Przejdź do treści
Źródło artykułu

FAA przypomina o ryzykach związanym z wykonywaniem podejść z widocznością

W świetle ostatnich incydentów, Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) opublikowała nowy Alert Bezpieczeństwa dla Operatorów (SAFO) nr 25001 dotyczący zagrożeń związanych z wykonywaniem podejść z widocznością. Celem autorów publikacji jest przypomnienie przewoźnikom i pilotom, jak ważne jest podążanie za wskazówkami kontroli ruchu lotniczego, gdy jest to możliwe i informowanie kontrolerów o braku możliwości wykonania danych manewrów. 

Agencja opublikowała podobny raport SAFO już w 2021 r., gdzie wspomniała o wzroście liczby naruszeń przestrzeni powietrznej wykrytych w ocenie ryzyka z lat 2017–2018. Badanie wykazało, że prawdopodobieństwo wystąpienia tych zdarzeń było większe, gdy piloci akceptowali zezwolenie na podejście z widocznością. 

FAA zasugerowała wówczas, aby piloci rozważyli zwrócenie się do kontroli ruchu lotniczego z prośbą o możliwość wykonania podejścia według wskazań przyrządów lub po prostu powiedzieli „unable”, jeśli uznają, że zaakceptowanie podejścia wzrokowego mogłoby zagrozić bezpieczeństwu. 

„Aby przyspieszyć lądowanie, kontrola ruchu lotniczego (ATC) może zezwolić pilotom na podejście wizualne zamiast opublikowanej procedury podejścia według wskazań przyrządów. Podejścia wizualne zmniejszają obciążenie pracą pilota/kontrolera i przyspieszają ruch poprzez skrócenie tras dolotu do lotniska” – możemy przeczytać w SAFO 2021. "Jednakże takie podejście musi być zrównoważone z bezpieczeństwem.” 

Nowsza wersja SAFO wygląda trochę inaczej. FAA oświadczyła, że w ciągu ostatnich miesięcy w Krajowym Systemie Przestrzeni Powietrznej (NAS) doszło do kilku znaczących zdarzeń podczas podejść z widzialnością, a ich skala jest niepokojąca. Biorąc pod uwagę ciągły rozwój ruchu lotniczego i lotnictwa w USA, Agencja powinna jak najszybciej wyeliminować luki w zakresie bezpieczeństwa. 

FAA chce mieć pewność, że operatorzy stawiają zarządzanie ryzykiem wyżej niż bezwzględną zgodność z kontrolą ruchu lotniczego. Obejmuje to korzystanie z praw pilota-dowódcy do odmowy na wektorowanie, prędkość, starty z intersekcji, lądowanie na krótszych pasach startowych, jeśli powodowałoby to dodatkowe obciążenie w kokpicie lub w jakikolwiek sposób mogłoby wpłynąć na bezpieczeństwo operacji lotniczej. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony