasażerów i czterech członków załogi, a na pokładzie wojskowego helikoptera znajdowało się trzech żołnierzy armii USA. 

Woda w Potomacu ma temperaturę około 2 stopni Celsjusza i szanse na przeżycie przebywających w niej osób są niewielkie. Szef waszyngtońskiej straży pożarnej John Donnelly powiedział, że poszukiwanie ofiar zajmie prawdopodobnie kilka dni. Także i on zwracał jednak uwagę na trudne warunki pogodowe, a także na niską temperaturę i przejrzystość wody, której głębokość sięga 2,5 metra.

Jak poinformowała Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA), do zderzenia doszło o 01.47 UTC (20.47 czasu lokalnego, 02.47 czasu polskiego).

https://www.flightradar24.com/data/flights/aa5342#38ecc36f

Śmigłowiec Black Hawk, który wystartował z pobliskiej bazy Fort Belvoir w Alexandrii w stanie Wirginia, miał odbywać rutynową misję szkoleniową. Wśród członków załogi nie było starszych rangą wojskowych ani VIP-ów. Nowy szef Pentagonu Pete Hegseth poinformował o wszczęciu dochodzenia w sprawie.

12. Batalion Lotniczy, stacjonujący w Fort Belvoir, zapewnia transport śmigłowcem i „techniczne wsparcie ratownicze” dla National Capital Region.  

 


30 JAN, 1000 UTC: MSZ: brak informacji o Polakach poszkodowanych w katastrofie lotniczej w Waszyngtonie

Na razie nie mamy informacji o Polakach, którzy mogliby zostać poszkodowani w katastrofie lotniczej w Waszyngtonie w USA; trwa akcja ratunkowa i monitorujemy sytuację - przekazał PAP rzecznik resortu spraw zagranicznych Paweł Wroński.


30 JAN, 1000 UTC: Katastrofa lotnicza pod Waszyngtonem - na pokładzie utytułowani łyżwiarze figurowi 

Na pokładzie samolotu, który rozbił się w pobliżu Waszyngtonu, znajdowali się mistrzowie świata w łyżwiarstwie figurowym z 1994 roku, Jewgienija Szyszkowa i Wadim Naumow, poinformowała agencja RIA Novosti. Oboje reprezentowali Związek Radziecki oraz Rosję w rywalizacji par sportowych.

Z kolei amerykański łyżwiarz figurowy John Maravilla poinformował agencję, że na pokładzie znajdowało się co najmniej 14 sportowców, nie licząc trenerów i krewnych. Agent sportowy Ari Zakaryan wyjaśnił, że na pokładzie samolotu znajdowali się łyżwiarze figurowi i byli trenerzy Rosji.

Oprócz złotego medalu, Szyszkowa i Naumow zdobyli srebro (1995) i brąz (1993) w mistrzostwach świata. Łyżwiarze są srebrnymi (1994) i czterokrotnymi brązowymi medalistami mistrzostw Europy (1991-1993, 1995).

Do katastrofy lotniczej doszło w czwartek wieczorem w pobliżu międzynarodowego lotniska im. Ronalda Reagana i spadł do Potomaku. Zderzyły się samolot Bombardier CRJ700 i wojskowy śmigłowiec Black Hawk.

Według doniesień medialnych, z rzeki Potomak w pobliżu Waszyngtonu wyłowiono ciała 19 ofiar, jednak ratownicy nie odnaleźli jeszcze nikogo ocalałego. Na pokładzie samolotu znajdowały się 64 osoby. Statek rozpadł się na dwie części, a jego szczątki zostały rozrzucone po wodzie. W rzece znajduje się także helikopter, który prawdopodobnie odbywał lot szkoleniowy. Na jego pokładzie znajdowało się trzech żołnierzy, ale nie było wśród nich żadnego starszego stopniem personelu dowódczego.

Komentując incydent, prezydent USA Donald Trump stwierdził, że załoga helikoptera powinna była zmienić kurs, a tragedii można było uniknąć. Zastanawiał się, dlaczego wojsko nie zauważyło i nie uniknęło kolizji z samolotem pasażerskim zbliżającym się do lądowania w bezchmurną noc.

Źródło FBI poinformowało stację NBC, że w katastrofie samolotu nie brały udziału organizacje przestępcze i terrorystyczne.


Wizualizacja miejsca katastrofy CRJ-700 linii American Airlines

METAR KDCA 300052Z 29015G25KT 10SM CLR 11/M07 A2987 RMK AO2 SLP114 T01061072=
METAR KDCA 292352Z 28010G18KT 10SM CLR 11/M07 A2982 RMK AO2 SLP098 T01111067 10178 20106 51046=
METAR KDCA 292252Z 31011G23KT 10SM FEW050 12/M07 A2978 RMK AO2 PK WND 32026/2228 SLP084 T01171067=
METAR KDCA 292152Z 31013G26KT 10SM FEW050 13/M06 A2973 RMK AO2 PK WND 29035/2103 SLP068 T01281061=

01/748 NOTAMR 
Q) KZDC/QFALC/IV/NBO/A/000/999/3851N07702W005 
A) KDCA 
B) 2501300303 
C) 2501311000
E) AP CLSD

Zobrazowanie ekranu ATC chwilę przed katastrofą

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony