Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wrześniowa "Liga opóźnień ATC"

3 października 2025 r., linie Ryanair zwróciły się do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von „Derlayed-Again” z wezwaniem do pilnej reformy nieodpowiednio zarządzanych służb kontroli ruchu lotniczego w UE lub rezygnacji ze stanowiska. 

Wynika to z opublikowanego przez Ryanair wrześniowego rankingu „Liga Opóźnień ATC”, z którego wynika, że Francja, Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania i Grecja mają najgorsze służby kontroli ruchu lotniczego pod względem opóźnień/odwołań, ponieważ ich rządy odmawiają zapewnienia odpowiedniej obsady kadrowej i zarządzania tymi służbami.

Nie ma usprawiedliwienia dla tych najpoważniejszych opóźnień ATC, skoro Bułgaria, Słowacja, Niderlandy, Belgia i Dania świadczą wydajne usługi ATC (bez niewłaściwego zarządzania lub niedoborów kadrowych) i w rezultacie odpowiadają za najmniejszą liczbę opóźnień/odwołań ATC w Europie w tym roku.

Liga opóźnień ATC 09_2025, źródło_Ryanair

Ryanair od dawna domaga się reformy systemu kontroli ruchu lotniczego w UE, ale Ursula von „Derlayed-Again” ignoruje powtarzające się opóźnienia i odwołania lotów, które w tym roku dotknęły już ponad 30 milionów pasażerów w UE. Ryanair wzywa teraz pasażerów w UE do odwiedzenia strony internetowej „Kontrola ruchu lotniczego zrujnowała Twój lot” i żądania, aby Ursula von „Derlayed-Again” podjęła pilne działania w celu zreformowania niesprawnego systemu kontroli ruchu lotniczego w UE poprzez (1) nakazanie, aby krajowe służby kontroli ruchu lotniczego były w pełni obsadzone podczas pierwszej fali porannych lotów pod groźbą kar finansowych, oraz (2) ochronę lotów przelotowych (i jednolitego rynku) podczas krajowych strajków służb kontroli ruchu lotniczego.

Ryanair CEO Michael O’Leary powiedział:

„To niedopuszczalne, że najgorzej funkcjonujące służby kontroli ruchu lotniczego w Europie, czyli we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Grecji, nadal powodują tak wiele możliwych do uniknięcia opóźnień/odwołań lotów, które dotykają miliony pasażerów linii Ryanair. Linie lotnicze UE zaproponowały już rozwiązanie tego problemu: (1) nakazanie krajowym służbom kontroli ruchu lotniczego zapewnienia pełnej obsady personelu podczas pierwszej fali porannych lotów pod groźbą kar finansowych oraz (2) podjęcie przez Komisję Europejską działań mających na celu ochronę lotów przelotowych podczas strajków krajowych służb kontroli ruchu lotniczego. Jednak przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von „Derlayed-Again” zasiada w Brukseli, nie robiąc nic, aby chronić pasażerów UE lub jednolity rynek przewozów lotniczych.

System kontroli ruchu lotniczego w UE wymaga reformy. Jeśli Ursula von „Derlayed-Again” nie jest w stanie tego zapewnić, powinna ustąpić i pozwolić, aby ktoś kompetentny przejął jej obowiązki."

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony