Przejdź do treści
Źródło artykułu

Watchkeeper firmy Thales ponownie pierwszy na świecie w historii lotnictwa

Spółka Thales ogłosiła, że po raz pierwszy bezzałogowy system powietrzny Watchkeeper z powodzeniem wykonał lot w kontrolowanej przestrzeni cywilnej, dotychczas zarezerwowanej wyłącznie dla lotów załogowych. Watchkeeper, jedyna platforma w swojej klasie z certyfikacją umożliwiającą wykonywanie takich lotów, stanowiła podstawę sukcesu tego testu.

Lot Watchkeepera odbył się w środę 30 września bieżącego roku. Bezzałogowiec wystartował z lotniska w zachodniej Walii, aby następnie przez godzinę poruszać się w cywilnej przestrzeni powietrznej, gdzie z powodzeniem był nadzorowany przez NATS – brytyjskiego dostawcę usług z zakresu żeglugi powietrznej.

Lot stanowi część projektu CLAIRE, inicjatywy opartej na współpracy pomiędzy Thales, NATS, holenderskim Narodowym Laboratorium Lotniczym (NLR), brytyjskim Ministerstwem Obrony oraz brytyjskim Urzędem Lotnictwa Cywilnego (CAA), współfinansowanej przez projekt SESAR.

Ten przełomowy moment to kolejny krok innowacyjności dla Watchkeepera, najbardziej rozwiniętego i zaawansowanego europejskiego programu bezzałogowców, który jako pierwszy bezzałogowiec w swojej klasie w Europie otrzymał Certyfikat Gotowości do Służby (Release To Service – RTS).

Gwarancja i certyfikacja tej klasy umożliwiają Watchkeeperowi odbywanie lotów w niewydzielonej przestrzeni powietrznej. Jego rodowód certyfikacyjny jest możliwy do przekazania instytucjom nadzoru lotniczego innych państw – członków NATO oraz Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego.

Dzięki temu pierwszemu w historii lotnictwa przelotowi z wykorzystaniem Watchkeepera stanie się możliwe opracowanie niezbędnych wymagań operacyjnych i prawnych, wspierających realizację rosnących potrzeb w zakresie korzystania z bezzałogowców w celach komercyjnych, poszukiwawczo-ratowniczych, związanych z bezpieczeństwem państwa, ochroną infrastruktury krytycznej i granic.

Dowódca Sił Powietrznych, Pete Grinsted, dyrektor Zespołu ds. Bezzałogowych Systemów Powietrznych w Departamencie ds. Obrony, Sprzętu i Wsparcia w Ministerstwie Obrony, powiedział: „To bardzo ważne wydarzenie w historii lotnictwa brytyjskiego i programu Watchkeeper. Stało się to możliwe wyłącznie za sprawą współpracy firmy Thales, CAA, NATS oraz Ministerstwa Obrony”.

„Udany lot jest wynikiem miesięcy systematycznego planowania, aby zapewnić bezpieczeństwo kontroli Watchkeepera przez brytyjskie agencje kontroli ruchu lotniczego podczas całego lotu. Jest to również ważny krok na drodze do bezpiecznej integracji wojskowych i cywilnych bezzałogowych systemów powietrznych z cywilną przestrzenią powietrzną w ciągu nadchodzących lat”.

Ten lot oraz udane wprowadzenie Watchkeepera do służby udowadniają, w jaki sposób Watchkeeper X, nasz produkt taktyczny, bazujący na brytyjskim programie Watchkeeper, stanowi doskonałe rozwiązanie, spełniające wymagania zarówno francuskiego programu pozyskania bezzałogowych systemów powietrznych, jak i polskiego programu bezzałogowców taktycznych Gryf.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony