Przejdź do treści
Źródło artykułu

Strefa śmierci? Z jakim zakresem nalotu pilot GA jest najbardziej narażony na wypadek? raport FAA

Czy istnieje zależność pomiędzy wysokością nalotu pilotów GA, a potencjalnym zagrożeniem wystąpienia wypadku? Na jakim etapie kariery lotniczej piloci lotnictwa ogólnego są bardziej na nie narażeni, a precyzując temat, czy możemy przewidzieć wskaźnik wypadkowości, biorąc pod uwagę całkowitą liczbę godzin nalotu pilota (TFH – Total Flying Hours)?

Wnioski na ten temat znalazły się w dokumencie, który kilka lat temu Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) opublikowała na swoich łamach. Raport zatytułowany „Predicting Accident Rates From General Aviation Pilot Total Flight Hours” został opracowany przez Williama R. Knechta, pracownika Civil Aerospace Medical Institute FAA z Oklahoma City. Wyniki przeprowadzonych analiz wyjaśniają zależność pomiędzy doświadczeniem pilota lotnictwa ogólnego i potencjalnym zagrożeniem wypadkiem.

W swojej książce z 2001 r., The Killing Zone, Paul Craig przedstawił dowody, że śmiertelność pilotów lotnictwa ogólnego (GA) związana jest z posiadanym doświadczeniem lotniczym, czyli całkowitą liczbą godzin nalotu, która jest używana do oszacowania ekspozycji na ryzyko. Badacze często nieświadomie zakładali zależność liniową między TFH, a częstotliwością i/lub wskaźnikiem wypadków.

Pojawiają się jednak dowody, że takie relacje są w rzeczywistości nieliniowe. Czy zatem istnieje zakres TFH, w którym piloci GA są najbardziej narażeni na wypadki? Mówiąc szerzej, czy możemy przewidzieć wskaźniki wypadkowości pilotów, biorąc pod uwagę ich nalot?

W odniesieniu do danych FAA, niektóre modele pokazują, że zakres stosunkowo wysokiego ryzyka może być znacznie szerszy niż początkowo sądzono i jego szczyt może przypadać na 800 godzin nalotu całkowitego.

Wcześniej przedstawiano dowody, że ofiary śmiertelne wśród pilotów GA najczęściej występują w przedziale nalotu 50-350 h, w związku z czym powstała hipoteza, że lotnicy są wtedy najbardziej narażeni na ryzyko ze względu na zbytnią pewność siebie w kwestii opanowania latania samolotem, łącznie z brakiem rzeczywistego doświadczenia i umiejętności radzenia sobie z rzadkimi przypadkami.

Obliczenie prawdopodobieństwa wypadku to kluczowy krok w analizie ryzyka. 

Zapraszamy do lektury tego ciekawego i niosącego edukacyjną wartość dokumentu. Został on opracowany w 2015 r., ale wnioski z niego płynące są wciąż aktualne. Raport “Predicting Accident Rates From General Aviation Pilot Total Flight Hours” jest dostępny tutaj (LINK) Całość obejmuje 18 stron w jęz. angielskim.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony