Ograniczenia przestrzeni powietrznej w związku z Paradą Lotniczą w dniu 15 sierpnia 2025 r.
15 sierpnia 2025 r. przypada Święto Wojska Polskiego, którego zwieńczeniem jest defilada i Parada Lotnicza zaplanowana tradycyjnie wzdłuż Wisły w Warszawie. W związku z powyższym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej opublikowała AIRAC SUP 97/25 (ENR 5) informujący o strefach czasowo wydzielonych na treningi i sam pokaz.
Tegoroczna defilada z okazji Święta Wojska Polskiego jest organizowana pod hasłem „Dziękujemy za Waszą służbę”. 15 sierpnia na pewno zobaczymy jednostki 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, m.in. sześć samolotów śmigłowych PZL-130 Orlik oraz samolot M-28B, czyli zmodyfikowaną wersję pasażersko-transportowego An-28. Z pokładu tej maszyny mają desantować się skoczkowie spadochronowi. Silną reprezentację będzie miała Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, która wystawi kilka śmigłowców i samolotów; w tym śmigłowiec wielozadaniowy AW101 w wersji ZOP/SAR, służący do zwalczania okrętów podwodnych i prowadzenia operacji poszukiwawczo-ratowniczych. BLMW będą także reprezentować: śmigłowiec ratowniczy W-3 i wielozadaniowy Mi-14 oraz samoloty M-28 (patrolowo-rozpoznawczy) i SAAB 340B AEW-300 (jednostka wczesnego ostrzegania).
Prawdziwą gratką dla fanów wiropłatów będzie przelot trzech śmigłowców Apache AH-64D, które zostały niedawno przyjęte w ramach umowy leasingowej do 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych. Nad Wisłostradą pojawi się też wielozadaniowy Mi-17 oraz dwa Black Hawki S-70i, z których w Siłach Zbrojnych RP korzysta Zespół Lotniczy Jednostki Wojskowej GROM. Oprócz nich widzom zaprezentują się dwa AW149, śmigłowce przeznaczone do zadań transportowych, wsparcia pola walki i ratownictwa.
Niezapomniane widowisko zapewnią piloci 1, 2 i 4 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. W paradzie lotniczej wezmą udział cztery myśliwce FA-50, czyli południowokoreańskie lekkie dwuosobowe samoloty bojowe, sześć M-346 (dwumiejscowy odrzutowiec przeznaczony do zaawansowanego szkolenia pilotów bojowych) oraz osiem kultowych myśliwców F-16. Co znamienne, dwa z nich pojawią się na niebie w asyście dwóch sojuszniczych F-35.
W paradzie lotniczej wezmą również udział majestatyczne kolosy z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, czyli Hercules C-130 i dwa samoloty CASA C-295. Święto Wojska Polskiego uświetni obecność australijskiego samolotu wczesnego ostrzegania E-7A Wedgetail, który od niedawna stacjonuje w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Przez najbliższych kilka tygodni będzie wspierał działania NATO w ochronie przestrzeni powietrznej oraz koordynacji operacji lotniczych na wschodniej flance Sojuszu. W paradę lotniczą mają być też zaangażowane bezzałogowe statki powietrzne, w tym Bayraktar TB2 i MQ-9.
TERMINY i CZAS (UTC)
07 - 14 AUG 2025: treningi do pokazów,
15 AUG 2025: pokaz lotniczy.
Planowane terminy aktywności stref:
EPTS481 - 482
07 - 14 AUG 2025: treningi do pokazów.
15 AUG 2025: pokaz lotniczy.
EPTR583 - 587
11 - 14 AUG 2025: przelot liderów ugrupowań w ramach treningu, czas: ok. 30 minut.
15 AUG 2025: pokaz lotniczy, czas: ok. 30 minut.
Zgodnie z Planem Użytkowania Przestrzeni Powietrznej.
STREFY CZASOWO WYDZIELONE
Strefy czasowo wydzielone na potrzeby treningów i pokazu lotniczego. Loty w strefach mogą wykonywać tylko statki powietrzne biorące udział w treningach i pokazie lotniczym. W czasie aktywności stref - przestrzeń niesklasyfikowana.
EPTS481
Granice poziome:
1. 52 41 11 N 021 12 44 E
2. 52 49 55 N 022 17 54 E
3. 52 48 18 N 022 42 20 E
4. 52 00 30 N 023 02 32 E
5. 51 56 01 N 022 22 51 E
6. 52 03 56 N 022 00 31 E
7. 52 03 40 N 021 37 46 E
8. 52 07 00 N 021 32 41 E
9. 52 10 59 N 021 27 39 E
10. 52 17 00 N 021 26 15 E
11. 52 20 01 N 021 23 36 E
12. 52 26 11 N 021 19 37 E
1. 52 41 11 N 021 12 44 E
Granice pionowe:
Dolna granica: GND
Górna granica: 6500 ft AMSL
Uwaga: Z wyłączeniem aktywnego MCTR i MTMA MIŃSK MAZOWIECKI.
EPTS482
Granice poziome:
1. 52 41 11 N 021 12 44 E
2. 52 41 55 N 020 59 23 E
3. 52 53 59 N 021 14 11 E
4. 53 28 58 N 021 58 14 E
5. 53 28 08 N 022 30 57 E
6. 52 49 55 N 022 17 54 E
Granice pionowe:
Dolna granica: 3500 ft AMSL
Górna granica: FL 95
STREFY CZASOWO REZERWOWANE
Strefy czasowo rezerwowane na potrzeby treningów i pokazu lotniczego. Wlot do stref możliwy jest wyłącznie po uzgodnieniu z kierującym lotami. W czasie aktywności stref - przestrzeń niesklasyfikowana.
EPTR583
Granice poziome:
1. 52 53 59 N 021 14 11 E
2. 52 56 31 N 020 05 43 E
3. 52 35 18 N 020 39 16 E
4. 52 41 55 N 020 59 26 E
1. 52 53 59 N 021 14 11 E
Granice pionowe:
Dolna granica: 3500 ft AMSL
Górna granica: FL 95
EPTR584
Granice poziome:
1. 52 24 30 N 020 42 30 E
2. 52 35 18 N 020 39 16 E
3. 52 41 55 N 020 59 26 E
4. 52 41 11 N 021 12 44 E
5. 52 27 50 N 021 18 53 E
1. 52 24 30 N 020 42 30 E
Granice pionowe:
Dolna granica: GND
Górna granica: 5000 ft AMSL
EPTR585
Granice poziome:
1. 52 15 48 N 020 53 40 E
2. 52 24 30 N 020 42 30 E
3. 52 27 50 N 021 18 53 E
4. 52 26 11 N 021 19 37 E
5. 52 20 01 N 021 23 36 E
6. 52 15 08 N 021 00 53 E
7. 52 15 30 N 020 57 30 E
8. 52 15 38 N 020 57 05 E
9. 52 15 48 N 020 55 56 E
1. 52 15 48 N 020 53 40 E
Granice pionowe:
Dolna granica: GND
Górna granica: 5000 ft AMSL
EPTR586
Granice poziome:
1. 52 15 28 N 020 57 49 E
2. 52 14 34 N 020 58 34 E
3. 52 06 08 N 021 09 32 E
4. 52 01 32 N 021 15 39 E
5. 52 03 01 N 021 16 46 E
6. 52 07 55 N 021 10 37 E
7. 52 11 03 N 021 06 13 E
8. 52 15 08 N 021 00 53 E
1. 52 15 28 N 020 57 49 E
Granice pionowe:
Dolna granica: GND
Górna granica: 5000 ft AMSL
EPTR587
Granice poziome:
1. 52 15 08 N 021 00 53 E
2. 52 20 01 N 021 23 36 E
3. 52 17 00 N 021 26 15 E
4. 52 10 59 N 021 27 39 E
5. 52 07 00 N 021 32 41 E
6. 52 03 40 N 021 37 46 E
7. 51 55 05 N 021 36 00 E
8. 52 01 32 N 021 15 39 E
9. 52 03 01 N 021 16 46 E
10. 52 07 57 N 021 10 36 E
11. 52 11 03 N 021 06 13 E
1. 52 15 08 N 021 00 53 E
Granice pionowe:
Dolna granica: GND
Górna granica: FL 95
W trakcie treningów i pokazu lotniczego planowane jest wykorzystanie stref EPTS2A, B, C, D, E, F i EPTR4A, B.
ORGANIZACJA RUCHU LOTNICZEGO
Strefy EPTR i EPTS wydzielone są z przestrzeni odpowiedzialności: APP WARSZAWA, TWR EPWA, TWR EPMO oraz FIS WARSZAWA. Strefy EPTR i EPTS podlegają procedurze zamawiania i aktywacji zgodnie z AIP Polska ENR 5.2.1 pkt 8, 9.1 i 9.2 przez MIL ARO EPMM.
Załogi statków powietrznych wykonujące loty w strefach EPTR/EPTS z prędkością większą niż 250 kt IAS będą utrzymywały odległość 500 ft od górnych granic stref oraz 2,5 NM bufora poziomego wewnątrz stref.
Loty w strefach EPTR/EPTS statków powietrznych z prędkością nie większą niż 250 kt IAS powinny być wykonywane przez użytkownika zgodnie z przepisami dla lotów VFR z prędkościami zapewniającymi możliwość zauważenia innego ruchu lub przeszkody w czasie wystarczającym aby uniknąć kolizji z ruchem poza strefą. Operacje lotnicze należy wykonywać z dala od przydzielonych granic strefy, bez ich naruszania.
Ograniczenia w ruchu lotniczym na lotnisku EPWA, EPMO oraz niedostępne trasy VFR do/z lotniska EPWA, EPMO i EPBC będą opublikowane w NOTAM.
Strefy EPTR/EPTS posiadają priorytet w stosunku do cywilnych struktur przestrzeni zarządzanych przez AMC Polska, o ile nie zostanie to określone inaczej w odpowiednich NOTAM/AIP SUP. Priorytet względem struktur wojskowych określi strona wojskowa podczas składania zamówienia w AMC Polska.
Wykonanie przelotu w granicach administracyjnych miast powyżej 25000 mieszkańców lub w strefach typu P, R jest możliwe po wcześniejszym otrzymaniu przez PAŻP odpowiednich zgód.
INFORMACJE DODATKOWE
Szczegółowe informacje dotyczące rzeczywistego czasu aktywności stref będą dostępne w AMC Polska (ASM-3), tel.: +48-22-574-5733 – 35.
WŁADZE ODPOWIEDZIALNE
Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych
Informacje mają charakter TYLKO ORIENTACYJNY dlapilota.pl nie bierze ŻADNEJ odpowiedzialności za ewentualne błędy w niniejszej interpretacji. Informacje operacyjne należy sprawdzić we WSZYSTKICH OFICJALNYCH publikacjach!



Komentarze