Vertical zmierza w kierunku certyfikacji eVTOL
Firma Vertical Aerospace podpisała nową umowę ze swoim wieloletnim partnerem Honeywell, aby wzmocnić współpracę na drodze do certyfikacji VX4, elektrycznego konstrukcji pionowego startu i lądowania (eVTOL).
9 maja 2025 r. firmy ogłosiły, że rozszerzone partnerstwo wejdzie w nowy, znaczący etap w rozwoju VX4, a wartość kontraktu szacuje się na nawet 1 mld dolarów.
Honeywell i Vertical będą współpracować w celu certyfikacji dwóch najważniejszych systemów, które będą musiały uzyskać zatwierdzenie dla wersji produkcyjnej VX4.
Kokpit samolotu Anthem łączy wyświetlacze, oprogramowanie, elementy sterujące i łączność w jedną cyfrową platformę, zaprojektowaną tak, aby była intuicyjna i wysoce zautomatyzowana.
Tymczasem system fly-by-wire pozwala na sterowanie samolotem elektronicznie, a nie mechanicznie, co przyczynia się do poprawy stabilności, bezpieczeństwa i łatwości lotu.
„W miarę jak przyspieszamy proces globalnej certyfikacji i skalowalnej produkcji, doświadczenie firmy Honeywell w dziedzinie lotnictwa i kosmonautyki oraz jej udokumentowane osiągnięcia w zakresie systemów o znaczeniu krytycznym dla lotu czynią ją idealnym partnerem w tej kolejnej fazie” – powiedział Stuart Simpson, dyrektor generalny Vertical Aerospace. „Integrując technologie gotowe do produkcji, pomagamy budować samoloty spełniające najwyższe standardy bezpieczeństwa w lotnictwie, umacniając ich certyfikację i możliwość eksportu na rynki globalne”.
Firmy będą dzielić się wiedzą specjalistyczną, personelem i środowiskami testowymi, co wspólnie powinno przyspieszyć rozwój VX4 i pomóc obu stronom uzyskać certyfikację i szybko wdrożyć produkcję.
Vertical i Honeywell ściśle współpracują od sześciu lat, przy czym Honeywell zainwestował w dewelopera eVTOL w 2021 r.
Prototypy VX4 opierają się na zintegrowanych systemach lotu Honeywell, które odegrały znaczącą rolę w dwóch odrębnych kampaniach testów w locie.
„Od dawna wierzymy w znaczenie zaawansowanej mobilności powietrznej i ogromny potencjał, jaki możemy wykorzystać, dzięki naszej szerokiej wiedzy specjalistycznej w zakresie zintegrowanej awioniki i sterowania lotem w nowy i ekscytujący sposób” – powiedział David Shilliday, wiceprezes i dyrektor generalny ds. zaawansowanej mobilności powietrznej w Honeywell Aerospace Technologies. „Dzięki wspólnemu zaangażowaniu w innowacyjność, niezawodność i bezpieczeństwo, z radością pogłębiamy nasze partnerstwo z Vertical, aby pomóc w skalowaniu technologii niezbędnej do wprowadzenia na niebo jeszcze bardziej zaawansowanych, wydajnych, bezpiecznych i niezawodnych rozwiązań”.
W ramach rozszerzonej współpracy firma Vertical wybrała również nowo zaprojektowane detektory Honeywell do swoich samolotów produkcyjnych.
Pilot VX4 będzie używał dwóch takich zaawansowanych kontrolerów ręcznych do sterowania samolotem, przekazując dane do komputera sterującego lotem.
„Zaprojektowaliśmy nasz inceptor tak, aby był najlżejszym i najbardziej kompaktowym urządzeniem w branży. Nie moglibyśmy być bardziej zadowoleni z faktu, że Vertical jest pierwszym klientem korzystającym z tej nowej technologii” – powiedział Rich DeGraff, prezes działu systemów sterowania w Honeywell Aerospace Technologies. „Nasz inceptor będzie bezproblemowo współpracował z systemem Honeywell Compact Fly-byWire, który już został wybrany przez Vertical. Cieszymy się na współpracę mającą na celu zintegrowanie tych zaawansowanych technologii lotu z VX4”.
Vertical zamierza uzyskać certyfikat VX4 w 2028 roku i do 2030 roku dostarczyć klientom co najmniej 150 samolotów.



Komentarze